„Děti se učí kriticky myslet, kultivovaně sdělovat svůj názor a dovolí si souhlasit nebo nesouhlasit s názorem druhého člověka. Jednoduše učí se to, co potřebují, aby se z nich nestal snadno manipulovatelný člověk, který jen poslouchá příkazy jiných. Když se dítě setkává ve výuce s možností volby – například náročnosti úlohy v gradovaných testech – učí se odpovědnosti za své poznání, vzdělání i výsledky,“ říká učitelka matematiky Sandra Holáková o přínosech Hejného metody. Rozhovor přináší server Rodiče vítáni.
Jedna z výtek vůči Hejného metodě bývá: Není z toho zmatek, když každé dítě říká, co ho napadne, a učitel neřekne, co je správně, a co ne?
Zmatek to může způsobovat u dětí, které si ještě nevěří. Proto je důležité vytvořit ve třídě bezpečné prostředí, ve kterém se děti nebojí klást otázky a vyjadřovat svoje myšlenky. Děti, které jsou ve svém myšlení autonomní, nemají potřebu slyšet od učitele „toto je správný výsledek“. Proto i já se jim místo vynášení soudů snažím pokládat otázky. Těmi děti povzbuzuji k přemýšlení. Oni do sebe tento způsob vstřebávají a ve vyšších ročnících dosahují ideálního stavu, že již nepotřebují učitelku, která se ptá, ale samy kladou otázky a dávají si zpětnou vazbu.
Další námitkou bývá, že výuka matematiky je ve skutečnosti upozaděna na úkor řešení vztahů a socializace…
Mám jistotu v tom, že s úlohami, které řešíme a jak je řešíme, má každý z žáků dost prostoru přemýšlet a rozvíjet se dál. Mým cílem je rozvíjet u dětí kvalitu myšlení, kterou prokazují hloubkou svých argumentů v diskusi.
Třídu učíte druhým rokem, převzala jste je, když byli ve třetí. Vidíte nějaký posun i v sociálních dovednostech?
Když jsem přišla, věnovala jsem hodně úsilí budování autonomie žáků a posilování sociálních vazeb ve třídě. Občas se ve třídě vyskytly i manipulativní situace, kdy byli schopni být jako stádo ovcí a jít dělat to, co řekne jeden člověk. Takové situace by mohly v budoucnu směřovat k šikaně. U některých jedinců je skok obrovský, u někoho jsou to zatím krůčky, ale posun vnímám u každého z nich.
Učíte sedmým rokem, od začátku jste učila takhle?
Hned od začátku jsem se snažila jít v konstruktivistickém směru, tedy nechat děti, ať na věci samy přichází, ale i mně trvalo, než jsem odhodila svoji autoritativnost. Když se dostanu do úzkých nebo do nové situace, taky mi tam naskočí direktivní přístup. Ale je to o tom si říct: stop – jak to můžu udělat jinak? Když budu dětem dávat instrukce, co mají dělat, jak se naučí zodpovědnosti?
Celý text naleznete zde
4 komentářů:
Když bude MŠMT neustále dávat (zahlcovat) instrukce učitelům (proti jejich vůli i proti jejich hodnotovému světu), co mají dělat, jak se naučí být profesionální a jak pak mohou být školy kvalitní?
české školství vychovává umělce pro brodway a nikoliv dělníky pro montovny
nezbývá než doufat že na ukrajině vypukne válka a dorazí k nám milion dva ukrajinců co tu budou pracovat zodpovědně podle instrukcí
Promiňte, ale takhle se učilo v Antice. Je to fajn, ale suma vědomostí je dnes mnohonásobně větší. Není v zájmu nikoho dělat to přesně tak, jako hluboko v minulosti. Mělo by se všechno dělat rozumně, s mírou (i to objevování). Asi jako moje matikářka, fyzikář atd. před 30 lety...
Okomentovat