Většina učitelů učí špatně, matematiku bych vůbec nezkoušel a špatné známky zrušil, říká Čapek

pondělí 28. května 2018 ·

Ze vzdělávání je čtyřletá olympiáda, která končí jedním závodem, státní maturita vše unifikuje, žáci se spolu nemají měřit maturitou. Vzdělávání má být o nadšení a energii, a ne o strachu ze špatných známek a neúspěchu, říká Robert Čapek, pedagog a školní psycholog v rozhovoru pro DVTV. Dodává, že na státní škole je učitel učící moderně terčem posměchu kolegů a často i nevraživosti vedení. Vzdělanost podle něj neleží jen kolem povinné maturity z matematiky, naopak by matematiku vůbec nezkoušel, žáci prý potřebují hlavně dovednosti a to, co je připraví na život. Pedagogické fakulty selhávají, učitelé neodvádí dobrou práci ve třídě, rezignovali prý na lepší veřejné školství.



Rozhovor je ke stažení zde

16 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
30. května 2018 v 7:29  

No odborník na "pravém" místě. Asi bych měl napsat také zasvěcený článek o prospěšnosti školních psychologů. Ale mně je blbé kecat do něčeho, čemu nerozumím. I když mám školní zkušenost, nezobecňoval bych.

vindentu řekl(a)...
30. května 2018 v 8:53  

Ano, nezkoušet matematiku a vůbec ani ostatní předměty, všem rozdat rovnou vysokoškolské diplomy a nechat volbu, ať se rozhodnou pro práci, kterou si přejí. Samozřejmostí služební byt, telefon, NB, výdělek minimálně 40. t. s garantovanou progresí.

Unknown řekl(a)...
30. května 2018 v 9:04  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Unknown řekl(a)...
30. května 2018 v 9:20  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Jiri Janecek řekl(a)...
30. května 2018 v 10:24  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Pavel Doležel řekl(a)...
30. května 2018 v 10:41  

Pane Komárku, odpusťte - chápu, že budu po zásluze smazán, ale od určité úrovně hlouposti nahoru, už diskuse prostě není možná.

Michal Komárek řekl(a)...
30. května 2018 v 10:52  

Nevím, pane Doležele, co konkrétně máte na mysli. Každopádně Vám, ani nikomu jinému nehodlám nijak bránit v tom, abyste vyjádřil svůj názor na to, co říká pan Čapek. Urážky, výkřiky bez argumentů apod., sem ale nepatří. Hezký den!

Radek Sárközi řekl(a)...
30. května 2018 v 10:59  

K Čapkovi: Jeho příklady, jak zlepšit výuku, jsou banální - takto se dnes běžně učí - zřejmě vychází z toho, jak učili kdysi dávno jeho. Ve Finsku se samozřejmě testuje, to už je hrubá neznalost nebo manipulace. Celé to na mě působí jako sebepropagace narcise. Celou dobu všechny a všechno kolem kritizuje a pak řekne, že má být učitel pozitivní. Trpaslík ale nevyroste tím, když o obrech řekne, že jsou prťaví...

Unknown řekl(a)...
30. května 2018 v 16:05  

za co, panebože, za co !

Radek Sárközi řekl(a)...
30. května 2018 v 18:24  

Zajímalo by mě, kolik leporel o elektrárnách vytvořil pan Čapek s dětmi v první třídě, když to doporučuje... Ten člověk je úplně mimo.

Karel Lippmann řekl(a)...
30. května 2018 v 18:59  

S tím, co pan Čapek říká, lze jistě polemizovat. Alespoň pan Sárközi by však mohl reagovat věcněji. S "běžnou" výukou mám bohužel trochu jiné zkušenosti, netroufám si je však zevšeobecňovat.

Radek Sárközi řekl(a)...
30. května 2018 v 21:04  

Určitě jsou některé z metod, které Čapek uvádí, běžnější na prvním stupni ZŠ a s vyššími stupni se četnost jejich výskytu mění... Ono ale není úplně poznat, kdy o kterém stupni hovoří. Klíčová je efektivita používaných metod.

tyrjir řekl(a)...
31. května 2018 v 23:15  

Pane Komárku, proč tak často zveřejňujete takovéto odborně pochybné články znevažující kvalitní školní vzdělávání? Zveřejnil byste také, třeba o prázdninách, jiný kritický názor, který by takovéto pedagogicko populistické teorie zatřídil do patřičného kontextu? Proč se v České škole nedočteme také něco o tzv. antiautoritativní pedagogice, černé anti- pedagogice, o postpedagogice, černé pedagogice o descholarizaci apod.?

Svár mezi učiteli a pedagogickými populisty je starý jako pedagogika sama. Proč se na něj v České škole musíme dívat převážně jen z jedné strany?

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
31. května 2018 v 23:41  

Pozitivistická pedagogika Psychoanalytická pedagogika Duchovědná pedagogika Pedagogický esencialismus - PDFis.muni.cz › mpmp071 › ped_smery

https://www.google.cz/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://is.muni.cz/elportal/estud/lf/ps05/mpmp071/ped_smery.pdf&ved=2ahUKEwi22bPG87DbAhXPMywKHe8cCu0QFjAHegQIBhAB&usg=AOvVaw2AINa-lJNZatwEseTh5LoL

Pedro řekl(a)...
3. června 2018 v 8:57  

Matematika je součástí maturit v mnoha zemích. Naše děti se doma neučí, nepřipravují se na výuku, a to by středoškoláci měli. Bohužel, když školní psycholog pan Čapek napíše, že škola by měla být o nadšení a že nebudeme děti známkovat, tak by mohla být i práce o nadšení a nebudeme za ní zaměstnancům platit. Až dělník vyrobí nepoužitelný výrobek - řekneme mu nic s neděje, až projektant narýsuje špatně projek, tak mu také řekneme, že se nic neděje. Tímto způsobem nelze dojít na střední škole k dobrým výsledkům. Škola musí vést k zodpovědnosti. Kdo nezvládne současnou podobu maturity z matematiky je buď mentálně retardovaný a tudíž nemůže být maturant a nebo je líný se učit a tudíž neodmaturuje.
Pane Čapek je mi líto, že vy jste považován za odborníka.
Učitel stření školy.

Pedro řekl(a)...
3. června 2018 v 9:13  

Pne Čapek,
prosím Vás o to, abyste šel učit na střední odborné učiliště, či na střední odbornou školu s maturitou do Karlovarského či Ústeckého kraje. Po pěti letech učení v praxi sepsal metodiku jak máme učit žáky těchto škol. Je velmi snadné napsat, že většina učitelů učí špatně, ale proč?
Netvrdím, ale že nemáte částečně pravdu, ale nelze paušalizovat.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.