Ministr Robert Plaga hodlá rozpoutat debatu o podobě státní maturitní zkoušky. A zda by se neměla legislativně upravit. Není jediný, kdo po změnách volá. Například předseda sněmovního školského výboru Václav Klaus (ODS) tento týden v Právu upozornil, že pokud se toho nechopí ministerstvo školství, navrhne v září zákon, který okleští maturitu jen na didaktické testy z matematiky, češtiny a cizího jazyka. To by znamenalo, že stát by už nekontroloval slohové práce ani by nedohlížel na ústní část. Informuje deník Právo.
Robert Plaga (msmt.cz) |
O možných změnách státní maturity píšou Hospodářské noviny:
Předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová očekává, že se testy zjednoduší a že budou vybírat otázky s větším důrazem na čtenářskou gramotnost a porozumění textu. I Společnost češtinářů chce, aby se státní maturita omezila na test s větším důrazem na pravopis a interpunkci. Sloh a ústní zkoušku by si měly organizovat samy školy. Řada odborníků na vzdělávání poukazuje i na to, že přibývá maturantů, kteří u zkoušek neuspějí. Třeba na gymnáziích a učilištích by podle nich stejná úroveň maturity být neměla. To se týká i zkoušky z němčiny, jež byla podle učitelů letos pro negymnazisty neúměrně náročná. Obavy vzbuzuje i povinná maturita z matematiky v roce 2021.
Zakladatel iniciativy Maturitní data − odtajněno Oldřich Botlík například už dlouho žádá, aby Cermat zveřejňoval spolu s klíčem správných odpovědí také jejich odůvodnění a vysvětlení, co úloha ověřovala.
Viceprezident Asociace ředitelů ZŠ Pravoslav Němeček doufá, že Cermat už bude lépe kontrolovat výstupy a mít spolehlivé autory testů. O nich si ale nemyslí, že by byly těžší. "Maturita je už na úrovni výstupu ze základní školy. To, že ji neudělá 25 procent žáků, svědčí o tom, že se k ní neměli vůbec hlásit," myslí si. Celý problém je podle něj ve financování školství a honbě za žáky, kteří ale na maturitu nemají.
Ministr Plaga se změnám nebrání a slibuje, že se podívá i na špatnou finanční a personální situaci Cermatu, na niž si Zíka stěžoval.
Citované texty naleznete zde a v dnešním Právu
1 komentářů:
Velmi vážně se obávám, že nezmění-li se obsah a metody výuky a s nimi i pojetí testů, může vzniknout další velký problém. Změnám maturity přece musí předcházet diskuse o pojetí vzdělání. Nebo zde není o čem mluvit? A co vlastně testy ověřují? Jakou váhu jim přikládat? Jak na ně žáky připravovat, aby to vzdělávání pomohlo? Na tyto otázky by měl hledat odpověď např. pan poslanec V. Klaus ml. Jde o témata pro dobře organizovanou, institucionálně ukotvenou debatu. Při rychlé změně, která je v případě současné maturity bohužel nutná, je třeba postupovat velmi obezřetně. Zapřahá se totiž vůz před koně.
Okomentovat