„Následující text čtěte pozorně, nebude to snadné. Takže: Rumcajs je vlastně jakýmsi večerníčkovským obrazem babičky z Babičky: jako ona žila ve světě, on žil ve městě, a tudíž ví, proč tam již žít nemá. O to víc pak může vnášet řád do Řáholce, stejně jako babička vnesla řád na Staré bělidlo. A teď se prosím, vážený čtenáři, rozhodni, zda záměrem autora této ukázky bylo doplnit svou interpretaci rumcajsovského seriálu, či jen rekapituluje jeho obsah, případně uvádí zdroje inspirace známého díla Boženy Němcové. Nebo že by spíše polemizoval s tradičním výkladem Babičky? Jen jedna z těchto možností je správná,“ píše k maturitnímu testu Tomáš Feřtek pro Respekt.cz..
Dále autor zodpovědně prohlašuje, že takto žádná reálná komunikace o textu, ať už publicistickém, odborném či uměleckém, neprobíhá. Dovednosti získané pilným nácvikem vyplňování testů z Cermatu jsou použitelné pouze… při vyplňování testů z Cermatu. Autor je šokován tím, jak se dá zprznit tak zajímavý obor, jakým literatura a práce s textem jsou. A především je udiven, v co tyto testy za osm let existence zmutovaly.
Bohemisté sdružení okolo Cermatu, autoři těchto úloh, opakovaně tvrdí, že nelze jinak a oni to vědí nejlépe právě proto, že jsou bohemisté. Jak to mají bohemisté mezi sebou, to autor tohoto textu neví - a nijak jim neupírá právo stanovit si za podmínku vstupu mezi bohemisty jakkoli bizarní požadavky. Ale je velmi zásadně proti tomu, aby parta esoteriků z Řádolce systematicky a cíleně likvidovala gramotnost dospívající populace.
Celý text naleznete zde
10 komentářů:
"Dovednosti získané pilným nácvikem vyplňování testů z Cermatu jsou použitelné pouze… při vyplňování testů z Cermatu."
Souhlasím.
V prijimacich a maturitnich testech vytvoril stat mechanismus, ktery dokaze rozvratit vztah k cestine a jeji vyuce na vetsine skol. Mechanismus ovsem plni konkretnim obsahem lide, jejichz odborna (didakticka) uroven odpovida okresnimu preboru -- nikoli extralize.
Znam nekolik spickovych cestinaru a matikaru. Venuji se svemu vzdelavani, svym zakum a svym projektum. Pracovat pro Cermat by je nikdy ani nenapadlo. Tam se hrnou prostacci -- zato s ambici sirit sve "dobro" rovnou po cele republice.
Bohuzel to tak bude fungovat vzdycky -- na zaskrtavacich testech urcenych k zasadnimu ovlivneni zivotu mladych lidi se inteligentni a zodpovedny clovek proste podilet nedokaze.
Proto maji byt ty projekty zruseny.
Poznal jsem řadu učitelů, kteří se podílejí na aktivitách Cermatu. Přesně takové komentáře, jaký předvedl pan Botlík, je mnohdy vedou k tomu, že se ve sféře běžné publicistiky k maturitě vůbec nevyjadřují. Nehodlají se totiž zdržovat něčím, co je hluboko pod jejich úroveň a co k věcné diskusi ničím nepřispívá.
"na zaskrtavacich testech urcenych k zasadnimu ovlivneni zivotu mladych lidi se inteligentni a zodpovedny clovek proste podilet nedokaze." - takže Ondřej Šteffl není inteligentní a zodpovědný člověk, stejně tak všichni zaměstnanci SCIO, kteří vytvářejí TSP a OSP. Doufám že si pan Šteffl tuto diskuzi přečte, aby věděl na čem je.
Zdá se mi, že vlastně málo používáme v diskusích nad státními testy a zkouškami výraz "osudová zkouška". Myslím, že by to pomohlo (v angličtině je to "high stakes", ale ta osudovost je možná vhodnější pojem.) Právě tím, že ty zkoušky a testy ovlivní, nebo dokonce rozhodnou o životní dráze studenta či žáka, vzniká ta těžká zodpovědnost tvůrců testů a zkoušek za žáka a studenta. Z té zodpovědnosti pak pramení i potřeba mít ty tvůrce pod veřejnou kontrolou, a ne uvnitř uzavřeného kroužku vyznavačů téže ideologie (tedy toho, jak a proč se má zacházet se žáky a školami...).
Testy Scio už dávno nepovažuji za testy dobré a myslím, že negativně ovlivňují vzdělávání tím, jak se snaží být masově prodány do škol, a jak proto záměrně vyhovují představám zjednodušujícím skutečné procesy a dovednosti čtení a používání mateřštiny. Testy Kalibro nejsou masové vůbec. Ale ani za Sciem, ani za Kalibrem nestojí státní moc, předpisy, povinnosti škol. Proto se jich kdokoliv může zříci, když s nimi nesouhlasí. Tohle platilo od samého začátku, a už na počátku bylo dost diskutérů, kterým to uniklo.
Naopak státní testy rozhodují nebo významně spolurozhodují o tom, jaký bude další osud žáka, a proto nemají jejich tvůrci nárok na anonymitu, a proto má veřejnost nárok na to, vidět do vzniku i do poslání testů co nejhlouběji. Jediný kdo tam smí mít ochranu, je žák sám.
V tom je naprosto zásadní rozdíl, který však spoustě lidí kolem těch testů uniká.
Myslím, že si tvůrci testů v Cermatu (aspoň z češtiny) té těžké odpovědnosti jsou vědomi, a právě proto cítí, že se potřebují hájit tou "objektivitou", přestože právě v používání jazyka nebo v interpretaci textů je objektivita pojem spíše dětinský. Do diskusí o spolehlivost zkoušek a o relevantnosti úloh v nich by patřil spíše pojem intersubjektivita - ale ten u nás bohužel taky nezdomácněl. A není u nás zvykem ani společné vytváření konsensu, vzájemně vylepšovaného a stále opravovaného s dobrou vůlí a beze školáckého strachu z toho, že "mě někdo nachytá na chybě". Bohužel snaha o tu nedomyšlenou objektivitu právě drží tvůrce testů na úrovni doslovného porozumění nebo na úrovni znalostí termínů a různých mechanických třídění.
Odhaduji, že dokud se Cermatu nevezme ta moc nad osudy žáků, k nápravě dojít nemůže. A pochopitelně, Cermat není pramenem té moci, to je věc politiky a ideologie. Dobré politiky a moudřejší ideology mívají národy vzdělané, ale jak vidíme ve světě, ani to není moc zaručené...
Moc nad "osudy" žáků po léta měli učitelé a školy. Na jejich práci a zodpovědnost není třeba klást stejné nároky jako na práci Cermatu? Kdypak o tom v minulosti O. Hausenblas psal? A kolik škol dokázalo v minulosti připravit testy, které se kvalitou alespoň blížily testům Cermatu?
Pane Soukale, omlouvám se, ale nadále platí, že odkazy na některé weby tady v diskusi nechci. Hezký den!
Je to samozřejmě nesmyslné poškozování diskuse a čtenářů České školy.
Přidávám tedy informaci jinak: češtinář Jakub Žytek napsal článek Na tripu s Tomášem Feřtekem.
Vážený Ondřeji Hausenblasi, nepovažujete už dávno Scio testy za dobré, protože "záměrně vyhovují představám zjednodušujícím skutečné procesy a dovednosti čtení a používání mateřštiny".
Ve Scio vyvíjíme testy jak pro základní, tak pro střední školy a troufám si tvrdit, že je inovujeme (už několik nepoužíváme jen multiple choice úlohy). Jistě, přesvědčovat školy, že se mají testovat dovednosti a ještě tak, aby to děti bavilo, je běh na velmi, velmi dlouhou trať. I proto jsme se například rozhodli vyvinout pro školy, které například v češtině nechtějí ověřovat znalosti, vyvinuli "jiný test". Pro střední školy se naše testy z češtiny rovněž významně změnily, nejsme vázáni státní specifikací, proto je zaměřen na porozumění textu a spíše aplikaci znalostí.
Pokud budete mít chuť a zájem, ráda vám testy pošlu.
Jana Codlová, Scio
Okomentovat