Státní maturita má být potvrzením, že student dosáhl určité úrovně vzdělání. Že se tak v současnosti neděje, se shoduje ministr školství Robert Plaga (ANO) s odborníky na vzdělávání. Jednotnou maturitu neberou v potaz ani univerzity při přijímacích zkouškách. Spoléhají se raději na vlastní testy. Na podzim chce Plaga zahájit sérii jednání s odborníky, jak by se měla maturita proměnit. Informují Lidové noviny.
Robert Plaga (msmt.cz) |
Stát by si podle něho měl položit otázku, zda vůbec jednotnou maturitní zkoušku potřebuje. „Kontrolovat úroveň středních škol může srovnávacími testy,“ míní Bek.
Že by stát mohl jednotné maturitní zkoušky úplně zrušit, zatím Plaga veřejně nepřipustil. Skloňuje několik možností, jak by se celý systém mohl proměnit.
Jednou z nich je, že by maturanti v rámci státní zkoušky podstupovali jen didaktické testy. „Sloh je velice subjektivní věc,“ tvrdí ministr Plaga. Písemná práce by se podle něho ale hlavně neměla opravovat centrálně. „Chci znát odpověď na to, jestli toto 'bojové cvičení' a náklady s ním spojené mají smysl,“ uvedl Plaga k současnému systému hodnocení.
Největší pozornost se ovšem soustředí na matematiku. Ta je v současnosti pro maturanty největším postrachem. A výsledky z posledních let ukazují, že oprávněně. Z počtů propadlo letos podle Cermatu 22,3 procenta studentů, což je o 0,6 procenta více než loni. V případě češtiny to byl každý desátý.
Celý text naleznete v Lidových novinách
9 komentářů:
Doufám, že ministrův dotaz ohledně smyslu NENÍ jen řečnická otázka. A že tedy je legitimní odpověď "nemá to smysl". ////
Okomentoval jsem to na FB:
MATURITĚ A FOTBALU ROZUMÍ KAŽDÝ:
Tak státní maturita neplní svou funkci? A školní ji plnit bude? Na základě svaté víry? A různost hodnocení na středních školách nevadí? Proč tedy vůbec vydávat jednotný certifikát?
Způsob provádění maturitní zkoušky, potažmo celé české školství, NENÍ problémem odborným, ale politickým. Neboli nejde o to, jak by to mělo být správně, ale jak by si to kdo PŘÁL. Tudíž je irelevantní výrok pana Soukala "maturitě rozumí každý". Každý (třeba) maturitě nerozumí (tak skvěle jako pan Soukal), ale každý (či každá) ví, jak to chce on (či ona). ////
Odborným problémem by to bylo tehdy, kdyby se většina občanů (a jejich politické reprezentace) shodly na nějakém zadání pro odborníky, a pak to nechaly na těch odbornících, ať to vyřeší odborně co nejlépe. ////
Odborníci jako pan Soukal si možná nevšimli, že nemají od většiny společnosti takovéto zadání pro svoje odborné bádání. Nebo se domnívají, že zadání, které mají (třeba) od jedné politické strany, je tím zadáním společenským. To je omyl, který vede ke zbytečným konfliktům. ////
Školní maturita možná bude a možná nebude plnit svoji funkci, ale hlavně nebude nic vnucovat školám, které o vnucovaná moudra zvenčí nestojí. ////
Proč vydávat jednotný certifikát netuším. IMO je omylem zastánců státní maturity jejich přesvědčení, že při současném jednotném certifikátu má stejnou hodnotu maturitní vysvědčení z elitního gymnázia jako maturitní vysvědčení z mírně nadprůměrné odborné školy. ////
"Tak státní maturita neplní svou funkci? A školní ji plnit bude? Na základě svaté víry? A různost hodnocení na středních školách nevadí? Proč tedy vůbec vydávat jednotný certifikát?"
Začnu od konce. 1) Jednotný certifikát nemůže být ve skutečnosti nikdy rovnocenný. V případě VŠ to kupodivu nikomu nevadí. Jednak existují různé typy škol s různým zaměřením, jednak si každá škola buduje svou pověst. Ať si VŠ samy ověří, jakou kvalitu má uchazeč o studium.
2) Proč by měla státem organizovaná maturita mít vyšší úroveň než ta školní? Protože nesmyslně klade všem stejné, standardizované otázky a úkoly, což vede jen k nepřijatelné redukci smyslu vzdělání? A proč by měli být učitelé ve školách horší a nepoctivější než ti, které najme Cermat?
3) Chodí žáci do školy především proto, aby je škola roztřídila podle jednotné metody, nebo aby rozvinuly své schopnosti pro práci i život v závislosti na svých vrozených předpokladech a zaměření? Co je důležitější?
Jednotná metoda se chová jako diktátor. Karel Kosík napsal cosi nesmírně důležitého (Vítězství metody nad architektonikou): "Jeden filosof, Descartes, objeví metodu nejen pro všechny lidi, ale také pro všechny budoucí časy. Metoda vládne, a být na výši doby znamená stát se jejím realizátorem, dát se plně do jejích služeb: ten, kdo chce jako sebejistý pán být vládcem nad přírodou a celou skutečností, musí se stát služebníkem metody."
A dále: "Každá odbornost rozumí své činnosti, ale neumí zkoumat její předpoklady; v tomto smyslu je nekritická. Naproti tomu posláním filosofie je kritika předpokladů. Zabývá se zkoumáním toho, co každou odbornost předchází a co každá odbornost ve své činnosti nevědomky reprodukuje." Tento přístup nazývá Kosík architektonickým. A ještě zmiňuje Platóna: "Filosofie se má ke všem odborným vědám vcelku a ke každé zvlášť jako bdící člověk ke spícímu: všechny odborné disciplíny jsou činné jakoby v polospánku, protože jim unikají předpoklady, z nichž jejich konání vyrůstá."
Přestože možná zní slova K. Kosíka příliš učeně, jsou ve skutečnosti zcela srozumitelná a plně praktická: Nezajímáme-li se o předpoklady své odbornosti (a každé činnosti vůbec), což je pro školu typické a maturitou stvrzené, pak žijeme v jakémsi polospánku (žáci nám to ve škole názorně předvádějí), neboť nám k potřebě bdělosti chybí předpoklad zcela zásadní: docenění architektoniky světa, neboť ta nás provází na každém kroku. Čím více se budeme učit ji ignorovat, čím více ji budeme utlačovat a její význam zpochybňovat diktátem jednotné metody, tím více much tse tse bude ve třídách navzdory jejímu utužování poletovat. Takový stav je nepřirozený!
rozvinuli
Omlouvám se, kolegové, ale považuji xté opakování téhož za ztrátu času. Dostatek argumentů osvětlujících diletantismus názorů a představ nastíněných v článku lze najít v řadě předchozích maturitních diskusí.
Jednotná státní maturita je nesmysl. Prioritou je dát do pořádku NÚV a ČŠI.
Jednotná státní maturita pro všechny typy SŠ je holý nesmysl. Pokud by tvúrce kurikula Národní ústav pro vzdělávání (NÚV) a školský kontrolní orgán Česká školní inspekce (ČŠI) plnili své povinnosti tak, jak mají, byla by státní maturita diferencovaná pro různé typy SŠ. Tyto organizace však své povinnosti neplní, jak mají. Pořadí priorit u maturit je proto dát nejdřív do pořádku NÚV a ČŠI. Dokud se to nestane, je státní maturita zbytečnou a škodlivou věcí.
J.Týř
Xté opakování téhož trvalo osm let, než se ukázalo, co se dalo předvídat od začátku, že to dlouho takhle dál nepůjde. Cermat to ale nevzdá, na to je jeho aparát i vliv dostatečně silný. Těžko říct, co se urodí (napadá mě kompromis typu nažraný vlk a celá koza), jsou škody, které lze jen těžko napravit. A jejich případná náprava trvá dlouho, mnohem déle než funkční období jednoho ministra školství. Přesto je, snažím se sám sebe přesvědčit, mírný optimismus na místě. Nic jiného ani nezbývá.
Zdravím po prázdninách - z lázní Třeboň :) Na rozhovory o smyslu stávajícího modelu státní maturity z ČJL se těším.
PS: Pro kolegu Lippmanna - zajela bych do Budějic, jsem tu do 19. 9. Nebudete mít čas na kafe?
Okomentovat