Projekt Czechie má několik nadšenců, jinak je ale fakticky mrtvý. Ministerstvo zahraničí na něm netrvá a pouze ho doporučuje. Z úst politiků nezaznívá vůbec. Zdrženliví jsou i úředníci. Žádná ze čtyř státních agentur, jež mají za cíl propagaci Česka v zahraničí, termín Czechia cíleně neprosazuje. Drží se zavedeného názvu Czech Republic. Také mezi diplomaty je jen hrstka těch, kteří si propagaci Czechie vzali za své. Nic o jednoslovném názvu země nechtějí slyšet ani sportovci. MŠMT jim žádné jasné doporučení nedalo. Reportáž přinášejí Lidové noviny.
Jak fotbalisté, tak olympionici dnes tvrdí, že Czechii nikdo nechce. Olympijský výbor nejprve čekal na „jasný pokyn“ od ministerstva školství. A když úřad poslal koncem roku 2016 jen nezávazný manuál, debatu loni na jaře zastavil. Vhod to přišlo i fotbalistům. Ti zase mohli argumentovat, že jiní sportovci Czechii nechtějí.
O anglickém ekvivalentu Česka na dresech je ochoten uvažovat Miroslav Jansta, šéf České unie sportu. Jenže ne teď. „Stojí to peníze a dresy jsou vyrobené. Ekonomika teď na to není. Dlouhodobě to ale stojí za podporu,“ vysvětlil.
Zastánci projektu Czechia přesto věří, že krátký název má ještě šanci. „Zavádění názvu Czechoslovakia bylo po roce 1918 mnohem těžší a naráželo na větší odpor,“ argumentuje historik Jiří Šitler, který působí jako český ambasador ve Stockholmu. A dodává, že název Czechia se uchytil poměrně slušně - používají ho třeba Google Maps nebo CIA.
Faktem ovšem je, že za poslední dva roky žádný politik veřejně název Czechia nepropagoval. A to ani prezident Miloš Zeman, který před pěti lety prohlásil, že Czechia „zní mnohem lépe a ne tak chladně jako Czech Republic.“ Podle ostravského geografa Baara je fakticky mrtvý projekt Czechia špatnou vizitkou politiků. „Mají prostě strach propagovat Czechia, protože odpůrci tohoto tvaru jsou velmi arogantní, mediálně aktivní,“ uzavírá.
Text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat