„Iniciativy směřující k účinnému potírání „fake news“ se množí stejně rychle jako ony zprávy
samy. Kromě aktivit na úrovni EU a vlád se pozornost k tomuto fenoménu začíná obracet
i v některých školských systémech – od nového kurikula pro střední školy v Itálii po OECD
nový modul PISA, hodnotící všeobecné kompetence žáků, včetně schopnosti rozpoznat „fake
news“. Moderní výuka kritického myšlení by z těchto důvodů měla obsahovat průřez mnoha
informačními sférami – sociální média, televizní vysílání nebo četba tradičních tiskovin –
s využitím již osvojených znalostí. Jak ukazuje zpráva Eurydice 2017, v mnoha zemích je tento
cross‑kurikulární přístup již úspěšně využíván.“ Takové je jedno z témat nového Přehledu vybraných informací a zajímavostí ze zahraničí, který vydává ČŠI.
Ve Velké Británii hovoří více než 20 % žáků v základních školách a 16 % žáků středních škol jiným mateřským jazykem, než angličtinou. Z inspekčních zjištění vyplývá, že se v britských třídách mluví celkem více než 360 jazyky. V mainstreamových školách jsou však žáci nuceni hovořit výhradně anglicky – navzdory faktu, že v Úmluvě o právech dítěte OSN je zakotveno, že dětem z lingvistických menšin nesmí být upíráno právo používat vlastní mateřský jazyk. Často se poukazuje na známou skutečnost, že tento problém existuje i ve Francii a v dalších evropských státech. Dokládají to příklady, kdy mj. v Řecku jsou albánsky mluvící žáci nabádáni k tomu, aby ve škole užívali řečtinu. Autorka článku se přimlouvá za cílenou grantovou a projektovou podporu inovativního přístupu k žákům z cizojazyčného prostředí.
Celý přehled je ke stažení zde
0 komentářů:
Okomentovat