Ministerstvo školství plánuje, že během tří let se podaří zvýšit počet učitelů v regionálním školství o cca 10%, tedy o zhruba 9 300. Česká škola se obrátila na učitele i teoretiky s anketními otázkami:
1) Považujete ten plán za realistický?
2) Co by se muselo stát, aby se naplnil?
3) Potřebuje české školství takové navýšení počtu učitelů?
Jako první odpovídá Václav Trojan, vedoucí katedry Centrum školského managementu Pedagogické fakulty UK
Václav Trojan (facebook.com) |
1) to není plán, to je fikce. Článek se neopírá o relevantní údaje a skutečnou situaci v terénu (chybí údaje o počtu absolventů fakult vzdělávajících učitele). Již nyní v řadě regionů musí ředitelé škol zaměstnat kohokoli, kdo do školy přijde. V kontextu stárnoucích sborů jde o časovanou bombu.
2) zajištění dostatečného množství absolventů ochotných nastoupit do škol
3) nejsou data pro odpověď, řešit problémy školství nárůstem počtu učitelů je plácnutím do vody
1 komentářů:
Na mně se sice nikdo neobrátil,ale z pohledu učitele.
1) Je to fantazie a slib, kterým nikoho nezarmoutí, ale který nesplní. V současné situaci průmyslu ani když sníží požadavky na vzdělání učitelů. Protože firmy nemají zaměstnance a kdo se nebojí práce, práci najde méně náročnou a lépe placenou. Učitelů spíš ubude. Spousta je před penzí, hodně na pokraji vyhoření a na fakultách pro některé aprobace studentů co by na obou rukách napočítal za celou ČR.
2) Museli by učitelům zaplatit jejich práci. Přestat dehonestovat učitelské povolání a opravdu řešit problémy ve školství. K tomu jsou třeba kvalitní nezkreslené a nezávislé informace a lidé, kteří problematice rozumí. A spousta peněz!!!
3) Ano. Odstranit přetíženost některých učitelů. Řada schopných učitelů je zahlcena funkcemi a administrativou. Nejhůř jsou na tom výchovní poradci. Na učilištích mají desítky klientů o které se musí starat a spoustu výchovných komisí. Třídní učitelé mají řešit spousty problémů na které nemají čas. Učitelé maturitních předmětů doučují do roztrhání těla.
Záleží samozřejmě na typu školy.
Nárůst administrativy řešit administrativním pracovníkem. A zkvalitnit softwarovou podporu - doba, kterou učitel stráví nad elektronickou třídní knihou je násobně větší než svého času u papírové třídní knihy. Atd. Chce to relevantní data, které raději nikdo z odpovědných nechce získat.
Okomentovat