„Krasodušská duchamornost vraždí zájem o výborné autory, to mě na tradičně pojímaném školním literárním dějepise vždycky štvalo. Mnozí češtináři bohužel sami nečtou, na fakultě nečetla většina mých spolužáků. Což myslím vysvětluje, proč je často literatura studentům prezentovaná v obecných frázích jako vznešená nuda,“ říká učitelka češtiny Monika Stehlíková v rozhovoru pro magazín Rodiče vítáni.
V rozhovoru zazní také otázky a odpovědi:
Jak děti navnazujete na „velkou“ literaturu vy?
Snažím se nepůsobit jako činovnice Ligy pro mravní obrodu mládeže, ráda bych jim ukázala, že ty „velké“ texty jsou dobré, protože výborně koncentrují lidskou zkušenost všeho druhu, sex, krev, legraci… S prváky čítáváme okouzlující a neobyčejně vulgární kapitolu z Rabelaise o učené disputaci nad otázkou, čím je nejlepší si vytírat zadek (vyhrálo čerstvě ochmýřené house). Maupassantova Kulička zkoumá, kdo je vlastně kurva, Villon ukazuje pokrytectví, s nímž se „lepší lidi“ ofrňují nad světem chudáků, pijanů, šlapek a pasáků. Antigona i Gandalf učí, že jsou chvíle, kdy si musíme vybrat mezi snadným, a správným. Orestes, že často máme volbu jen mezi špatnými možnostmi. Mojžíš, že svobodu nám nikdo nedá, že si ji musíme vzít a taky ji pak unést. Svoboda, láska, smrt, hněv, vzdor, o tom přece v životě přemýšlí nějakým způsobem každý.
Mají vaši studenti taky seznam doporučené literatury?
V tomhle jediném jsem neúprosná, protože jsem si jistá, že mít načteno jim v životě poslouží. Náš školní seznam má aktuálně skoro tři stovky titulů a pořád se rozrůstá. Dávám přečíst osm knih za rok, pár vyzkoušených je povinných, zbytek musí načíst z doporučené četby uspořádané do žánrově tematických celků. Hudrají, ale když mi pak nečtenář řekne, že to bylo „docela dobrý“, vrním radostí. Pořád ty doporučené knihy všelijak přeskupuji, hledám tituly, které by byly literárně dobré a zároveň přístupné i lidem, kteří čtou málo nebo vůbec. Některými jsem si po letech už jistá: Spalovač mrtvol, Zlodějka knih, Maus, Poe, Kytice, Kulička, O myších a lidech, Farma zvířat, 1984, Muži v ofsajdu, Adresát neznámý, Tracyho tygr, Občanský průkaz, Proměna, Krchovský, Jan Jeník z Bratřic. Když už studenty trochu znám, snažím se jim doporučovat knihy individuálně. Ale aby nedošlo k omylu – vůbec to neznamená, že se mi podaří plošně všechny nadchnout, že mám spolehlivou cestu jak na to; pořád se v tom plácám.
Dáváte studentům čtení na prázdniny?
Dostávají šest až osm knih, jak již bylo řečeno, většinou na prázdniny, odevzdávají výpisky v bodech korespondujících s osnovou ústní maturity. Ve škole hodně čteme, bavíme se o motivacích postav, píšeme jim dopisy, dá se dělat spousta zajímavých věcí. Ale skřípu zuby nad státem určeným seznamem autorů, děl, směrů a termínů, které se mohou objevit v didaktickém testu z češtiny, kazí mi práci. Nutí učitele věnovat pozornost nadirigovaným tématům a jménům, nemůžeme si tolik vybírat, nemůžeme moc škrtat. Až na výjimky jde o úctyhodné autory, problém je spíš to, kdo tam chybí, ukazuje to školometské myšlení autorů testů. Děti musí znát Svatopluka Čecha, ale ne Ivana Martina Jirouse? Vladimíra Párala, ale ne Karla Poláčka? Václava Hájka z Libočan, ale ne Jana Zahradníčka? Takhle by šlo pokračovat do aleluja.
Celý text naleznete zde
Učitelka češtiny: Mnozí češtináři bohužel sami nečtou
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
A co matematici, počítají?
"Diskutující" laimes28 zahlcuje diskusi zcela absurdními příspěvky. Za jeho běsnění se normálním čtenářům omlouvám. Jsou to SPAMy, bohužel zůstávají jejich anotace v přehledu diskuse. Děkuji! Hezký den!
Zastávám se moderátora diskuse p.Komárka, I KDYŽ jej někdy považuji za cenzora. Cesta k oživení diskuse nevede přes nesmyslné a bezobsažné vstupy, a moderovaná diskuse (viz např. rvp.cz) je nekonečně lepší, nežli nemoderovaná anarchie (viz např.Nev.pes). ////
Pane laimes28, zamyslete se nad sebou. ////
Okomentovat