„Celý ten systém maturitní zkoušky je do značné míry moje dítě. Mně by bylo líto, kdybych nemohl pokračovat v tom, co jsem začal a co jsem vytvořil. Jinak uznávám výsostné právo pana ministra se tak rozhodnout a budu to akceptovat. Já jsem tomu věnoval šest let, vybudovali jsme systém, který nemá ani v mezinárodním srovnání obdobu. Ten systém dokáže věci, které neumí žádný jiný: vyhodnotit deset milionů odpovědí žáků v průběhu několika dnů. Ano, jsme jenom lidé, dopustili jsme se jenom dvou chyb. I když pochybuji, že v druhém případě to chyba je,“ říká ředitel Cermatu Jiří Zíka v rozhovoru pro Aktuálněcz. k diskusi chyb v testech pro jednotné přijímačky a maturitu. A ke spekulacím o tom, že ho ministr školství dnes odvolá.
Jiří Zíka (repro DVTV) |
Vy si nemyslíte, že chyba v maturitním testu, o níž informovalo v pondělí ministerstvo školství, nebyla chybou?
Ta první (u testů pro víceletá gymnázia, pozn. red.) byla jasná, tam selhal systém a chyba se tam objevila. V tomto případě šlo spíše o profesionální pohled na věc. V té otázce byl úvodní text, ve kterém znělo ustálené slovní spojení "trpělivost růže přináší". To slovo trpělivost bylo vynecháno a bylo nahrazeno tečkami a v otázce znělo: Doplňte slovo, které dotváří ustálené slovní spojení. Když ho autoři testu připravovali, tak se podívali do frazeologického slovníku, kde je přesně napsáno: Trpělivost růže přináší. A u toho hesla není uvedeno žádné synonymum. Čili vycházeli z toho, že neexistuje žádné synonymum, tedy že je jednoznačné řešení.
Na tom se shodli všichni odborníci, kteří to připravovali?
Ano, tento test včetně klíče správných řešení, kde bylo uvedeno jen jedno, prošel hodnocením všech validačních komisí včetně ministerské. Byl schválen jako jednoznačný. Když se objevilo první odvolání, kde žákyně žádala přezkoumání s tím, že na Wikipedii viděla to spojení "Čas přináší růže", jsem požádal všechny členy validačních komisí o znovuposouzení úlohy. Všichni odpověděli, že by toto řešení neuznávali jako správné. Že to není ustálené slovní spojení, protože se to vyskytuje zřídka. Sdělil jsem to ministerstvu, které to projednalo s validační komisí. Dospěli k tomu, že jde sice o okrajový fenomém, ale na základě principu In dubio pro reo - v pochybnostech ve prospěch -, je potřeba toto řešení uznat jako správné.
Říkáte, že byste potřeboval na testování a prověřování více peněz a lidí. Jak na tom Cermat je?
Cermat je na tom bídně. My máme platové tabulky postavené tak, že nám odcházejí předmětoví koordinátoři raději učit do školství, protože mají víc peněz a méně odpovědnosti a práce. Čili v naší situaci velmi obtížně sháníme lidi. Máme relativně úzkou skupinu fandů, kteří tomu opravdu věnují všechen svůj čas. Dovedete si představit, že ti lidé pracují 250 hodin měsíčně téměř celý rok a jsou naprosto vysíleni. Za této situace je spíš zázrak, že se podařilo udělat přijímací zkoušky ve dvou termínech, když původně byl jen jeden. Rozhodnutím paní ministryně (Kateřiny Valachové, pozn. red.) se udělaly dva termíny a to je opravdu něco nevídaného - vytvořit 12 sad testů a plus ještě maturitu a hodnocení za tohoto personálního hodnocení a platu.
Kolik si tedy průměrně měsíčně předmětový koordinátor vydělá?
Spíše vám řeknu, jaké jsou nástupní podmínky. Záleží na praxi, ale my můžeme nabídnout kolem 25 až 27 tisíc korun. Sama cítíte, že dokonce v některých supermarketech mají nástupní plat vyšší.
Celý rozhovor naleznete zde
1 komentářů:
To se vám to děcko moc nepovedlo. Je zralé na exkluzi.
Okomentovat