Česká škola oslovila učitele a teoretiky v anketě k aktuálnímu tématu – odvolání ředitele Cermatu Jiřího Zíky a novém startu diskuse o proměně statní maturity. Ptáme se:
1) Očekáváte, že odvolání ředitele Cermatu bude impulsem k diskusi o změně podoby státní maturity? 2) Vítáte takovou diskusi? Budete ji případně i iniciovat? 3) Jak by podle Vás měla v budoucnu maturita vypadat?
Za Učitelskou platformu odpovídá středoškolska učitelka Petra Mazancová.
Petra Mazancová (facebook.com) |
1) Očekáváte, že odvolání ředitele Cermatu bude impulsem k diskusi o změně podoby státní maturity?
O maturitě se už diskutuje delší dobu a odvolání pana Zíky by mohlo a mělo konečně vést ke změně systému, který kromě Cermatu nepovažuje za zdařilý snad vůbec nikdo. Bohužel dosud diskuse probíhá přesně opačným směrem, než by měla. Odborná veřejnost by se měla shodnout, co je cílem maturit, jak by měla maturita vypadat, co mají maturity ověřovat a v jaké formě budou zveřejňována data. Jediné, na čem se všichni shodli, je zveřejňování anonymizovaných dat, ale i tomu se Cermat bránil.
2. Vítáte takovou diskusi? Budete ji případně i iniciovat?
Revize podoby maturit je jedním z hlavních cílů Učitelské platformy, téma proto s politiky otevíráme. Bohužel současná vzdělávací politika dosud příliš nezohledňovala fakta a řídí se pouze dojmy a emocemi. Pokud se většina aktérů ve vzdělávání rozhoduje jen podle postoje, že maturitu by neměl dostat každý a že potřebujeme řemeslníky, nebude shoda možná a drama s propadlíky se bude každý rok opakovat.
3. Jak by podle Vás měla v budoucnu maturita vypadat?
V prvé řadě je nutné říci, že státní maturitní zkouška nevede k vyšší vzdělanosti. Pokud chceme kvalitu vzdělávání zvednout, neomezujme vzdělávací systém plošnými vstupními či výstupními testy. Jednotné přijímačky i maturity jdou navíc proti diverzitě, o kterou usilujeme, jako je společné vzdělávání či uvolnění RVP. Navyšme financování celého rezortu minimálně na 6 % rozpočtu HDP, zaměřme se na výběr kvalitních ředitelů, dejme jim více prostředků pro netarifní odměňování, více svobody pro výběr zaměstnanců i jejich vzdělávání.
Vzhledem k tomu, že současná maturitní zkouška nepodává žádné informace o čemkoliv, co se po středoškolském absolventovi požaduje na trhu práce, zasloužila by si zrušení. To ale neznamená, že by na středních školách nemělo být nic závěrečného. Tato zkouška by měla zůstat v kompetenci jednotlivých škol a měla by být co nejšířeji volitelná. Studenti by měli prokázat kompetence pro život a práci a klidně by mohla být i vedena v cizím jazyce.
0 komentářů:
Okomentovat