„V poslední den školního roku schválila Sněmovna novelu školského zákona, která mimo jiné ruší povinnost mateřských škol přijímat od roku 2020 dvouleté děti. Debata o tomto tématu se bohužel vedla zcela mimo žitou realitu a bojovalo se především emocemi, dojemnými obrazy batolátek v náručích maminek a strašením, že bláznivé novoty zlikvidují fungující české předškolní vzdělávání,“ píše vysokoškolská učitelka Lucie Jarkovská pro názorový web Alarm.cz.
Lucie Jarkovská (genderiada.cz) |
Otázka ale nestojí, zda dvouleté děti do školek patří, či nikoli. Ony tam totiž už jsou a tvoří 12 procent dětí v mateřských školách. V současné době navštěvuje mateřské školy zhruba 45 tisíc dětí mladších tří let. Téma dvouletých dětí ve školkách není psychologickým dramatem o dětech vytržených z máminy náruče, nýbrž tématem prorodinné a také vzdělávací politiky. Dostupnost školek a jejich přímá návaznost na rodičovskou dovolenou by měla být samozřejmou součástí podpory rodin...
V pátek schválená novela vyšla z pera Václava Klause mladšího. Ten téma školek využívá pro svou kulturní válku, ve které brání „normální svět“ proti „šíleným ideologiím“. Podle něj jsou české mateřské školy světovou špičkou a „šílené ideologie“ je chtějí zničit...
Pozoruhodné je i tvrzení, že je naše mateřské školství světovou špičkou. Podle čeho to Václav Klaus mladší měří? Mezi kritéria posuzování kvality předškolního vzdělávání patří například počet dětí na jednu učitelku (za ideální se považuje osm dětí), profesní kvalifikace učitelek (vysokoškolské vzdělání), procento HDP věnované na předškolní výchovu atp. Ani v jednom z těchto kritérií to v Česku není až tak slavné...
Dokud se novely zákonů budou odvíjet od vyfantazírovaných ideologických střetů namísto od reálného stavu a reálných problémů konkrétních lidí a institucí, profitovat z toho budou jen politici Klausova typu. Školkám, dětem ani rodičům to nepomůže.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
Autorka v současné době působí na Pedagogické fakultě MU v Brně v Institutu výzkumu inkluzivího vzdělávání.
To mnohé vysvětluje...
Otázka ale nestojí, zda dvouleté děti do školek patří, či nikoli. Ony tam totiž už jsou a tvoří 12 procent dětí v mateřských školách. V současné době navštěvuje mateřské školy zhruba 45 tisíc dětí mladších tří let.
Tohle především je šílenost! Počítejme, prosím:
Ročně se v Česku rodí asi 110 tisíc dětí. 45/110x100 = 40,9 %. Kdyby tu byla povinnost přijímat dvouleté děti do MŠ, byl by možná zájem u 50 % dětí? Zhruba tolik dětí (polovina) se rodí mimo manželství.
https://www.frekvence1.cz/clanky/cesko-v-cislech-porodnost-roste-rodi-se-ale-cim-dal-vice-deti-mimo-manzelstvi.shtml
Otázka, myslím, stojí spíš takto:
Česko je stát, kde mají lidé zhruba poloviční platy oproti vyspělým zemím (třetinové proti Německu). Přitom Česko vcelku kašle na zvětšování platů i na rodinnou politiku. Politiky, zdá se, víc zajímají šílené ideologie - v současnosti například třeba manželství u homosexuálních a lesbických párů. Proč se stát lépe nestará o to, aby občané měli lepší platy, a o rodiny, aby mohly děti do tří let zůstávat v rodinné péči?
Okomentovat