„Jaké jsou tedy kariérní možnosti učitele v České republice v 21. století? Bohužel – nevalné. Vše záleží na náhodě a na kvalitě vedení školy, na kterou učitel nastoupí. Je ale důležité si uvědomit, že svůj vlastní rozvoj má učitel sám ve svých rukou a nemusí na něj rezignovat. Je složité nenechat se semlít demotivovaným a vyhořelým okolím, ale je třeba učitele neustále povzbuzovat v tom, aby hledali „svou“ školu, na které se jim bude dobře učit a jejich potenciál se rozvine v plné šíři,“ píše Petra Mazancová v červencovém čísle časopisu Řízení školy.
Petra Mazancová (facebook.com) |
A nyní se pozastavme nad tím, jak je to s důrazem na kvalitu učitele. Systematicky se tato problematika zatím neřeší nijak, takže existuje spousta možností.
Ideální stav – máte vedení školy, které umí s hodnocením kvality práce pracovat. Jako učitel procházíte periodickými hodnoceními své práce s erudovanou zpětnou vazbou. Máte možnost pracovat na svém seberozvoji, víte, kam směřujete a čím se chcete zabývat, které své profesionální dovednosti máte v plánu rozvinout. A jelikož se jedná o ideální stav, ředitel školy má i prostředky, aby vás za vaši snahu odměnil. Další možností je stav, kdy vedení školy umí kvality učitelů rozlišovat a hodnotit, ale nemá prostředky na to, aby své učitele ocenilo.
Nejsmutnější situace je taková, kdy se kvalita práce učitele neřeší vůbec. Všichni mají tak nějak stejně, popř. jejich hodnocení stojí ne na kvalitě odvedené práce, ale na jiných, prozaičtějších faktorech, zejména na oblíbenosti a neoblíbenosti u vedení. Tento stav není v mnohých sborovnách neobvyklý a často vede k absolutně nemotivovanému a rezignovanému učiteli.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Jak by si představovala kriteria pro hodnocení kvality práce učitele? To paní autorka opomněla naznačit. ////
Z MŠMT vypadl v tomto ohledu pouze ten příšerný kariérní řád. Než to, tak dávám přednost oblíbenosti u vedení školy. ////
Okomentovat