Zdeňka Staňková: Děti jsou poslední státem diskriminovanou skupinou. Tak dceru učím sama

pondělí 30. července 2018 ·

Čenka iniciativy SvobodaUčení.cz a propagátorka domácího vzdělávání Zdeňka Staňková svou 10letou dceru nedala do školy a učí ji sama, v tzv. unschoolingu. Důvod? Nelíbí se jí autoritativní školský systém, který tady máme. Taky odmítá, že by se jakékoli dítě nechtělo vzdělávat. Za „nechuť“ ke škole prý může zničená vnitřní motivace. Rozhovor se Zdeňkou Staňkovou přináší Český rozhlas Plus.


Zdeňka Staňková (repro DVTV)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Je unschoolig vhodný pro každého? „To není, protože vlastně nikdy nic není vhodné pro každého. Stát unifikuje systém vzdělávání a pro alternativy v něm místo není. Sám rozhoduje, co je správné se učit, a co ne, a co a proč nejde… Je škoda omezovat vzdělávání a vědění jen na místa, která se nemají šanci přizpůsobovat tak rychle se měnícímu světu kolem nás. Protože než se tady nějaký zákon vůbec přijme, prosadí a začne platit, je dítě ze školy už dávno venku,“ tvrdí.

Nebude dceři v životě chybět komunikace a práce v týmu, kterou jí rodiče dát nemohou? „Nejsme jen ve dvou, ale máme kolem sebe spoustu lidí a přátel, a to i Lucka. My ale nemusíme poslouchat autoritu jen protože je to autorita. Byla bych ráda, aby Lucinka poslouchala jen toho, o kom si myslí, že za to stojí. Ne autoritu s postavením, které jí někdo dal. Pokud jí někdo rozkazuje něco proti jejímu vnitřnímu přesvědčení, a jejímu smyslu vnímání morálky, tak si přeji, aby dokázala říct, teď neposlechnu.“

„Autoritativní výchova samozřejmě funguje, ale za jakou cenu? Když vám pořád někdo říká, co je dobře a co špatně, jak se kde chovat a co dělat správně? Pak, když ve 30 vyjdete vysokou školu, nevíte co s sebou… Pak se z toho v dospělosti léčíte a hledáte sami sebe u psychologů na nejrůznějších terapiích,“ dodává Zdeňka Staňková.


Celý text a rozhovor ke stažení naleznete zde

5 komentářů:

PP řekl(a)...
30. července 2018 v 7:42  

Velice děkuji za tento příspěvek. Svoboda učení je projekt, který naprosto skvělým způsobem sleduje vývoj dětských schopností a dovedností a je to to, co by nás mělo přivádět k úžasu.
Během čtení těch několika článků, které Peter Gray o učení dětí napsal, mě napadlo:
Proč stávkují učitelé za vyšší platy a ne za to, aby děti nevystupovaly v reklamách? Z hlediska devastace dětské duše je jak sledování reklam, tak vystupování v nich mnohem účinnější formou devastace dětské inteligence, než škola samotná.
V takovém prostředí zdevastované dětské duše se mnohem lépe daří "všeho schopným" neschopným. Což je eufemismus. Stejně jako Válka mloků nebo 1984.
Škola jako uzavřený celek, ať je domácí, veřejná, privátní nebo skupinová, je opravdu místo, kde se s tím dá ještě něco dělat.

laimes řekl(a)...
30. července 2018 v 9:47  

mauglí

E.Kocourek řekl(a)...
30. července 2018 v 14:45  

Mauglí v lepším případě. ////

Pane Pelikán, naznačujete velice zajímavé věci. (A myslíte to všechno vážně?) Proč by účinkování v reklamě mělo devastovat duši? Bavíme se o hercích? Může HRANÍ jakékoli role devastovat duši? ////

Proč by učitelé měli stávkovat za něco, co je jim lhostejné? Proč by kvůli reklamám měli stávkovat učitelé a ne třeba ajznboňáci? Oč se to týká učitelů víc než kohokoli jiného? ////

"Byla bych ráda, aby Lucinka poslouchala jen toho, o kom si myslí, že za to stojí." -- Desetiletá holčička má tohle rozhodovat? Té paní hrabe. Tohle přece musí rozhodnout (svou autoritou) rodiče, a svoji rodičovskou autoritu případně delegovat, třeba na učitele. "Paní učitelce věř, co ti povídá." ////

Lze si samozřejmě představit i situaci, kdy rodiče svoji autoritu na učitele NEDELEGUJÍ. ////

Ivo Mádr řekl(a)...
30. července 2018 v 17:58  

Pochopil jsem základní myšlenku autorky. Musím však konstatovat, že předběhla dobu o mnoho desítek let. V současnosti je to realizovatelné na úrovni prvního stupně, s obtížemi na druhém stupni a naprosto nerealizovatelné na střední škole. Zasahují do toho takové procesy jako puberta, sociální kontakt, práce ve skupině,...Nedá se podcenit ani vliv silné kladné autority. Vliv na formováni Lucinky má i genetika, která bývá v těchto případech přehlížena. Problematické je i " aby dokázala říct, teď neposlechnu", policistu, soudce, lékaře, ...? To už je potom na hranici anarchie.

poste.restante řekl(a)...
30. července 2018 v 23:19  

Já na balkóně ve velkém truhlíku pěstuji rajčata.
A představte si, že bez chemie a zcela přírodním způsobem dosahuji u těch svých pěti keříčků lepších výnosů, nežli zemědělci ve skleníku.
;-)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.