Ministerstvo školství zveřejnilo dokumenty, které hodnotí průběh projektů financovaných z operačního programu Věda, výzkum a vzdělávání. V hodnocení projektu Akční plánování a strategické řízení v územích a na školách se mimo jiné píše: „V komentářích vyzdvihli respondenti problém vysokého počtu žáku na třídu (daleko převyšující „ideálních“ 20 žáků), to, že pedagogové nejsou dostatečně podporování pro zvládnutí inkluze a někteří také poukázali na to, že snižuje kvalitu výuky na úkor žáků bez omezení. Překážkou pak při zavádění nových principů je dle vyjádření některých respondentů odpor ze strany starších konzervativnějších pedagogů či odpor rodičů.“
O akci KLIMA ví přibližně polovina oslovených pedagogů nepodílejících se na vedení školy a přibližně 60 % členů vedení MŠ a ZŠ. Kolem 40 % členů vedení Mateřských škol (MŠ) a Základních škol (ZŠ) pak zná náplň aktivit spojených s akcí KLIMA. U pedagogů je to necelých 30 %. Jednotlivé cíle akce KLIMA jsou dle zástupců vedení MŠ a ZŠ naplňovány v 87 až 99 %. Jedná se však o deklaraci ze strany zástupců vedení škol, která může být ovlivněna vědomou či nevědomou snahou pozitivní prezentace vlastní školy.
Členové vedení škol mají dle vlastního vyjádření poměrně vysoké povědomí o realizovaných projektech v oblasti vzdělávání. Například jen 3 % členů vedení MŠ a ZŠ nevědí o realizaci MAP a obdobně jen 2 % vedení středních škol neví o realizaci KAP. U pedagogů nepodílejících se na vedení školy je, z pochopitelných důvodů, povědomí o projektech výrazně nižší. Přes 40 % oslovených pedagogů MŠ a ZŠ neví o realizaci MAP a totéž u pedagogů středních škol (SŠ) o KAP.
Na základě provedeného šetření vedení MŠ a ZŠ (ředitelé a zástupci ředitele) celkově hodnotí situaci na své škole pozitivně. Jednotlivé sledované aspekty spojované s cíli akce KLIMA jsou dle jejich vyjádření naplňovány plně nebo částečně dle 87 až 99 % členů vedení školy v závislosti na sledovaném aspektu.
Menší podíl pedagogů (nepodílejících se na vedení školy), na rozdíl od vedení školy, hodnotí naplnění aspektů/cílů akce KLIMA, která se týkají kvality leadershipu. V komentářích vyzdvihli respondenti problém vysokého počtu žáku na třídu (daleko převyšující „ideálních“ 20 žáků), to, že pedagogové nejsou dostatečně podporování pro zvládnutí inkluze a někteří také poukázali na to, že snižuje kvalitu výuky na úkor žáků bez omezení. Překážkou pak při zavádění nových principů je dle vyjádření některých respondentů odpor ze strany starších konzervativnějších pedagogů či odpor rodičů.
Celý text naleznete zde
9 komentářů:
Inkluze "snižuje kvalitu výuky na úkor žáků bez omezení". -- Tak výborně, úkol splněn, a můžete začít vyplácet prémie. ////
Geniální bruselský vynález GDPR způsobil, že běžná škola musela najmout nejméně jednoho zaměstnance jenom na problematiku GDPR. Ví se, kolik zaměstnanců běžné školy nedělá nic jiného nežli zpracovává stohy papírů kolem "akčního plánování"? ////
Je jasné, že v tomto ohledu ono vzorové Finsko záhy předhoníme. ////
Pane Kocourku, Váš příspěvek obsahuje z kontextu vytrženou, manipulativně použitou citaci a nepravdivé tvrzení. Není totiž pravda, že běžná škola musela najmout nejméně jednoho zaměstnance jenom na problematiku GDPR. (Školy sice mají pověřence pro GDPR, ale může ho sdílet několik škol, může to být zaměstnanec zřizovatele...). Zkuste, prosím diskutovat věcně. Děkuji!
Pokud pan Kocourek lže a manipuluje, jistě ho na to brzy upozorní ostatní čtenáři příspěvků. Ti totiž žijí blíže k popisované realitě, než místní cenzor.
Těžký, přetěžký úkol mi naložil pan šéfredaktor - "Zkuste diskutovat věcně". Než se do toho pokusu pustím, prosím pana šéfredaktora, aby upřesnil, jak velké požadavky na věcnost klade na diskutující. Stejné, menší nebo větší než ty, které klade na autory článků? ////
Pro porovnání několik příkladů:
Bývalá předsedkyně Akreditační komise Vladimíra Dvořáková:
"Jde o jasný přístup, kdy vzdělávání má přinést titul, jinak pro dotyčného nemá žádnou hodnotu..." ////
Odborník na globální trendy Bruno Marion:
"... evropský školský systém byl vytvořen proto, aby vychovával poslušné pracovníky ..."
"Školy ve Francii jsou jen továrny na vytváření rozličných profesí, které už za dvacet let nebudou existovat."
"současné děti a studenti už nechtějí chodit do velké třídy, sedět tam celý den a poslouchat hlouposti, jež jim nedávají smysl." ////
Šéf odborů Josef Středula:
"v této fázi už si nikdo ani nedovolí to zpochybnit" (míněn je nárůst platů) ////
Pan Středula svůj výrok kvalifikuje (nebo diskvalifikuje?) uvozovací větou "Já si myslím, že". Předpokládám, že tím se jeho výrok stává nezpochybnitelným, neboť kdo může vědět lépe než on, co si myslí? ////
A k tomu ještě jeden můj dotaz: Postačí (dis)kvalifikace "já si myslím, že" k tomu, aby pro pana šéfredaktora byly všechny takovéto moje výroky nezpochybnitelné? ////
Pane Kocourku, co kdybyste začal tím, že se vztáhnete k tomu svému nepravdivému výroku? Opravdu si myslíte, že "běžná škola musela najmout nejméně jednoho zaměstnance jenom na problematiku GDPR"?
Ne že myslím, ale VÍM, že podprůměrně velká škola najala jednoho takového zaměstnance. A MYSLÍM, že do roka a do dne najme druhého. ////
Pro přesnost, pane Komárek, ten původní výrok nebyl nepravdivý. Pouze neprokázaný. Pokud byste chtěl VY dokázat, že byl nepravdivý, vyžadovalo by to jisté úsilí. ////
dobrá pidlovina:
je strategické plánování a akční řízení
Pane Kocourku, omlouvám se. Špatně jsem Vašemu původnímu příspěvku porozuměl: Měl jsem za to, že zobecňujete, že mluvíte o zkušenosti "běžných škol", nikoli jedné běžné školy. V tom, že nějaká běžná, a to dokonce nevelká škola najala zaměstnance na GDPR, s Vámi pochopitelně nepolemizuji. To se pravděpodobně stalo na více místech. Málo to sice vypovídá o celkovém dopadu GDPR na administrativu škol, ale nezpochybňuji to.
Pane Komárek, to jsou půvaby neúplné indukce. Z vašeho pohledu "málo to vypovídá o celkovém dopadu", a máte samozřejmě pravdu. Z pohledu učitele, který ví, že na jeho škole to tak bylo, a z diskuse si potvrdí, že to tak bylo i jinde, a naopak nezná ŽÁDNOU školu, kde by to fungovalo jinak, to o celkovém dopadu vypovídá až až. ////
Neboli: nemusím zobecňovat já - zobecní si čtenář. ////
Okomentovat