„Ministr školství Robert Plaga se nechal slyšet, že by rád, aby byly maturitní testy počítačově přizpůsobivé. Počítačově přizpůsobivé znamená, že náročnost testu se postupně kalibruje podle odpovědí zkoušeného a nabízí mu otázky odpovídající jeho úrovni. Pane ministře, ano! Souhlasím, pojďme do toho. Jen si dopředu řekněme, že technologie není to první, co musíme na maturitách či přijímacích zkouškách na střední školy změnit. Především musíme změnit převažující obsah testů a konstrukci testových úloh. Tam je třeba napřít energii v prvé řadě, technologii testování považujme za druhý krok,“ píše Bohumil Kartous v MF DNES.
Bohumil Kartous (eduin.cz) |
V prvé řadě musíme přizpůsobit design a obsah maturit či přijímaček k tomu, aby školy připravovaly žáky na funkční používání mateřského či cizího jazyka, aby vedly k pochopení matematických principů, jinými slovy aby si žáci ze škol odnášeli znalosti a dovednosti usnadňující další, celoživotní vzdělávání. Ne shluk nespojitých letopočtů a vzorců, které jim vymaže z hlavy maturitní večírek.
Přemýšlejme trochu netradičně. Vždyť test je ta nejméně validní metoda ověřování, jaké vzdělání si člověk ze školy odnesl.
Celoroční maturitní projekt nebo portfolio úspěchů z povinné školní docházky jsou průkaznějšími doklady o skutečných znalostech a schopnostech žáků. Zkusme prosím pojmout zásadní vstupní a výstupní zkoušky jako příležitost, jak rychle a relativně levně reformovat selhávající české školství. Nejprve obsah a design, poté technologie. Pak bude líp.
Celý text naleznete v MF DNES
1 komentářů:
No jo no, zase okurková sezóna.
Okomentovat