Kritéria vycházejí z modelu tzv. kvalitní školy, který Česká školní inspekce ve spolupráci s externími odborníky vytvořila.
Kritéria jsou formulována pro potřeby vnějšího hodnocení instituce a vytvářejí logický rámec, který umožňuje hodnotit podmínky, průběh a výsledky vzdělávání a školských služeb na úrovni školy, vzdělávacího programu a vedení pedagogického procesu.
Kritéria jsou zpracována v modifikacích pro mateřské školy, základní školy, střední školy – gymnázia, střední odborné školy, vyšší odborné školy, základní umělecké školy, školní družiny a školní kluby, domovy mládeže, domovy mládeže se školou a internáty, střediska volného času, diagnostické ústavy, výchovné ústavy, dětské domovy se školou a střediska výchovné péče a pro školská poradenská zařízení. S kritérii je možné pracovat také v rámci autoevaluačních aktivit jednotlivých škol a školských zařízení a také v rámci hodnocení škol a školských zařízení ze strany jejich zřizovatelů.
Hodnocení škol a školských zařízení je na základě těchto kritérií prováděno na čtyřstupňové hodnoticí škále stanovené a schválené Českou školní inspekcí, jejíž jednotlivé úrovně jsou označeny jako výborná, očekávaná, vyžadující zlepšení a nevyhovující. Vodítkem pro hodnocení jsou pak popisy jednotlivých úrovní u každého kritéria a interní metodické instrukce specifikující a sjednocující pohled na dílčí aspekty jednotlivých kritérií.
Ve zveřejněném dokumentu jsou kromě znění jednotlivých oblastí tzv. kvalitní školy a na ně navázaných hodnoticích kritérií k dispozici také popisy těchto kritérií (reflektující nejvyšší, tedy výbornou úroveň).
Publikace je ke stažení zde
1 komentářů:
Nehledě na systémově nesprávnou pravomoc ze zákona, že orgánu státní správy je vedle logické pravomoci kontroly dodržování obecně závazných právních předpisů dovoleno i tzv. hodnotit činnosti, které zákon neupravuje. Takto je tímto dokumentem jakoby legalizována možnost subjektivně se vyjadřovat k tomu, co je nad rámec zákona podle add hoc názoru inspektora tzv. správné a co nikoliv. Výsledkem je je jediné - inspekční svévole.
Výňatek z textu a poznámky, které možná měl učinit ministr než dokument podepsal...
1 Koncepce a rámec školy
1.1 Škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, které
pedagogové sdílejí a naplňují.
Poznámka:
a) jak je měřitelně definována jasnost a její kritéria
b) jak je měřitelně definována realistická strategie
c) jak se pozná, že pedagogové opravdu, ale opravdu něco sdílejí
1.2 Škola má vzdělávací program (ŠVP), který vychází z vize a strategie
rozvoje školy a je v souladu s kurikulárními dokumenty (RVP); jeho cíle jsou
srozumitelné pro pedagogy i rodiče.
Poznámka:
a) jak se měří srozumitelnost ŠVP pro rodiče
1.3 Škola funguje podle jasných pravidel umožňujících konstruktivní
komunikaci všech aktérů (vedení, pedagogové, rodiče) a jejich participaci
na chodu školy.
Poznámka:
a) jak je obecně a měřitelně definována jasnost pravidel
b) jaká je jednoznačná definice konstruktivnosti komunikace všech aktérů
1.4 Škola je vstřícné a bezpečné místo pro žáky, jejich rodiče i pedagogy.
Poznámka:
a) jak je objektivně definována vstřícnost
1.5 Škola spolupracuje s vnějšími partnery.
Poznámka:
a) je spoluprací s partnerem i úspěšná manipulace s výběrovým řízením?
b) poťouchle se ptám, zda nemůže být za negativum označeno, když škola přestala spolupracovat s partnerem (dodavatelem koksu do školní kotelny) poté, kdy přešla na plyn
Okomentovat