„V členských zemích OECD se chce zhruba 4,2 % 15letých žáků stát
v budoucnu pedagogem. To je potěšující, neboť jde o vyšší procento, než je současný
podíl učitelů v dospělé populaci. V mnoha zemích dosahují patnáctiletí, kteří by se
rádi stali učiteli, horších výsledků v matematické a čtenářské gramotnosti, než potenciální
uchazeči o jiná povolání, vyžadující rovněž univerzitní diplom. V zemích s vyšším HDP pobírají
učitelé vyšší platy, disponují vyšším společenským statusem a procento zájemců o toto povolání je také evidentně vyšší,“ uvádí nový Přehled vybraných informací a zajímavostí ze zahraničí ČŠI.
Konflikty jsou každodenní součástí našeho života. Jsou potřebné a nevyhnutelné pro lepší zvládnutí jakýchkoliv rizikových vztahů. Odborná brožura je užitečným průvodcem a návodem k tomu, aby pedagogové konfliktní situace vznikající ve školním prostředí i mimo něj rozpoznali, dokázali identifikovat jejich příčiny a osvojili si techniky, jak na ně správně reagovat. Každý z návodů začíná popisem, jak lidé zpravidla v konfliktu reagují, poté následuje analýza této situace a rozbor chování a jednání. Zkušená autorka efektivně radí, jak se pedagogové mohou orientovat a připravit si komunikační strategie se zaměřením na dlouhodobé cíle tak, aby nevyvolali řetězec dalších konfliktních reakcí.
V kterých zemích vyučují nejzkušenější učitelé v těch nejproblematičtějších školách?
Ve všech školských systémech představují finanční prostředky vynakládané na platy učitelů největší podíl z celkových výdajů na školství. Tyto investice do učitelů mohou vykazovat odpovídající návratnost. Výzkumné práce ukazují, že je-li žák učen skutečně kvalitními učiteli, jeho studijní výsledky a životní vyhlídky jsou v porovnání s ostatními lepší. Údaje z mezinárodního šetření PISA ukazují, že v mnoha zemích existuje nerovnost v možnosti být veden kvalitním pedagogem, což prohlubuje rozdíl mezi zvýhodněnými a nezvýhodněnými žáky.
Celý Přehled je ke stažení zde
0 komentářů:
Okomentovat