V současnosti je ve vnějším připomínkovém řízení návrh novely zákona 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících. Záměr MŠMT rozšířit kvalifikační předpoklady pro vstup do učitelské profese pouze ve prospěch učitelů odborného výcviku (mistrů) na učilištích a středních odborných školách je nedostatečný. Okolnosti vyžadují rozšíření možností vstupu do učitelské kvalifikace pro všechny stupně škol a jejich zaměření.
Návrh novely předpokládá rozšíření kvalifikačních kritérií s cílem umožnit provádět pedagogickou činnost v rámci „odborného výcviku“. Ministerstvo školství tím chce řešit zoufalý nedostatek „mistrů“ na českých učilištích.
Považujeme takové řešení za potřebné vzhledem k situaci na českých učilištích, nicméně jako nedostatečné s ohledem na podmínky a situaci v celém českém školství:
• Průměrný věk českých učitelů každoročně narůstá, zanedlouho dosáhne 50 let.
• V některých aprobacích (matematika, fyzika, chemie) citelně chybí učitelé již dnes, situace bude gradovat.
• Mnoho absolventů učitelských studijních programů odchází kvůli nevyhovujícím profesním podmínkám jinam, ať už přímo po absolutoriu, nebo v prvních letech výkonu učitelské profese.
• Současný stav studia učitelství na českých VŠ odrazuje řadu potenciálních učitelů od získání kvalifikace.
• Současná situace nutí mnoho ředitelů dlouhodobě zaměstnávat nekvalifikované učitele na výjimku, čímž se ne vlastní vinou dostávají na hranu zákona.
Z těchto a dalších důvodů požadujeme:
• Uvolnění pedagogické profese pro všechny absolventy VŠ.
• Navržení smysluplného období, v němž si takoví adepti učitelství doplní pedagogické vzdělání.
• Dokončení návrhu kariérního řádu, jenž by umožnil alternativu k atestaci pro učitelskou profesi.
Bob Kartous, analytik a vedoucí komunikace EDUin, řekl: „Na nutnost rozšířit možnosti vstupu do pedagogické profese upozorňujeme každoročně v Auditu vzdělávacího systému v ČR. Je nepochopitelné, že ministerstvo školství stále podléhá tlaku zájmových skupin, reprezentujících dnešní profesní skupiny v českém školství, aniž by si připustil varovný stav a tendence vývoje související s učiteli na českých školách. Spoléhat pouze na slib zvýšení mezd je neprozřetelné. Ze střednědobého hlediska nezbude nic jiného než k uvolnění profese přikročit, oddalování zkracuje možnou dobu pro takové řešení, které nebude pouze záchranou situace v poslední chvíli.“
Zdroj: Tisková zpráva EDUin
4 komentářů:
EDUin nemá žádný mandát cokoliv požadovat...
• Průměrný věk českých učitelů každoročně narůstá, zanedlouho dosáhne 50 let.
• V některých aprobacích (matematika, fyzika, chemie) citelně chybí učitelé již dnes, situace bude gradovat.
• Mnoho absolventů učitelských studijních programů odchází kvůli nevyhovujícím profesním podmínkám jinam, ať už přímo po absolutoriu, nebo v prvních letech výkonu učitelské profese.
• Současný stav studia učitelství na českých VŠ odrazuje řadu potenciálních učitelů od získání kvalifikace.
• Současná situace nutí mnoho ředitelů dlouhodobě zaměstnávat nekvalifikované učitele na výjimku, čímž se ne vlastní vinou dostávají na hranu zákona.
Tohle jsou podle mého názoru především výsledky
a) rezignace parlamentu, vlády a MŠMT ČR na své poslání, výsledky některých špatných koncepcí, malého školského rozpočtu, malých platů učitelů a výsledky mnohdy neúčelného a neúčinného čerpání EU dotací,
b) výsledky pomluv zbylých učitelů ze strany pedagogických populistů s Eduin v čele
Z těchto a dalších důvodů požadujeme:
• Uvolnění pedagogické profese pro všechny absolventy VŠ.
• Navržení smysluplného období, v němž si takoví adepti učitelství doplní pedagogické vzdělání.
• Dokončení návrhu kariérního řádu, jenž by umožnil alternativu k atestaci pro učitelskou profesi.
Česká republika je parlamentní demokracie, ve které jsou zákonodárnou a výkonnou složkou státu instituce vzešlé z demokratických voleb. Po všem, co si aktivistický Eduin jako soukromá tzv. "nezisková organizace" financovaná převážně ze soukromých peněz vůči učitelům dovolil*, nemá, myslím, Eduin věcné ani morální právo něco na Parlamentu, vládě a MŠMT ČR požadovat. Eduin není ani součástí školského systému České republiky ani volenou institucí. Nemá proto ani aktivní legitimaci na zákonodárných a vládních institucích České republiky výše uvedené věci "požadovat".
*Viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2016/04/jiri-tyr-kdo-jak-przni-ceske-skolstvi.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/09/jiri-tyr-fertekovo-ostouzeni-tradicni.html
J.Týř
"Je nepochopitelné, že ministerstvo školství stále podléhá tlaku zájmových skupin." To je fakt. Například takový EDUIN je organizace, která se lobováním svých zájmů živí již dlouhé roky. Do školství se pletou, i když nikdy neučili. Jen parazitují na našem zbídačeném školství.
Okomentovat