„Naše školství převážně stojí na biflování faktů. Trochu je to v pořádku, musíte mít v hlavě nějakou materii. Ale jen do jisté míry. Začínáme však hrozně zaostávat při výchově k sociálním dovednostem, schopnosti spolupracovat, vzájemně komunikovat, a to i v cizím jazyce. Či kooperovat s lidmi rozdílných kultur. To dohromady se pro byznys ukazuje jako rozhodující. Nebo aby žáci a studenti uměli vyhledat a vytřídit informace, aby rozpoznali ty, které jsou důležité. V tom naše školství selhává,“ říká Pavel Kysilka v rozhovoru pro týdeník Ekonom.
Pavel Kysilka (vlada.cz) |
Takže zavést nové předměty a jiné utlumit? Hlavy studentů nejsou nafukovací…
Říkám, co potřebujete pro úspěch a sebeuplatnění v 21. století a čeho se nám nedostává. Recepty, jak to ve školách udělat, neznám. Přesto existuje řada příkladů. Třeba moderní školy, kde nenápadně učí dějepis, jazyk či matematiku a děti si vlastně ani moc neuvědomují, že se zrovna učí počítat, protože jde o kolektivní aktivitu, hru, soutěž, spolupráci. Spolupracují výborně s učitelem i mezi sebou navzájem, soutěží, sami si vyhledávají informace. Školy by měly přesouvat důraz od toho, co bylo důležité dříve, k tomu, co je důležité dnes a zítra. Nemělo by jít o speciální předmět, sociální dovednosti se musí rozvíjet při všech, integrovaně. A nejde jen o školy. Potřebujeme přejít na systém celoživotního vzdělávání až do penze. Když mě robotizace a umělá inteligence nahradí v nějakém oboru a já postoupím o patro výš, kam zatím stroje nedosáhnou, je jen otázka času, kdy proniknou i tam. Celý život před nimi musím mít náskok, abych mohl vždy dělat to, co v dané chvíli technologie ještě nezvládnou.
Jako příklad uvádíte vzdělávání ve Skandinávii, Singapuru – co tam dělají jinak? Je to úrovní platů?
Singapur pro nás opravdu může být dobrým příkladem, tam si před 15 či 20 lety uvědomili, že se musí připravit na budoucnost, tedy ne na to, v čem žijí dnes. Začali pedagogickými fakultami, protože pochopili, že nejdříve musíte mít vzdělané učitele. Pro tyto fakulty získali skvělé profesory z celého světa. A vydatně, několikanásobně přidali na platech učitelům. Neskončili jen u platů. Od učitelů požadují celoživotní vzdělávání a nasadili i efektivní systém hodnocení kvality jejich práce. Podobně dnes postupují skandinávské země. Ve všech těchto státech mají učitelské platy na úrovni nejlépe placených vysokoškolských absolventů. Často slýchám protiargument, že učitelé nezačnou hned zítra učit lépe jen proto, že dostali přidáno. Já si myslím, že aspoň zčásti začnou. Protože najednou vidí, že si jich někdo váží. Důležitější je ale to, že zvýšení platů okamžitě přiláká na pedagogické fakulty šikovné studenty, kteří zatím chodí jinam.
Změny ve školství jsou vždy běh na dlouhou trať. Co byste doporučil rodičům dnešních dětí?
Jedním z hlavních problémů českého školství jsou právě rodiče. Jsou ve své většině konzervativní a často se brání jakýmkoliv změnám.
I když jde o mileniály?
Je to tak. Ačkoliv je tu i skupina rodičů, kteří mají velký zájem o vzdělání svých dětí a vyžadují, aby školy učily jiným způsobem. Vede to ovšem k tomu, že vzniká dvoukolejné školství. Jedno menšinové, dynamické a progresivní, kde žáky připravují pro 21. století. Často jde o normální veřejné školy, které rodiče a osvícený ředitel či ředitelka dotlačí do nové podoby. Školský zákon naštěstí umožňuje ohromnou variabilitu. Problémem ale je, že většinové školství o to víc ztrácí krok. Děti, které mají štěstí, se dostávají do bubliny podobně motivovaných spolužáků a učitelů. Většina však zůstává na ocet ve školách, které neumí žáky vytáhnout z jejich rodinného či sídlištního prostředí, které nepřispějí k rozvoji jejich talentu a k tomu, aby se jednou chytili na trhu práce. Opravdu je to hodně na rodičích, protože zřizovatelé, obce i kraje, často vlastně nevědí, jakým směrem školy vést.
Rozhovor naleznete zde
9 komentářů:
Pokud si takhle fandí soukromá osoba, popř. bývalý šéf velké firmy, je to ještě snesitelné. Neštěstím českého školství, a obecněji českého státu, jsou státní úředníci a politici, kteří si fandí jako pan Kysilka a jsou přesvědčeni, že oni jsou chytřejší nežli občané (speciálně nežli rodiče žáků). A proto vymýšlí všechny ty "progresivní" šílenosti, ze kterých se rodičům otvírají kudly v kapse. ////
Kysilkovo vysněné "kooperovat s lidmi rozdílných kultur" je další kouřová clona pro vítačství. I za cenu, že bude drhnout kooperování s Číňany, raději vnoučata naučím, že nejlepší prvotní automatická reakce na "rozdílné kultury" je puška do ruky. ////
Navíc si myslím, že za Kysilkovými "lidmi rozdílných kultur" se schovávají nekulturní divoši. ////
Pane Kocourku, nemohu Vám samozřejmě zasahovat do toho, co učíte vnoučata, ale na České škole tou "puškou" nemávejte. Tady propagaci násilí vůči skupině obyvatel či jiné kultuře rozhodně nepodporujeme... Hezký den!
Pane Kocourku, urážky a propagaci násilí nelze skrýt za to, že jde prostě jen o "vyjádření názoru". Alespoň na České škole to opravdu nepodporujeme.
pane Komárku,tím že odstraníte názor,neodstraníte problém,to se tu provozovalo před 89
Nelíbí se mi, co prosazuje pan Kysilka, a v čem jej evidentně podporuje Česká škola. Počkám si, jak se jim podaří prosadit svoje záměry bez použití násilí. ////
Pane Kocourku, děkuji za novou formulaci Vašeho názoru. A na okraj: Česká škola pana Kysilku v ničem nepodporuje. Hezký den!
Singapur pro nás opravdu může být dobrým příkladem. OPRAVDU!!! ////
Možná, že mají v Singapuru kvalitní školství - nedivil bych se tomu. Protože to, co se v Singapuru děje v oblasti školství, odvíjí se od singapurského systému státní správy. TEN bychom měli v Česku převzít ze všeho nejdříve. Školství (a všechno ostatní) už by pak přišlo samo ... ////
Okomentovat