Ministerstvo školství plánuje, že během tří let se podaří zvýšit počet učitelů v regionálním školství o cca 10%, tedy o zhruba 9 300. Česká škola se obrátila na učitele i teoretiky s anketními otázkami:
1) Považujete ten plán za realistický?
2) Co by se muselo stát, aby se naplnil?
3) Potřebuje české školství takové navýšení počtu učitelů?
Odpovídá ředitelka gymnázia a předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová.
Renata Scejbalová (repro ČT) |
1) Upřímně nevím, kde by se takový počet učitelů vzal. Před takovými 5 - 8 lety nám chodilo tak pět nabídek za týden, nyní je to stejné číslo sotva za měsíc dva. A obvykle hledají práci učitelé s aprobací dějepis, občanka a tělocvik, popřípadě biologie. Chybí učitelé hlavně fyziky, informatika se učí obvykle neaprobovaně, o dobrého matikáře nezavadíte. Na vysokých školách tyto obory studuje jen zlomek toho, co by školy potřebovaly, většina z nich ani učit nejde. AŘG na tuto situaci upozorňuje již dlouhodobě. Bohužel situace se nelepší a nezlepší, je to dlouhodobě zanedbaný a neřešený problém.
2) I přes zvyšování není plat začínajícího učitele stále lukrativní a hlavně konkurenceschopný. A jen zvyšování platů situaci nevyřeší. Učitelé jsou zahlceni administrativou a dalšími činnostmi. V zahraničí mají asistenty, kteří například drží dozory, připravují pomůcky k laboratorním pracím, apod. U nás učitelé vše připravují sami, drží o přestávkách dozory, dozory v jídelně apod. Vadí mě, když slyším, že učitelé mají dva měsíce prázdnin a v půl druhé zabouchávají dveře škol. Možná ano, ale večer opravují, dělají si přípravy na další den. Zkuste se přijít podívat do škol na konci června, jak jsou učitelé unavení a vyčerpaní. Navyšování platů možná udrží současné učitele ve školách, ale nových moc nepřiláká. Takže je zapotřebí opravdu masivní navýšení platů pracovníků ve školství, a to nejen pedagogů. Zároveň snížit zvyšující se papírování, které učitele zatěžuje už na neúnosnou míru.
3) To neumím korektně posoudit. Je pravda, že se zavedením reformy financování školy budou moci více půlit některé předměty, ale je otázkou, kde školy učitele seženou, to se vracíme k otázce jedna.
0 komentářů:
Okomentovat