Maturitu každoročně nedokončí ani na třetí pokus zhruba 4,5 procenta středoškoláků. To představuje více než tři tisíce propadlíků. Od roku 2011 až do letoška se přitom k maturitám dostavilo více než 633 tisíc středoškoláků, uvádí Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat). Letos vypadají maturitní výsledky nejhůře za posledních šest let. Didaktické testy z češtiny, matematiky a cizího jazyka v řádném termínu povinné části maturitní zkoušky na první pokus v jarním období neudělalo 17,3 procenta z více než 62 tisíc žáků. Informují Hospodářské noviny.
„Byli bychom rádi, kdyby byly rozumněji nastaveny kvalifikační požadavky. Dnes mají nově nařízenou maturitu i obory, které to dříve neměly zapotřebí. Když pak žáci nezvládnou maturitu, studium na střední škole se jim nezapočte a jsou stále považováni jen za absolventy základní školy,“ upozorňuje dlouholetá profesorka gymnázia, která v Cermatu působí od roku 2009. Pro výkon povolání by podle ní stačila odborná kvalifikace.
Řídká by byla pro to, aby žáci, kteří zvládnou jen odbornou část maturity, mohli získat certifikát o absolvování středoškolského studia a odborné kvalifikaci. Tu by si mohli zvýšit na vyšší odborné škole. „Vůbec neodmítáme prostupnost ve vzdělávacím systému. I přístup ke studiu na vysoké škole by bylo možné po čase otevřít neúspěšným žákům, pokud by chtěli absolvovat doplňující studium zakončené společnou částí maturit,“ říká metodička Cermatu.
Text naleznete zde
4 komentářů:
zrušit maturitu !
O tom diskutují odborníci řadu let! Jen ministerstvo si ráčilo konečně všimnout.
Maturita potřebuje zreformovat! Jen aby to nedopadlo jako všechny poslední školské reformy - průšvihem o kterém se, pokud to jde, raději mlčí.
Kdo přišel s tím, že má být maturita jako prijímačky na VŠ? Nikoho z odborných škol by taková blbost nikdy nenapadla.
Základ je nebrat na maturitní obory všechny, kdo umějí psát, mluvit, dýchat.
A to je přesně ono. Permanentní inovátoři a reformátoři školství by nejraději dali šanci každému, ať každý projeví studijní předpoklady přímo v procesu vzdělávání. No a pak se diví, že když se dá šance každému blbovi, že je neúspěšnost u maturit skoro 25% a volají po tom, aby to někdo nějak vyřešil. Ideálně stát. Prý je neefektivní, takto strašlivě plýtvat. No a když stát ten příliv na vstupu omezí diskriminačním srovnávacím testem, aby vybral ty s největším potenciálem a snížil neúspěšnost na výstupu, tak se vztekají. Mediální snaha o vsugerování dojmu, že lze vytvořit něco z ničeho, jest zřejmá a těmto individuím zcela vlastní. Marketing, propaganda, demagogie, dogmatismus. To jsou asi tak v souhrnu ta slova, která je charakterizují.
Okomentovat