Ze vzdělávání je čtyřletá olympiáda, která končí jedním závodem, státní maturita vše unifikuje, žáci se spolu nemají měřit maturitou. Vzdělávání má být o nadšení a energii, a ne o strachu ze špatných známek a neúspěchu, říká Robert Čapek, pedagog a školní psycholog v rozhovoru pro DVTV. Dodává, že na státní škole je učitel učící moderně terčem posměchu kolegů a často i nevraživosti vedení. Vzdělanost podle něj neleží jen kolem povinné maturity z matematiky, naopak by matematiku vůbec nezkoušel, žáci prý potřebují hlavně dovednosti a to, co je připraví na život. Pedagogické fakulty selhávají, učitelé neodvádí dobrou práci ve třídě, rezignovali prý na lepší veřejné školství.
Rozhovor je ke stažení zde
16 komentářů:
No odborník na "pravém" místě. Asi bych měl napsat také zasvěcený článek o prospěšnosti školních psychologů. Ale mně je blbé kecat do něčeho, čemu nerozumím. I když mám školní zkušenost, nezobecňoval bych.
Ano, nezkoušet matematiku a vůbec ani ostatní předměty, všem rozdat rovnou vysokoškolské diplomy a nechat volbu, ať se rozhodnou pro práci, kterou si přejí. Samozřejmostí služební byt, telefon, NB, výdělek minimálně 40. t. s garantovanou progresí.
Pane Komárku, odpusťte - chápu, že budu po zásluze smazán, ale od určité úrovně hlouposti nahoru, už diskuse prostě není možná.
Nevím, pane Doležele, co konkrétně máte na mysli. Každopádně Vám, ani nikomu jinému nehodlám nijak bránit v tom, abyste vyjádřil svůj názor na to, co říká pan Čapek. Urážky, výkřiky bez argumentů apod., sem ale nepatří. Hezký den!
K Čapkovi: Jeho příklady, jak zlepšit výuku, jsou banální - takto se dnes běžně učí - zřejmě vychází z toho, jak učili kdysi dávno jeho. Ve Finsku se samozřejmě testuje, to už je hrubá neznalost nebo manipulace. Celé to na mě působí jako sebepropagace narcise. Celou dobu všechny a všechno kolem kritizuje a pak řekne, že má být učitel pozitivní. Trpaslík ale nevyroste tím, když o obrech řekne, že jsou prťaví...
za co, panebože, za co !
Zajímalo by mě, kolik leporel o elektrárnách vytvořil pan Čapek s dětmi v první třídě, když to doporučuje... Ten člověk je úplně mimo.
S tím, co pan Čapek říká, lze jistě polemizovat. Alespoň pan Sárközi by však mohl reagovat věcněji. S "běžnou" výukou mám bohužel trochu jiné zkušenosti, netroufám si je však zevšeobecňovat.
Určitě jsou některé z metod, které Čapek uvádí, běžnější na prvním stupni ZŠ a s vyššími stupni se četnost jejich výskytu mění... Ono ale není úplně poznat, kdy o kterém stupni hovoří. Klíčová je efektivita používaných metod.
Pane Komárku, proč tak často zveřejňujete takovéto odborně pochybné články znevažující kvalitní školní vzdělávání? Zveřejnil byste také, třeba o prázdninách, jiný kritický názor, který by takovéto pedagogicko populistické teorie zatřídil do patřičného kontextu? Proč se v České škole nedočteme také něco o tzv. antiautoritativní pedagogice, černé anti- pedagogice, o postpedagogice, černé pedagogice o descholarizaci apod.?
Svár mezi učiteli a pedagogickými populisty je starý jako pedagogika sama. Proč se na něj v České škole musíme dívat převážně jen z jedné strany?
J.Týř
Pozitivistická pedagogika Psychoanalytická pedagogika Duchovědná pedagogika Pedagogický esencialismus - PDFis.muni.cz › mpmp071 › ped_smery
https://www.google.cz/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://is.muni.cz/elportal/estud/lf/ps05/mpmp071/ped_smery.pdf&ved=2ahUKEwi22bPG87DbAhXPMywKHe8cCu0QFjAHegQIBhAB&usg=AOvVaw2AINa-lJNZatwEseTh5LoL
Matematika je součástí maturit v mnoha zemích. Naše děti se doma neučí, nepřipravují se na výuku, a to by středoškoláci měli. Bohužel, když školní psycholog pan Čapek napíše, že škola by měla být o nadšení a že nebudeme děti známkovat, tak by mohla být i práce o nadšení a nebudeme za ní zaměstnancům platit. Až dělník vyrobí nepoužitelný výrobek - řekneme mu nic s neděje, až projektant narýsuje špatně projek, tak mu také řekneme, že se nic neděje. Tímto způsobem nelze dojít na střední škole k dobrým výsledkům. Škola musí vést k zodpovědnosti. Kdo nezvládne současnou podobu maturity z matematiky je buď mentálně retardovaný a tudíž nemůže být maturant a nebo je líný se učit a tudíž neodmaturuje.
Pane Čapek je mi líto, že vy jste považován za odborníka.
Učitel stření školy.
Pne Čapek,
prosím Vás o to, abyste šel učit na střední odborné učiliště, či na střední odbornou školu s maturitou do Karlovarského či Ústeckého kraje. Po pěti letech učení v praxi sepsal metodiku jak máme učit žáky těchto škol. Je velmi snadné napsat, že většina učitelů učí špatně, ale proč?
Netvrdím, ale že nemáte částečně pravdu, ale nelze paušalizovat.
Okomentovat