Jiří Hlavenka: Inovativní veřejné školy fungují v podstatě disidentsky. „Žábou na prameni“ je MŠMT

pátek 15. června 2018 ·

„Takzvaný průmysl 4.0 je v našem vzdělávacím pojetí chápán, pokud to trošku zvulgarizuji, jako „nějaké moderní počítačem řízené stroje“. Takže – potřebujeme soustružníka 4.0, který bude pracovat s numericky řízeným soustruhem, a to je vše. Toto je ovšem naprosto mylné pojetí doby řízené technologiemi a robotizací, která vyžaduje nejen zcela nové profese, ale zcela nové dovednosti, v jejichž centru stojí kreativita s přizpůsobivostí, a kolem jsou další měkké dovednosti, jak správně zdůrazňujete. Vzdělávací systém chce místo toho chrlit inovované kovoobráběče,“ říká v rozhovoru pro magazín Perpetuum Jiří Hlavenka.


Jiří Hlavenka (facebook.com)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Proč podle vás chtějí školy chrlit inovované kovoobráběče? Podléhají snad tlaku průmyslové lobby?

Jednoznačně. Lobby velkých zaměstnavatelů, většinově tvořených zahraničními subjekty a menšinově českými, těží z obrovské přidané hodnoty, kterou v zemi máme, a tou je levná práce, která je zde praktikována v masovém měřítku. Já je samozřejmě chápu: jsou takto nastavení, díky tomu jejich podnikání funguje a prosperuje. Jejich „marketing“ je velice schopný – vytvářejí zde neustále představu, že s touto levnou prací, které říkají „průmysl“, Česká republika stojí a padá, že jsme „tradiční průmyslová země“ a podobně, a straší, že pokud by se zvedly mzdy, tak zahraniční společnosti od nás odejdou a vzroste nezaměstnanost. Vláda tomuto není schopná čelit, a možná že není ani ochotná, protože je to dlouhodobě zavedený systém, velmi odolný vůči změnám.

Co by podle vás vyřešilo nedostatek inovativních učitelů na školách? A které další okolnosti brzdí modernizaci vzdělávání?

V situaci, kdy naprostá většina škol nemá odvahu – nebo schopnost, nebo obojí – své vzdělávání zpestřit a zmodernizovat, budou se těžko objevovat učitelé, kteří budou toto vzdělávání nabízet. Větší brzdu vidím na straně škol; ze zkušenosti se mi jeví, že zejména mladí učitelé opravdu chtějí vzdělávat jinak. Diskutoval jsem o tom s jedním mladým učitelem a řekl mi: „Já vím, že učím špatně.“ To je přece strašné, ale on nemá možnost učit jinak, je to takto po něm vyžadováno. Samozřejmě žábou na prameni je MŠMT. Je nejvyšší autoritou, určuje pravidla hry – ostatní poslouchají. Inovativní veřejné školy dnes fungují v podstatě disidentsky, proti vůli vrchnosti.

Celý rozhovor naleznete zde

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.