„Systém státních maturit je z mého pohledu velmi nákladný, nejednoznačný a netestuje znalosti, které by maturant měl mít. Je to prostě jednotný řidičák pro celou Českou republiku, který říká, že ti, kdo mají maturitu, mají určitý stupeň vědomostí,“ říká rektor Karlovy univerzity Tomáš Zima pro Český rozhlas.
Tomáš Zima (cuni.cz) |
„Na jedné straně politici hovoří o nástupu průmyslu 4.0, digitalizaci a podpoře technického vzdělávání a přírodních věd, ale na druhé straně říkají: Nedělejme maturitu z matematiky. To je, jako když někomu řeknete: Napište báseň, ale nemusíte umět psát,“ stěžuje si na vývoj kolem maturity z matematiky Tomáš Zima.
„Maturita z matematiky se pořád nesmyslně odkládá, ale to přece není řešení problému,“ říká Tomáš Zima a poukazuje na skutečnost, že ve vládě se neustále střídají ministři školství a koncepční řešení maturity je stále v nedohlednu. Druhý problém je podle něj ve snaze vytvořit univerzální maturitu pro všechny.
„Nemůžeme srovnávat znalosti matematiky třeba na učňovských oborech, kde jsou potřeba jiné dovednosti, se studenty gymnázií,“ uvažuje Zima. „Nebojme se říct, že potřebujeme dva stupně úrovně znalostí, ale nesnižujme univerzálně nároky a neodkládejme řešení – to je cesta do pekel.“
Rozhovor je ke stažení zde
1 komentářů:
Je to prostě jednotný řidičák pro celou Českou republiku, který říká, že ti, kdo mají maturitu, mají určitý stupeň vědomostí.
Zcela mylné tvrzení. Úroveň vědomostí maturantů se velmi liší. Fakt, že maturant maturitu složil v žádném případě neznamená, že disponuje určitým státem "garantovaným" stupněm vědomostí. Znamená to pouze, že si zvládl zapamatovat nutný objem informací na jedno použití a/nebo měl štěstí.
Okomentovat