OP VVV podporuje digitální vzdělávání na školách

úterý 5. června 2018 ·

Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání ( OP VVV), realizovaný Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, ve svých výzvách podporuje digitální vzdělávání. V aktuální výzvě Šablony II nabízí nejen mateřským a základním školám, ale i ZUŠ a volnočasovým zařízením možnost zakoupit pro žáky ICT techniku k rozvíjení digitálních kompetencí. Šablony pro SŠ a VOŠ I umožnily školám zvolit si aktivitu, která cílí na pomoc pedagogům při práci studentů s ICT technikou. Na podporu digitálního vzdělávání byla mimo jiné zaměřena také již ukončená výzva Implementace strategie digitálního vzdělávání I.


Díky výzvě Šablony II, která byla vyhlášena 28. února 2018 a v níž je alokováno 6 miliard korun, mají školy možnost získat evropské peníze na několik aktivit, které podporují ICT vzdělávání v mateřských a základních školách. Jedná se primárně o aktivity 2.I/11 Využití ICT ve vzdělávání v MŠ a 2.II/16 Využití ICT ve vzdělávání v ZŠ. Tyto aktivity umožní školám nákup HW vybavení pro žáky, rozvoj digitálních kompetencí a kreativity pedagogů i žáků a jejich aktivní zapojení do výuky.

Pokud si základní škola tuto aktivitu zvolí, může ji využít vždy na skupinu 10 žáků a pořídit pro ně 10 zařízení (tabletů/notebooků). Finanční prostředky na realizaci šablony a nákup 10 zařízení obdrží v takové výši, jak dlouho plánuje aktivitu realizovat. Tuto aktivitu může škola zvolit i vícekrát a zakoupit tak více zařízení pro více žáků, případně si díky aktivitě sestavit mobilní učebnu. O konkrétních možnostech nákupu HW vybavení (tabletů/notebooků) píše na svém blogu například ředitel Edukační laboratoře Michal Orság. Aktivita nezůstává pouze u samotného vybavení, ale nabízí pedagogům hotové a ve výuce ověřené scénáře s možnostmi jejich využití. Další podporu digitální gramotnosti a informatického myšlení je možné využít v různých typech spolupráce pedagogů, spolupráce s odborníkem, ICT technikem nebo prostřednictvím DVPP. Šablony umožňují také realizaci zásadních aktivit komunikace (nejen) digitálních témat s rodiči žáků. Výzva nabízí různorodou podporu rozvoje digitálních kompetencí jak pro učitele, kteří s použitím ICT ve výuce mají zkušenosti a chtějí s ním sami aktivně pracovat, tak pro ty, kteří s použitím ICT ve výuce teprve začínají a potřebují více pomoci.

Tato aktivita bude nabídnuta i středním a vyšším odborným školám ve výzvě Šablony pro SŠ a VOŠ II, jejíž vyhlášení se plánuje na konec roku 2018. Ostatními aktivitami na podporu ICT byly SŠ a VOŠ již podpořeny ve výzvě Šablony pro SŠ a VOŠ I. Pořízení ICT vybavení je dále možné prostřednictvím dalších výzev OP VVV, například výzvy Místní akční plány rozvoje vzdělávání II či Implementace krajských akčních plánů I.

OP VVV financuje také projekty na podporu digitalizace škol v rámci výzvy Implementace strategie digitálního vzdělávání I, na které bylo alokováno 220 mil. Kč. Jedním z realizátorů je Univerzita Karlova, která v rámci svého projektu poskytuje metodickou podporu pedagogům v praxi, vytváří sady modelových aktivit a školí učitele v oblasti ICT. V realizaci jsou také projekty konsorcia pedagogických fakult, které připraví koncepční materiály na rozvoj digitální gramotnosti dětí a žáků a jejich informatického myšlení. Téma podpory digitálního vzdělávání budou pedagogické fakulty rovněž popularizovat. Například již nyní je k dispozici web www.imysleni.cz a FB stránka https://www.facebook.com/iMysleni/. Systémový projekt Podpora práce učitelů (PPUČ), realizovaný Národním ústavem pro vzdělávání, spustil informační kampaň Gramotnosti pro život – Učíme v souvislostech, ve které je kladen důraz mimo jiné na digitální, matematickou a čtenářskou gramotnost v praxi škol. „Vítáme, že každá škola v ČR má nyní jedinečnou příležitost připravit své učitele na rozvoj gramotností napříč předměty, nikoliv pouze v informatice. Rádi bychom, aby byl rozvoj informatického myšlení podporován samotnými školami a aktéry ve vzdělávání,“ komentuje přínos OP VVV pro digitální vzdělávání ve školách předseda Jednoty školských informatiků a manažer systémového projektu OP VVV PPUČ Petr Naske. ČR se díky podpoře informatického myšlení v praxi škol vydalo cestou podobnou, jakou se vydalo například Polsko, Slovensko nebo Velká Británie.

Co se týká otevřených zdrojů a příkladů dobré praxe, které by mohly školy využívat, v červenci 2014 vznikla Databáze výstupů projektů již ukončeného Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK). Díky této databázi mají všichni zájemci možnost využívat výstupy vzniklé s přispěním ESF. Databáze nabízí například učební materiály, vzdělávací aktivity nebo hry. Přístupná je z tohoto odkazu: https://databaze.op-vk.cz. Podobnou databázi připravuje Řídicí orgán i v případě aktuálního Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání a bude ji propojovat přímo na Metodický portál RVP.CZ.

Další informace naleznete zde

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.