Odborníci odhadují, že v současnosti žije v Česku přibližně 22 tisíc muslimů. „U nás je taková představa, že muslim rovná se zbožný, bigotní či fanatický. Tedy, že muslim je buď horlivý, nebo žádný. To je naprostá hloupost. Máte tady mnoho muslimů, kterým je islám úplně ukradený,“ říká Bronislav Ostřanský z Orientálního ústavu Akademie věd v pokračování seriálu iDNES.cz o muslimech žijících v Česku.
Bronislav Ostřanský (repro DVTV) |
V Česku to podle něj platí například pro Afghánce. Scházejí se kvůli pouštění draků, jídlu, zpěvu a tanci, tedy kvůli praktikování tradiční afghánské kultury. „Kultury, kterou jim fundamentalistický Tálibán, snažící se vymazat afghánskou tradici a kvůli kterému vesměs odešli, začal zakazovat jako neislámskou,“ popisuje Černý.
Podíl mužů (69,5 procenta) a žen (30,5 procenta) lze usuzovat pouze ze zmíněného sčítání lidu z roku 2011. Z něj také vyplynulo, že přibližně třetina muslimů, kteří se ke své víře přihlásili, má vysokoškolské vzdělání, téměř polovina střední a jen šestnáct procent základní nebo žádné. Dá-li se tedy vycházet z tohoto omezeném vzorku, dosahují čeští muslimové vyššího vzdělání než většinová populace České republiky. Vzdělání ukončené maturitou a vyšší má totiž 51 procent všech obyvatel ČR, zatímco u muslimů je to 69 procent.
„Údaje ze sčítání bych bral na jednu stranu s velkou rezervou, na stranu druhou je dost pravděpodobné, že čeští muslimové mají nadprůměrně vysoké vzdělání. Něco podobného pozorujeme prokazatelně třeba i ve Spojených státech. První výraznější migrace byla z arabského světa a šlo o vysokoškolské studenty, architekty, inženýry, lékaře a důstojníky, kteří se zde začali usazovat ještě před rokem 1989,“ říká Černý.
Česko nemá problém s radikálním islámem, tvrdí úřady
Islámský radikalismus sice patří k hlavním bezpečnostním rizikům, kterým Evropa na počátku třetího tisíciletí čelí, v Česku je však jeho hrozba podle předloňského vládního Auditu národní bezpečnosti velmi malá. Mezinárodní teroristické organizace zde podle dokumentu mají jen minimální zázemí pro svou činnost.
„Málo početná a dobře integrovaná muslimská komunita v ČR nevykazuje četnější známky radikalizace. V zemi nedochází k vytváření takových sociálně vyloučených lokalit či paralelních společenských struktur, které by fungovaly jako zázemí pro teroristické aktivity,“ upřesňují autoři.
S hodnocením bezpečnostních složek souhlasí i Černý. Nicméně dodává, že problematický je v tomto ohledu nárůst islamofobie české společnosti po roce 2015 a konfrontační přístup českého státu, který mohou muslimové chápat jako nepřátelský.
„Problém je zde ten, že se dosud dobře integrovaní nebo dokonce asimilovaní čeští muslimové mohou v reakci na rostoucí konfrontaci a nedůvěru vůči majoritě i státu začít stahovat do izolace, do bezpečí svých etnických nebo náboženských komunit,“ říká Černý. Hrozí tak podle něj, že někteří zpřetrhají své dosavadní kontakty s lidmi z většinové společnosti, protože od nich stále častěji slyší různé narážky na islám a přestávají se cítit bezpečně ve veřejném prostoru, například v dopravě.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
jestli je muslimovi islám ukradený tak to není muslim
Ano, ta věta míněna doslova je blbost. Ale s Bronislavem Ostřanským ohledně lidí původem z Blízkého a Středního východu žijícím v ČR souhlasím. Mám stejné zkušenosti.
Už jsme na toto téma diskutovali před pár dny pod jiným článkem ČŠ:
http://www.ceskaskola.cz/2018/07/exkluzivni-pruzkum-cesi-muslimy-neznaji.html
Okomentovat