„Čtenář je hodně strašen, hodně manipulován a vůbec se nedozví, jak by se to tedy správně mělo dělat. To asi není cílem. O co jde, je vzbudit odpor a strach, a pak s ním politicky pracovat. Pozoruhodný postoj předsedy školského výboru k oblasti, která se týká každé rodiny, a proto tolik potřebuje transparentní a kvalifikovanou veřejnou debatu a společné hledání řešení,“ píše Jaroslav Jirásko v polemice s Václavem Klausem mladším na serveru Rodiče vítáni.
Jaroslav Jirásko (rodicevitani.cz) |
Tak tu máme nový komentář pana poslance a předsedy školského výboru Václava Klause mladšího. Tentokrát k plánované reformě financování. Nikdo nezasvěcený z něj nemůže pochopit nic, jen to, že se blíží… „rozvrat“. Taky je zveřejněn na novinky.cz a tam bezesporu plní zcela jiný účel než někoho informovat. Rád bych tedy z pozice ředitele, který má chápání problematiky v popisu práce, onen komentář doplnil několika suchými fakty.
O plánované reformě rozpočtu hovoří Václav Klaus takto: „Záměr je stejný: zničit něco přirozeného a jednoduchého a nahradit něčím složitějším, novátorským a něčím, co fungovat nebude“.
Současné financovaní na principu agregovaných normativů se počítá podle několika velmi složitých vzorců. Jeden z nich zde uvedu. Jedná se o výpočet základního normativu na jednoho žáka: 12 x 1,36 x (1/NP x PP + 1/NO x PO ) + ONIV, přičemž koeficienty No, Po a NP mají své zvláštní výpočty pomoci jiných koeficientů a například NP = Ž x VP / H. Pokud chce ředitel školy podle současných pravidel financování tento normativ vypočítat a naplánovat si rozpočet na další období, je to činnost na jedno dopoledne. V novém financování se počítá vydělením dvou čísel – počtu žáků školy počtem tříd a vyhledáním v tabulce tzv. PHmax, který udává maximální týdenní počet vyučovacích hodin, který je stát ochoten škole zaplatit.
Co je jednodušší, ať každý posoudí sám.
Financování škol se nyní odvíjí od počtu žáků. Čím větší počet žáků, tím více peněz pro školu. Finanční vstup jsou prostředky přímo úměrné počtu žáků a na výstupu se učitelům platí počet odučených hodin. Nový systém financování zaručuje škole na vstupu finance podle odučených hodin, na výstupu také.
To je podle pana poslance nepřirozené?
A opravdu by mě zajímalo, na čem je postaveno jeho tvrzení, že nové financování nebude fungovat.
Celý text naleznete zde
Citovaný text Václava Klause mladšího naleznete zde
13 komentářů:
pan inženýr se ve školství ještě zcela neorientuje, no já bych byl taky mimo, kdybych měl jako učitel řídit chemičku,
nuže klaus chtěl sdělit, že onen "nový" systém jest vlastně ten starý ,před 89 rokem, jenom lehce kreativně vylepšený = zmršený,což by nebylo tou tragedií, tou je fakt,že se podmínky ve školství za třocet let radikálně změnily a z logiky věci to prostě fungovat nemůže
Proč byl smazán můj komentář odkazující na oficiální materiály MŠMT k reformě financování škol?
Pane Sárközi, vysvětloval jsem to tady mnohokrát - nechci tu odkazy na některé weby. Nejde tedy o materiály MŠMT pochopitelně, ani o web PK. Hezký den!
Na webu Pedagogické komory mapujeme vývoj kolem PHmax. Aktuálně tam najdete 2 materiály z ministerstva školství:
- MŠMT: Prezentace k reformě financování regionálního školství (MŠ, ZŠ, družiny, SŠ...)
- MŠMT: Nový výkaz P 1c-01 pro reformu financování regionálního školství
http://www.pedagogicka-komora.cz/2018/01/republikove-normativy-skol.html
pane komárku a mohl byste nám objasnit, co byste si tady na tom foru tak představoval,dochází ke zbytečným problémům,objasněte nám svou filozofii,koncepci,vyjevte svá přání
Půlka komentářů smazána?! :-o
Pane Sárközi, proč ten ostentativní podiv? Víte, proč jsem ty Vaše komentáře a komentáře pana Wagnera smazal. Vysvětlil jsem to. Vy jste na to dokonce sám reagoval a komentář upravil. Ten tady pochopitelně zůstal. Že pan Wagner dvakrát zkopíroval Váš smazaný komentář, bylo z mého pohledu zbytečné až absurdní rozhodnutí. Hezký den!
Bohužel, veškeré aktivity Václava Klause mladšího jsou motivovány pouze osobním politickým prospěchem, jaký vliv budou mít zvláště na státní školství, je mu v nejlepším případě lhostejné (spíše se však domnívám, že státní školství cíleně a programově poškozuje).
Okomentovat