Zkusí nová vláda omezit či zrušit víceletá gymnázia?

sobota 12. května 2018 ·

Nová vláda bude zřejmě usilovat o omezení či zrušení víceletých gymnázií. Maximální rozvoj potenciálu dítěte je podle ní nyní omezován především vysokou selektivností českého školství, kdy jsou žáci příliš brzy rozdělování do různých vzdělávacích proudů. Na základě návrhu programového prohlášení vlády informuje ČTK.


Proti prohlášení současné vlády v demisi přibyl také záměr prosadit účinnou regulaci sítě škol. Významnou novinkou je i slib uzákonit garantovaný nárok na péči o děti od dvou let s ohledem na možnosti zřizovatelů.

V programovém prohlášení přibyl také závazek nastavit spravedlivý systém financování veřejných i soukromých a církevních škol. Vznikající vláda chce podpořit reformu financování regionálního školství, proti které kvůli údajné nesystémovosti a finanční náročnosti vystupují někteří poslanci. Školy by podle nového systému měly začít dostávat peníze od ledna 2019, školský výbor ale tento týden podpořil návrh Václava Klause mladšího (ODS), aby se změna placení odložila o dva roky. Pokud reforma začne platit, chce koalice ještě zohlednit specifika financování družin a základních škol.

Další novinkou v programu je, že vláda bude vyrovnávat podmínky v přístupu dětí k různým mimoškolním vzdělávacím akcím, jako je škola v přírodě, tak aby je mohlo využívat každé dítě bez ohledu na rodinné zázemí.

Proti prohlášení současné vlády v demisi přibyl také záměr prosadit účinnou regulaci sítě škol. Významnou novinkou je i slib uzákonit garantovaný nárok na péči o děti od dvou let s ohledem na možnosti zřizovatelů.

Celý text naleznete zde

20 komentářů:

Veronika Valíková řekl(a)...
11. května 2018 v 20:25  

Pěkné. Nejdříve Nejdříve státní maturita, která tlačí gymnázia k průměru, potom rušení víceletých gymnázií.

Začínám věřit konspiračním teoriím. Nemohl by se stát úplně přestat starat o vzdělání? Bylo by to velmi zdravé.

Kvaternion řekl(a)...
11. května 2018 v 21:12  

Zrušení víceletých gymnázií je z hlediska vzdělávacích i výchovných cílů správné, proto v ČR zcela jistě neprojde. Příliš velká část českých rodičů uvažuje způsobem "já jsem elita a moje dítě se nebude vzdělávat s podřadným póvlem", a jelikož nemají na to, aby si zaplatili soukromou školu (nebo hůře, mají, ale proč platit, když to mohou zatáhnout jiní), požadují selekci a výběrové vzdělání, zaplacené všemi, i rodiči toho "póvlu". A protože u politických populistů jako Václav Klaus mladší takové názory najdou vždy nejen zastání, ale nadšenou adoraci, je tato změna, jako jakákoli, která by mohla posunout české školství z devatenáctého do jednadvacátého století, naprosto vyloučená.

tyrjir řekl(a)...
11. května 2018 v 21:25  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
11. května 2018 v 21:26  

Úplné zrušení víceletých gymnázií je nesmysl. Omezení by na místě bylo, pokud by v ZŠ byly pro děti lepší podmínky. K nim by školství potřebovalo rozpočet ve velikosti těch 6 % z HDP. Tohle ale nikdo neslibuje... J.Týř

Veronika Valíková řekl(a)...
11. května 2018 v 22:24  

Osmiletá gymnázia jsou především užitečná pro své studenty. Pokud VK jejich existenci podpoří, udělá to proto, že jednomu úspěšně šéfoval a zná jejich fungování. Jaká je definice populisty?

tyrjir řekl(a)...
11. května 2018 v 22:36  

Osmiletá gymnázia jsou především užitečná pro opravdu vysoce motivované a opravdu mimořádně nadané děti, kterým by ani dobře organizovaná ZŠ nemohla dát, co pro rozvoj svého mimořádného nadání chtějí a potřebují. Pro ostatní děti jsou VLG hlavné východiskem z nouze panující na ZŠ. Optimální postup je zlepšit podmínky v ZŠ a nenutit ty ostatní děti utíkat do VLG. J.Týř

Veronika Valíková řekl(a)...
11. května 2018 v 22:42  

To je pohled zvenku, pane Týři. Pokud může dítě vyrůstat osm let ve stabilním kolektivu, projít v něm pubertou i adolescencí, má to pro ně mnoho výhod. Zažila jsem na sobě, jak mi změna 8.tř/čtyřleté gymnázium nevyhovovalo. A viděla jsem hodně sehraných třídních kolektivů po osmi letech.

Školství je stále více ovlivňováno módními vrtochy, směry, podněty zvenčí, penězi a ideologií. Kafrá do něj kdekdo. A politici mají jeden blbý nápad za druhým. Já bych spíš přemýšlela o tom, jak od školství odstřihnout ČSSD - ta nadělala v posledních dekádách škod nejvíce.

tyrjir řekl(a)...
11. května 2018 v 23:03  

Zažila jsem na sobě, jak mi změna 8.tř/čtyřleté gymnázium nevyhovovalo. A viděla jsem hodně sehraných třídních kolektivů po osmi letech...

No vidíte, paní Valíková, Vám tehdy nevyhovovalo 8. tříd v podivné ZŠ a 4leté gymnázium. Proč by dnes méně nadané děti měly být odesílány/utíkat z dodnes podivných ZŠ do VLG už po páté třídě a tam za cenu dojíždění fakticky snižovat úroveň pro ty opravdu motivované a opravdu nadané děti?? Rozumnější je přeci zlepšit ZŠ.

J.Týř

Veronika Valíková řekl(a)...
11. května 2018 v 23:25  

Pane Týři, ale zlepšením ZŠ se nevyřeší ten přechod z 9. tř. na čtyřletý cyklus, o němž se zmiňuji.

Souhlasím, že osmiletá gymnázia by měla být pro nadané děti, ale pro jejich omezování či rušení bych rozhodně nehlasovala.

tyrjir řekl(a)...
11. května 2018 v 23:44  

To máte částečnou pravdu, paní Valíková. Přechody jsou všeobacně ošemetná véc. Zpévák Žbirka teď natáčí album v londýnském studiu Abbey Road poblíž přechodu, na němž se prošli Beatles. Jeden z nich byl přitom bosý a měl podle toho dle pověry zemřít, ale nezemřel...

https://kultura.zpravy.idnes.cz/paul-mccartney-slavi-sedmdesatiny-d5s-/hudba.aspx?c=A120601_093542_filmvideo_jaz

Já bych to možná řešil tak, že bych po narození šoupnul všechny děti do VLG a byl by alespoň s přechody ze ZŠ na gymnázium pokoj. :)))

Kvaternion řekl(a)...
12. května 2018 v 0:13  

Paní Valíková, osmiletá gymnázia NEJSOU užitečná pro svoje studenty, pokud za užitečnost nechcete označovat to, že se nemusejí stýkat s méně akademicky nadanými vrstevníky. Vzdělanostní přínos pro ně je zanedbatelný (podstatné kompetence získávají až na vysoké škole a tam je prakticky jedno, zda přišly z osmiletého nebo čtyřletého gymnázia), jejich absence na základních školách poškozuje vzdělání ostatních a všichni jsou poškozeni sociálně. Předčasná selekce ve vzdělávání nemá prostě žádné racionální výhody, právě naopak (na toto téma není problém si vygůglovat spoustu zdrojů, odborně se tím u nás zabýval např. prof. Matějů) a český vzdělávací systém je ve světovém měřítku extrémně selektivní.

Je ovšem otázkou, zda má smysl nabízet racionální argumenty někomu, kdo je ochoten zcela vážně zpochybňovat evidentní fakt, že Václava Klause mladší je ryzí populista, a dokonce naznačovat, že své postoje zastává proto, že skutečně věří, že jsou nejlepší pro žáky.

Unknown řekl(a)...
12. května 2018 v 2:11  

osmiletá gymnázia byla krokem zpět motivovaným ideologicky a nemajícím dnes logického opodstatnění,je potřeba vytvořit nový moderní systém školy základní (1-5 třída) a školy střední(6-12 třída) kdy vždy po dvou letech bude rozřazení žáků podle výsledků,po dvou letech vyučení, po čtyřech vyučení se středním odborným a po šesti letech připraveni a postupující na vš

Hausenblas řekl(a)...
12. května 2018 v 10:36  

Učit se v stabilním a sehraném týmu žáků i učitelů, to je optimální verze vzdělávání. Nazval bych ji jako normální, kdyby si u nás lidé slovo normální nepletli s běžný... :-)
Ale souhlasím s p. Týřem, že první, co se musí udělat PŘED zásahem do G, musí být výrazná a účinná podpora a pomoc pro všecky ZŠ, aby tu stabilitu a kvalitu učení umožňovaly. Zlepšení je dnes o to těžší, že víceletá G odtahují ze ZŠ děti, které mají k učení dobré dispozice (a které mívají taky informovanější nebo chápavější rodiče), a staví tak učitele na ZŠ do mnohem těžší pozice. Jenže ve společnosti a národě, kde mají rodiče, politici a mnozí učitelé představy opravdu na hraně demokratičnosti, se to asi neprosadí. Nicméně mě těší, že znám základní školy, odkud se už po léta neutíká do G. Tedy že to jde.
A co se týká přechodů, jsou vždy riskantní, třebas ta zebra... Oba břehy musejí spolupracovat, zajímat se a kamarádit. Na to je třeba nejen dobré vůle, ale taky prostor a čas. Uštvaní učitelé to sotva budou zařizovat, a "vyšší orgány" na to u nás kašlou, protože nejsou vzdělané. Ale v dobrých ZŠ, které znám, spolu mluví aspoň učitelé z 1. a 2. stupně. Děti totiž jsou po celých 9 let jen ty jedny.

Veronika Valíková řekl(a)...
12. května 2018 v 10:54  

Za populistu je u nás v poslední době označován kdekdo. Nejčastěji jsou to lidé, kteří říkají a píšou, co si myslí.

Osmiletá gymnázia po léta fungují a fungují dobře. Proto je bude vláda omezovat či rušit? Pokud české školství marodí, není to kvůli osmiletým gymnáziím, ale kvůli neuvěřitelně centralistické, hloupé a nepromyšlené školské politice posledních let.

Kterou bych asi neváhala nazvat: levicově-sociálně-inženýrskou. Jinými slovy: my svrchu vám nadiktujeme, jak, co a proč budete dělat - a vy se snažte. Rušení osmiletých gymnázií do tohoto plánu přesně zapadá.

Milan Keršláger řekl(a)...
12. května 2018 v 11:02  

Učil jsem na osmiletém gymnáziu. Učím na ZŠ v běžné třídě, ale i v integrované třídě. Také jsem učil na SŠ, VOŠ a VŠ. Výuka na osmiletém je o něčem jiném, oni chtějí vědět a spolupracují. Na ZŠ je to boj o zájem, neustálé kázeňské problémy, část nemá zájem vůbec, střed prolouvá a ti lepší se brzdí, aby nebyli za šprty. Jestli má mít veřejný vzdělávací systém nějaký smysl, pak jsou to osmiletá gymnázia, protože bez nich se na lepší (vysněné) VŠ dostanou jen absolventi soukromých ZŠ/SŠ škol.

Pláč nad sehraným kolektivem je nesmysl - udržet stejný kolektiv po celý proces vzdělávání bude na úkor samotného vzdělávání a rozvoje sociálních dovedností. Vznikl by semknutý kolektiv, který mezi sebe nikoho nepustí... kastovní systém jak z praku.

Veronika Valíková řekl(a)...
12. května 2018 v 11:09  

Já ani tak nepsala o sehraném kolektivu, jako o jisté ochraně nadaných, leč mírně nejistých dětí. Ty mohou mít v pubertě problém s adaptací - a pro ně je osmileté gymnázium požehnáním.

Průměrování. Depolarizace. Zamatlávání rozdílů. Slova vhodná pro školskou politiku posledních let. Padesátá léta už jsme tu měli.

tyrjir řekl(a)...
12. května 2018 v 13:35  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Unknown řekl(a)...
12. května 2018 v 14:29  

osmiletá gymnázia nahradila základky a zákládky se staly zvláštními školami

Karel Lippmann řekl(a)...
12. května 2018 v 18:43  

Jakákoli reforma struktury školství by měla proběhnout až tehdy, kdy proběhne zevrubná debata o cílech a náplni učivy jednotlivých stupňů a typů škol. Tato měla proběhnout už v 90. letech, jenže tenkrát se spoléhalo na trh. Posléze jedinou změnou bylo zavedení plošného testování a inkluze. Pokud nějaká diskuse probíhala, tak jen mezi "hochy, co spolu mluví" a jdou na ruku představám byrokratů. O obsahu a smyslu vzdělání, o povaze odbornosti apod. se na potřebné úrovni nemluvilo a nemluví téměř vůbec. RVP jsou jen seznam planých odbornických floskulí, jako by se jejich tvůrci báli, že budou kritizováni "staroodborníky" (rozuměj odborníky, kteří nemají chuť nic měnit na metodách vzniklých v 19. století), kteří vzdělání ztotožňují s množstvím většinou instantně zapamatovaných faktů a myšlenkových postupů. Mění jen názvosloví.

Veronika Valíková řekl(a)...
15. května 2018 v 18:57  

Ono se reformuje poněkud živelně. Vždycky někdo přijde s nějakou blbostí, svrchu ji naordinuje, a když se pak ten systém začne ježit, objeví se další blbina.

Zrušilo a narušilo se téměř vše, co tady fungovalo ještě za bolševika nebo začalo fungovat po něm. A teď se pláče. A hledají se nové cihličky, které by se do té hroutící se zdi vecpaly...

Mnoho psů, zajícova smrt - toto přísloví krásně vystihuje stav českého školství, konkrétně pocit mnoha češtinářů. Fakt jsem se dlouho snažila - a teď už si říkám: Proč? Jsou i jiné smysluplné činnosti.

Pěkný večer všem.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.