„Pouze čtvrtina dotázaných si myslí, že je výuce moderních dějin věnována dostatečná pozornost. Naopak téměř 60 procent lidí se domnívá, že je tomu opačně, tedy že na dějiny dvacátého století není prostor dostatečný. No, a víc než polovina mladých lidí by se také chtěla historii učit jinak a teď tedy jak vlastně? Pro tři čtvrtiny z nich je nejlepším způsobem výuky moderních dějin sledování filmů, dokumentů a následná diskuse a podobné procento dotázaných za ideální způsob výuky považuje to, když místo historické události přímo navštíví. 64 procent osob je pak spokojeno s tím, řekněme, klasickým školním výkladem a víc než polovina z nich upřednostňuje vyprávění pamětníků. Internet by k výuce soudobých dějin používalo nejraději 44 procent lidí, a poslední místo, to obsadily klasické učebnice,“ uvádí moderátor České televize Tomáš Drahoňovský diskusní pořad České televize věnovaný výuce dějepisu. Pořad mimo jiné vycházel z průzkumu společnosti Post Bellum o znalosti zlomových událostí v našich moderních dějinách.
Diskusi ke stažení naleznete zde
2 komentářů:
To vám poví každý učitel, že študáci by se nejraději "učili" sledováním filmů a diskutováním. Platí nejen pro dějepis. Vyjímkou (možná) jsou študáci, které nějaký předmět mimořádně zajímá, a ti zase považují za ztrátu času veškeré vyučování. Jinými slovy: nemá smysl na tohle se ptát študáků. ////
Možná by se nejdřív mělo rozhodnout ne "jak?" ale "proč?". Co si mají žáci z dějěpisu odnést? Jaké schopnosti a jaké poznatky? Osobně bych se přimlouval za schopnost rozpoznat jisté jevy a schopnost posoudit jejich důležitost (i kdyby to mělo být posouzení subjektivní), schopnost vysledovat příčinu a následek, a též za jistou povědomost o tom, co bylo dříve a co později. ////
Našla by se ve společnosti (nebo mezi lidmi ve školství - včetně rodičů) shoda o těchto věcech? Nepříliš pravděpodobné. A shoda o dějepisu posledních cca sta let? Vyloučeno! ////
CÍLEM VÝUKY DĚJEPISU MUSÍ BÝT OSVOJENÍ SI LOGIKY (STEJNĚ JAKO V JAZYCE A MATEMATICE)
TAKŽE ANALÝZA A SYNTÉZA,TAKŽE NABIFLOVAT POJMY A PAK S NIMI PRACOVAT:ANALÝZA,SYNTÉZA,SROVNÁNÍ,ZOBECNĚNÍ
Okomentovat