Školky ani jesle dětem neškodí, u dětí z přistěhovaleckých rodin se jejich prostřednictvím navíc zlepšuje jazyková vybavenost. Zjistili to vědci z Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA), kteří shrnuli klíčová zjištění tří německých výzkumů. V Česku podobná empirická data chybějí.
Autoři studie Filip Pertold a Lucie Zapletalová měli k dispozici data o více než 100.000 dětech ve věku tři až šest let a o 36.000 dětech mezi jedním a třemi roky. V Německu předškolní zařízení navštěvuje přes 95 procent dětí a nárok na umístění mají děti od jednoho roku. Pro tyto nejmenší děti (jeden až tři roky) toho rodiče využívají ve 23 procentech případů.
Studie zjistila, že školka ani jesle dětem neškodí po poznávací ani sociálně-emoční stránce. "Zjištění naopak ukazují, že docházka může mít pozitivní vliv na školní připravenost u dětí ze znevýhodněného rodinného prostředí, a tím vyrovnat počáteční handicap," uvedli autoři. Právě u těchto dětí je docházka do školky či jiného předškolního zařízení nejdůležitější, zároveň se však stává, že rodiče těchto dětí mají k institucionální péči nejméně kladný vztah. Podle sociologů je proto nutné dát jim dost informací o výhodách školky a mírnit jejich obavy.
Celý text naleznete zde
Studii ke stažení naleznete zde
1 komentářů:
do školek a jeslí se nemá stát co montovat , to má být záležitostí rodičů a soukromého sektoru
Okomentovat