Nabízená aktivita ukazuje, jak lze v hodinách cizího jazyka jednoduchým způsobem rozvíjet čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost. Zároveň ji lze využít v hodinách anglického jazyka k upevnění slovní zásoby a nácviku mluvení.
1.Učitel rozdělí žáky do skupin po 3–4 (podle možnosti třídy). Rozdá jim na zem kartičky na pexeso. Žáci mají za úkol spárovat hodiny s časovými údaji.
2. Pro další fázi výuky může učitel ponechat skupinky stejné nebo může určit jiné. Každá skupina dostane rozstříhaný text, který má za úkol chronologicky seřadit. Pokud jsou ve třídě rychlejší žáci, pracují společně se složitějším textem. (V textu jsou barevně odlišeny věty s náročnější gramatickou strukturou a slovní zásobou.) Skupiny, které jsou hotovy dříve, si mohou řazení porovnávat mezi sebou. Práce se slovníkem je vítána. Následuje společné hlasité čtení textu.
3. S časovou osou mohou žáci pracovat samostatně, ve dvojicích či skupinách. Mají za úkol vyhledat, co se dělo v zadaný čas, a napsat aktivitu v jedné větě do příslušného rámečku.
4. Na závěr žáci tvoří vlastní režim dne. Aktivitu lze zjednodušit a nechat žáky pracovat se vzorovou tabulkou, kde doplňují časový údaj a popisují aktivitu. Bystřejší žáci můžou úkol zpracovat do grafu, deníčku, vlastní tabulky. Na závěr si svůj denní režim vzájemně popisují, nebo mohou popisovat den svého kamaráda a ostatní hádají, o koho se jedná. Vizualizaci je možné ponechat do hodiny výtvarné výchovy či informatiky.
Doporučení pro individualizaci výuky (SVP, nadaní, žáci-cizinci):
Text určený pro čtení má barevně označené odstavce s náročnější slovní zásobou. Jazykově zdatnějším žákům lze nabídnout celý text bez možnosti využití slovníku. V případě tvorby vlastní časové osy nemusí pracovat ve skupině, ale samostatně. Při dostatečném množství času mohou zpracovat porovnání budíčku, večerky či délky spánku jednotlivých dětí. Aktivitu lze nazvat: Najdi někoho, kdo… Náročnost aktivity může učitel také zvýšit, pokud u jednotlivých úkolů ponechá anglické zadání.
Poznatky z ověřování, autorská reflexe, ukázky prací žáků:
Úvodní aktivitu s hodinami lze využít jako přiřazování do dvojic, případně lze využít jen ciferníky, a děti můžou říkat čas ústně. Další možností je nakopírovat kartičky do skupin a využít je jako rychlé pexeso. Dětem se nejlépe pracovalo s pexesem, protože tato aktivita děti nejvíce baví. Článek byl dětem nabídnut již rozstříhaný. Pracovaly ve skupinách po třech. Řazení textu skvěle ověřilo jejich pozornost při čtení a komunikaci ve skupině. Některé děti si ve slovníku vyhledávaly neznámá slova. Rychlejší skupinky si porovnávaly práci mezi sebou. Následovalo společné, hlasité čtení příběhu pro ověření porozumění a výslovnosti. V časové ose se děti zaměřily na správnost časových údajů. Nebyly schopné propojit časový údaj s gramatickou složkou, což je v tomto věku běžné. V časové ose jsme také narazili na nepozornost při používání třetí osoby čísla jednotného. Při tvorbě vlastního režimu dne se osvědčily maximálně dvojice, protože ve větší skupině se nemohli všichni prosadit. Chlapce velmi zaujaly rozdíly ve spánku a sami si začali vyhodnocovat, kdo spí kolik hodin. Zaznamenávali jsme to na bílé mazací tabulky a procvičili jsme i psaní číslovek.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat