„Zatímco moderní technologie pádí neuvěřitelným tempem vpřed, školství si lze představit jako stařenku s hůlkou (nebo stařečka, v rámci vyváženosti), která se belhá za vývojem technologií i společnosti. Ale to bohužel není vše, tato nebohá stařenka má kolem krku omotaný hutný provaz, jehož jeden konec svírají státní byrokrati a druhý pak konzervativci ve školách, kterých je bohužel stále většina. Ti důsledně dbají, aby školství neudělalo byť jen jeden trochu větší krůček kupředu,“ píše ředitel střední školy Radko Sáblík pro MF DNES.
Radko Sáblík (ssps.cz) |
Nejde jen o český jazyk, který již podle mého názoru dosáhl svého dna, kdy škola místo lásky k mateřskému jazyku a k četbě ve studentech budí svým způsobem výuky a zkoušení odpor, někdy až nenávist. Pokud je zájem některý předmět studentům znechutit, většinové české školství mu dává skvělou inspiraci.
Pomocí většinových zavedených metod vzdělávání, které pamatují císaře Františka Josefa, se ve školách učí na průměr, kdy slabší nestíhají a lepší se nudí. Všichni jsou nuceni sedět strnule v lavicích a poslouchat frontální výklad, aby ho co nejdůkladněji papouškovali v následných stejně nudných hodinách. Pokud tento způsob vyučování k něčemu studenty motivuje, pak jen k nelásce k danému předmětu a k přemýšlení, čím nudu zabít.
Z tohoto způsobu výuky se rekrutují průměrní zaměstnanci pro průměrné firmy či státní správu. Uvažovat o tom, že by snad mohl být student budoucí podnikatel a sám dávat lidem práci, je ve školách tabu, neboť podnikatel je v českých končinách podezřelá osoba, jež zbohatla všelijak. Se studenty tedy jednáme jako s budoucími vykořisťovanými zaměstnanci, a tak je také vyučujeme.
Pokud někdo chce s českým školstvím něco udělat, musí se zaměřit na ředitele a učitele, neboť ti nakonec budou rozhodovat, jak bude výuka v konkrétní škole vypadat. Jen pokud se je podaří přesvědčit o nutnosti reflektovat dobu 21. století, pokud se je povede přimět, aby vystoupili ze své komfortní zóny a změnili své myšlení i způsob výuky, jen tehdy se stojaté vody v českém školství pohnou. Nic jiného nepomůže, ani tisíce reforem, zvýšení platů či změny Rámcových vzdělávacích programů.
Celý text naleznete v dnešní MF DNES
3 komentářů:
Ano, přesvěčte mě. Jak na SOŠ učit odborné předměty jinak, než se zaměřit na lepší průměr s tím, že geniové se budou trochu nudit, případně pomáhat slabším, a slabší budou nestíhat a dělat reparáty.
A nejsou snad studenti (až na nečetné vyjímky) budoucí vykořisťovaní zaměstanci? Myslím, že ano a pak je dobře je na to připravit.
dělníci v montovnách jsou klasickým příkladem vykořisťovaných proletářů což teprve dodavatelé celého toho automotive
Okomentovat