„Už osm let řešíme, jak zabránit škodám a napravit problémy, které způsobil ohromný moloch státních maturit. Většinu z těch problémů bychom bez státní maturity nikdy neměli. Nebo si snad někdo myslí, že dvě úrovně maturity, epizeuxis či centralizované opravování testů jsou problémy, jejichž vyřešení pozvedne českou vzdělanost? Když státní maturitu zrušíme, problémy zmizí. A ještě navíc budeme mít více času a prostoru řešit skutečně závažné problémy českého vzdělávání, které se nám zatím ztrácejí za clonou planých diskusí kolem státních maturit,“ píše Ondřej Šteffl v Lidových novinách.
Ondřej Šteffl (facebook.com) |
Děti přicházející do prvních tříd sice častěji umí číst i psát, ale mnohé neumí pořádně mluvit. Řešíme to? Zatímco (i když po osmi letech víme, že o to vysoké školy nestojí) debatujeme o tom, zda by státní maturita mohla být vstupenkou na vysokou školu.
Přibývá dětí i rodičů, kteří na školu nehledí jako na místo, kde jejich děti získají vzdělání a důležitou přípravu pro budoucí život. Ale jen jako na nepříjemnou povinnost, kterou je třeba nějak přežít. A stále více rodičů také hledá řešení mimo veřejné školství. Zabýváme se tím, zda má být maturita z matematiky povinná. Zároveň jsme celosvětově první, lépe řečeno poslední ve srovnání, jak žáky nebaví matematika i jak je nezajímají přírodní vědy. To bude mít jistě vliv na jejich ochotu a snahu se v dospělosti dále vzdělávat. A že bude potřeba se stále učit, o tom není pochyb.
Diskutujeme, zda se má písemná práce z češtiny opravovat centrálně, nebo ve škole. Ve studii Světového ekonomického fóra (World Economic Forum) je mezi klíčovými dovednostmi pro 21. století kritické myšlení, kreativita, komunikace, spolupráce, ale také zvídavost, iniciativa a adaptabilita. Neznám nikoho, kdo by si myslel, že v těchto ohledech české školství vyniká. Ale soudě podle rozsahu diskusí je to menší problém, než zda mají maturanti vědět, co je epizeuxis. Nějak nám uniká, že státní maturita je založená na principech vzdělávání z minulého století a sama o sobě je překážkou nějaké podstatnější změny ve školství.
Celý text naleznete v Lidových novinách
2 komentářů:
Překážka rozvoje SCIO testů?
Maturita, překážka rozvoje mého podnikání.
Okomentovat