„Obecně by tvorba češtinářských maturitních modelů mohla přinést oživení a inspiraci do stojatých vod českého školství a dát příležitost těm učitelům, kterým nevyhovuje současná unifikace a státní direktiva, jež ostatně rodnému jazyku a literatuře neprospívaly nikdy. Vzdělání našich dětí by tím jistě neutrpělo – ba právě naopak. Současný maturitní model, který učí studenty psát vzorové školní charakteristiky či zprávy z akcí, jichž se neúčastnili, a učit se rozbory dvaceti děl, který vysává z tvořivých učitelů zbytky energie a nadšení, mu škodí mnohem více,“ píše Veronika Valíková, středoškolská učitelka češtiny a mluvčí Společnosti učitelů českého jazyka a literatury (SUČJL). V komentáři pro iDNES vysvětluje, jak by mohla vypadat maturity z češtiny.
Veronika Valíková (archiv autorky) |
Nejméně je v médiích propírána ústní maturita, na kterou není tolik vidět. Ta je čím dál více svazována školními seznamy četby, v nichž se orwellovsky seškrtávají tituly, což limituje především gymnázia. Průběh ústního je v rukou češtináře, který ovšem musí bodovat podle tabulky Cermatu v sedmi kritériích. Proto se mnozí studenti místo literární historie, z níž jsme maturovali my starší, učí nazpaměť analýzy textu spolu s literárněvědnými pojmy. Čtenářství tento maturitní model neposiluje, spíše naopak, a ze střední školy si pak nemálo maturantů odnáší pocit, že „výuka literatury“ je jakási podivná pavěda, určená k otravování studentů. Což je veliká chyba.
SUČJL navrhuje, aby si stát ponechal kontrolu nad znalostmi budoucích maturantů ve formě klouzavého testu, který by studenti mohli psát od předposledního ročníku ve čtyřech termínech (podzim, jaro), na tři pokusy.
Test by se měl týkat především praktického používání jazyka (pravopis s interpunkcí; základní skladba a stylistika, respektive konkrétní jazykové problémy, nikoli pojmy; porozumění textu). Součástí testu by mohl být krátký, jasně daný strukturovaný útvar (formální dopis, jednoduché zamyšlení s argumentací), opravovaný centrálně. Pokud by student prokázal, že ovládá jazyk a dokáže slušně napsat jednoduchý text, mohl by být připuštěn k maturitě.
Samotná maturita z češtiny by pak měla být vrácena do kompetence škol s tím, že by se zachovaly dvě části zkoušky – písemná a ústní. Některé školy by se vrátily k dlouhým čtyřhodinovým slohům, jiné by kupříkladu zvolily práci s informacemi, popis situace či problému a návrh na jeho řešení. Ústní, literární část by mohla odpovídat směřování školy – někde by si ponechali rozhovory o jedné knize, jinde by zvolili tematické či žánrové otázky, při nichž se ukáže studentova sečtělost a schopnost myslet v souvislostech. Součástí maturit by mohla být i obhajoba delší práce, která v současnosti funguje u maturit profilových.
Celý text naleznete zde
11 komentářů:
Nebudu opakovat všechno, co jsem během let k tvrzením a návrhům p. Valíkové napsal. Polemizovat nemá smysl, protože dotyčná si stejně vede svou, fakta nefakta, argumenty neargmenty. Jen bych rád dodal, že není možné ventilovat své osobní pracovní problémy jako problémy obecné a není slušné znevažovat jiné češtináře jen proto, že se někomu něco nelíbí.
Všechny zásadní články a tiskové zprávy konzultuji s předsedkyní SUČJL, Lenkou Dohnalovou. Navrhovaný maturitní model byl prodiskutován na konferenci SUČJL 11. 11. 2017 v Olomouci. Dotýkám se obecných jevů, o nichž hovoří i jiní kolegové.
Znevažování ostatních češtinářů není parketa SUČJL. Znevažujeme chybný systém. Děkuji za pochopení.
Tím hůře.
Panu Soukalovi osobně nevěřím ani nos mezi očima.
SUČJL navrhuje, aby si stát ponechal kontrolu nad znalostmi budoucích maturantů ve formě klouzavého testu, který by studenti mohli psát od předposledního ročníku ve čtyřech termínech (podzim, jaro), na tři pokusy.
Test by se měl týkat především praktického používání jazyka (pravopis s interpunkcí; základní skladba a stylistika, respektive konkrétní jazykové problémy, nikoli pojmy; porozumění textu). Součástí testu by mohl být krátký, jasně daný strukturovaný útvar (formální dopis, jednoduché zamyšlení s argumentací), opravovaný centrálně.
napsala paní Valíková ve svém článku a v diskusi k němu dodala:
Všechny zásadní články a tiskové zprávy konzultuji s předsedkyní SUČJL, Lenkou Dohnalovou. Navrhovaný maturitní model byl prodiskutován na konferenci SUČJL 11. 11. 2017 v Olomouci. Dotýkám se obecných jevů, o nichž hovoří i jiní kolegové.
Lippmannkvsky pojatá češtinářská dekadence* projevující se v "kontextově znakové" neúctě k "pojmům" a odporem k ověřování jejich znalosti je tedy již pevně zakotvena v SUJČL?
* Viz např
http://www.ceskaskola.cz/2018/05/karel-lippmann-strucne-desatero.html
http://www.ceskaskola.cz/2018/06/josef-soukal-redukovat-maturitu-z.html
Souhlasím s panem Soukalem v tom, že "že není možné ventilovat své osobní pracovní problémy jako problémy obecné a není slušné znevažovat jiné češtináře jen proto, že se někomu něco nelíbí."
J.Týř
Pane Týři, kde ventiluji osobní pracovní problémy a kde znevažuji ostatní češtináře? Děkuji.
Test by se měl týkat především praktického používání jazyka (pravopis s interpunkcí; základní skladba a stylistika, respektive konkrétní jazykové problémy, nikoli pojmy; porozumění textu).
Třeba tady, paní Valíková. Váš prožitkově orientovaný pedagogický populismus, myslím, došel očividně tak daleko, že bez uzardění odmítáte/navrhujete odmítnout ověřování znalosti pojmů, porozumění textu atd. Škola není herna pro pedagogické populisty. Existuje určitý základ znalostí, které je učitel povinen naučit a stát je povinen to ověřovat. Bez výuky a ověřování znalosti základních pojmů a bez ověřování schopnosti porozumět textu by výuka češtiny dál hluboce upadala. Už teď je na tom kvalita výuky češtiny hůř než výuka matematiky.
Pane Týři, nemám ráda slovo výuka - ale použijete-li je ve dvou větách po sobě nemotivovaně čtyřikrát, je to stylistická chyba.
Pěkný den a zlepšete si sloh, diskutujete-li s češtináři.
Škola je instituce, ve které se při vyučování vyučuje. Škola bez učitelů a bez výuky není škola. Cílem a výsledkem výuky má být/je to, že si žáci osvojí základní pojmy a vztahy mezi nimi tak aby v přiměřeně míře (v souladu s výukovými cíli) těm pojmům a vztahům porozuměli. Výsledky středoškolské výuky se ověřují například při maturitě.
Paní Valíkové jsou očividně pojmy, porozumění vztahům mezi nimi a školní výuka věcí protivnou natolik, že se výukovým systémem cítí být vysávána a byla by proto ráda, aby ze státní maturity byly vyřazeny pojmy a porozumění textu. Paní Valíková, co máte napsáno v pracovní smlouvě? Jste učitelka?
Okomentovat