„Emoce opadly, zákon byl smeten ze stolu, politická garnitura prosazující kariérní řád je minulostí. Nastal klid zbraní, přišel čas začít znovu budovat. Budovat kariérní řád. Ten je nutnou podmínkou k tomu, aby se školství, potácející se v krizi a nevědoucí, co samo se sebou, pohnulo dál. Kvalita učitelovy práce není prázdným pojmem. Musíme ji správně uchopit a začít s ní pracovat. Kvalita učitelovy práce je faktorem, který úzce souvisí s kvalitou vzdělávání, a ačkoliv se obtížně měří a sleduje, je nesporné, že ji lze alespoň vědomě a plánovitě ovlivňovat. V tomto smyslu je dobré přistupovat i ke kariérnímu systému jako k procesu řízení kvality učitelovy práce a následně také k jejímu hodnocení a sebehodnocení,“ píše ředitel základní školy Jaroslav Jirásko v červencovém vydání časopisu Řízení školy.
Jaroslav Jirásko (rodicevitani.cz) |
Nový kariérní řád by měl vzniknout co nejdříve – takový, aby plnil svůj účel a aby v něm smysl spatřovali jak ředitelé, tak především učitelé, o nichž je známo, že přijímají změnu až ve chvíli, kdy jsou přesvědčeni o jejím smyslu.
Jednou z ověřených a funkčních indikací kvalitativního posunu učitelovy práce je profesní portfolio. I přes nepřízeň portfolií v navrženém kariérním řádu v řadách učitelů tento prvek manažerského řízení školy na mnoha školách funguje a je přijímán jako pozitivní fenomén v životě školy.
Profesní portfolio učitele má dvě zásadní možnosti využití. Prvním východiskem je využití portfolia jako manažerského nástroje k řízení pracovního výkonu zaměstnance. Učitel se stává aktivním účastníkem vlastního profesního růstu s možností sebereflexe a plánování, přičemž mapuje své silné a slabé stránky. Vedení mu pak zajišťuje podporu a bezpečné prostředí. Cílem je podpořit učitele v jeho dalším rozvoji. Druhým východiskem používání portfolia učitele je sebehodnoticí funkce, kdy se učitel se svým portfoliem aktivně zapojuje do procesu prokazování svého profesního růstu za určité období s ohledem na dlouhodobé vize a cíle školy. Předpokladem je ztotožnění se s těmito cíli a znalost a pochopení smyslu dlouhodobé strategie školy. Za této situace je učitel schopen efektivně, konkrétně a poměrně objektivně zhodnotit svoji práci...
V období protestů proti kariérnímu řádu se velkým tématem stala obava učitelů z přílišné byrokratické zátěže při používání portfolií. Domnívám se, že v tomto případě došlo k nepochopení jejich smyslu. Velmi často jsem se v různých diskusních skupinách setkával s tvrzením, že při atestaci bude atestační komise hodnotit portfolia. Tato interpretace je velkým nepochopením úlohy portfolií v navrženém kariérním systému – atestační komise měla posuzovat, zda a jak učitel reflektuje kvalitativní posun ve své práci za pomoci portfolia jakožto podpůrného a dokladového prostředku vzhledem ke standardům.
Celý text naleznete v červencovém vydání časopisu Řízení školy (nakladatelství Wolters Kluwer)
15 komentářů:
ach jo, to jsou hrozný kecy. Jsou to vlatně perly: " využití portfolia jako manažerského nástroje k řízení pracovního výkonu zaměstnance", "o procesu prokazování svého profesního růstu za určité období s ohledem na dlouhodobé vize a cíle školy. "... "Cílem je podpořit učitele v jeho dalším rozvoji."
Ten pán má pocit, že vnějším tlakem a vnějším nařízeným sebehodnocením, je možné, aby se učitel změnil a učil lépe. To je omyl.
Posunovači útočí!
Když si představím, že bych byl učitel a ředitel-posunovač ode mne chtěl, abych něco dělal jinak (třeba lépe?), měl by sdělit, kolik mi za to dá a jak rychle to chce, a pak mě pozorovat a hodnotit. Čili případné portfolio na mne by si měl založit ten ředitel-posunovač. ////
Připadá mi to podobné jako Klausova amnestie. Vyhlásí se nějaký cíl ("aby se školství pohnulo dál" ??) a pak postup (učitelovo portfolio), který k tomu cíli evidentně nevede. Můj závěr: někdo mi lže. ////
Faktickým výsledkem portfolií bude zvýšení buzerace učitelů. Nejspíš to některým ředitelům dělá dobře. ////
Jinak souhlas s peckou. Hrozný kecy. ////
Nesmysl! Školství nepotřebuje kariérní řád. Školství potřebuje klid na práci, revizi RVP, úpravy učebních plánů a finance. A také to, aby do něj nemluvili lidi bez dlouholeté praxe a neziskovky.
ing chemie ředitelem školy jak by to vypadalo kdybych já mgr učitelství řídil chemičku
"Školství potřebuje klid na práci, revizi RVP, úpravy učebních plánů a finance. " Souhlas.
...a přehodnocení "procesu inkluze" po českém způsobu.
Souhlasím s předchozím. A dodám dvě věci,omezení "pseudovýkaznictví" a jiných hlášení. A dodržení alespoň 50 % (předvolebních) slibů každé vlády. Vzpomínám na kdysi (dnes již ututlanou) Bílou knihu. Keců teoretiků již bylo dost :-(
Doufejme, že nejde o oficiální stanovisko Asociace ředitelů ZŠ a Učitelské platformy, kde pan ředitel Jirásko působí ve vedení...
Pane Jirásko - jste hodně, ale opravdu hodně zmatený...
Jednou z ověřených a funkčních indikací kvalitativního posunu učitelovy práce je profesní portfolio. - Dobrý pokus.
Ti, kteří umí, učí. Ti, kteří neumí učit, dělají zákony pro učitele.
"učitel se svým portfoliem aktivně zapojuje do procesu prokazování svého profesního růstu ... s ohledem na dlouhodobé vize a cíle školy. Předpokladem je ztotožnění se s těmito cíli a znalost a pochopení smyslu dlouhodobé strategie školy."
Jinak: Totální podřízení učitele ředitelovým názorům - třeba zcela zmateným.
Komunisté za totality naštěstí protfolio neznali.
Připadá mi to, jako kdyby každá škola měla být soukromým podnikem ředitelů a ti usilovali za každou cenu o prokazování vyšší kvality svých "výrobků" na poli konkurence oproti druhým školám.
Copak nejde všem učitelům o totéž: předat svým žákům vědomosti, dovednosti, znalosti, nebo chcete-li nějaké kompetence, v co nejlepší kvalitě, které jsou schopni? A jak jsou schopni, o tom by měly uvažovat VŠ, jak své absolventy na praxi připravují. Buďme upřímní, některé vůbec ne. Pak je nabíledni, aby si učitelé vedli portfolio a zpovídali se ředitelům, protože z VŠ přišli na praxi nepřipraveni.
Zkoumají firmy u svých VŠ zaměstnanců, zda ne/umí svou práci hodně, málo, méně, vůbec ne? Jistě mají jiná kritéria na to, jak odměňovat své zaměstnance.
Ve škole si myslím, že ale platí, učitelé léty zrají jako víno. Koho to nebaví, brzy odpadne. Kdo vydrží, musí být zapálen, jinak ho tam přece nemůže vůbec nic držet. Peníze žádné a buzerace čím dál větší!
Pokud proti něčemu podepíše petici skoro 22 tisíc učitelů, je to mrtvé a pokusy oživit to jsou marné...
Radku, tvůrci KŘ se nikdy nevzdají. V příhodnou chvíli zase vylezou na povrch.
BP/ to je základní problém našeho školství,neexistuje rozdělení na školy státní a soukromé,ve školách státní standard,závazné osnovy a pravidla a ve škole soukromé svobodné metání kotrmelců,dneska máme v podstatě pouze školy státní,jde si každý učí/neučí co chce a kdy chce a ředitelé si taky vládnou dle svých pravidel jako by ta škola byla soukroná a on byl jejím majitelem
Okomentovat