Informace o zprávě, kterou pro nasměrování svého budoucího vývoje vypracoval Georgijský technický institut. Aplikuje současné vnímání komplexního vývoje světa, a tak může být inspirací jiným institucím i obecné školské politice.
Nejprve je nutné vědět, kam chceme dojít, teprve potom má smysl experimentovat s tím, která cesta nás k cíli přiblíží více.
Bořivoj Brdička (youtube.com) |
Nedávno byla zveřejněna zpráva, která shrnuje základní principy, kterých se chce tato škola držet. Je jich pět.
1. Celostní vzdělávání
Absolventi Georgia Tech mají velmi kvalitní technické znalosti. Úspěch na trhu práce 21. století ale vyžaduje i další schopnosti. Jmenovitě se jedná o nám již dobře známé kompetence, jako je kreativita, řešení problémů, schopnost komunikovat, přizpůsobit se mít disciplínu (vůli úkol dokončit). To jsou vlastnosti, které zaměstnavatelé požadují stále více. Komise doporučuje vypracovat nové studijní programy, které budou celostní vzdělávání integrovat.
2. Nové produkty a služby
Cílem je transformace výuky směrem k možnosti mnohem flexibilnějšího průchodu studiem a rozšíření směrem k celoživotnímu vzdělávání. Hlavním principem se mají stát mikrokredity dovolující sestavit si flexibilně studium do modulů dle vlastní volby, blockchain zajišťující propojení výsledků studia s kompetencemi získanými jinde a možnost získat kredity v případě prokázání konkrétních praktických dovedností.
3. Nové formy poradenství
Doporučení navrhuje vytvořit systém podpory studujících založený na komplexní analýze existujících dat (studijních výsledků), který bude disponovat asistenčními službami na bázi umělé inteligence.
4. Umělá inteligence a personalizace
Umělá inteligence však již dokáže více než odpovídat na triviální dotazy studentů (viz Boti v roli výukových asistentů). Budoucnost mají multifunkční virtuální asistenti, kteří dokáží provázet studenta na cestě za poznáním v roli mentorů. Georgia Tech by se mohla stát centrem vývoje podobných technologií šířícím je do celého světa.
5. Distribuovaná přítomnost
Jakkoli již dnes má Georgia Tech bohaté zkušenosti s online vzděláváním (nabízí MOOC kurzy i celé magisterské programy online), komise dospěla k závěru, že do budoucna je třeba orientovat se hlavně na služby spojené s prezenční přítomností studentů a učitelů (vynikajících odborníků) přímo v kampusu univerzity. Navrhují budovat nové distribuované pracovní prostory (tzv. atria), kde bude možné realizovat různé aktivity (připomínající maker spaces na základních školách), nebo online knihovnu, kde bude možné si místo knih zajistit osobní prezenční konzultaci s některým specialistou.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat