Ředitel gymnázia a senátor Jiří Růžička si všiml toho, že maturanti dostali v didaktickém testu z českého jazyka otázku s podobným zadáním jako před nimi žáci pátých tříd u přijímaček na víceletá gymnázia. Páťáci ale na rozdíl od starších studentů nedostali žádnou nápovědu. Informuje iDNES.cz.
Jiří Růžička (senat.cz) |
V jedné z 32 úloh maturitního didaktického testu byla otázka, ve které měli žáci určit, ve kterém z úseků textu se vyskytuje alespoň jedno slovo, které má víc hlásek než písmen. Pod zadáním měli kurzívou jako nápovědu uveden příklad: slovo měsíc má pět písmen a šest hlásek.
Stejnou otázku, pouze jinak položenou a bez nápovědy, měly podle Cermatu zvládnout o osm let mladší děti, tedy páťáci hlásící se na víceletá gymnázia.
Žáci měli určit, které z vypsaných čtyř slov obsahuje kořen skládající se ze čtyř hlásek. Na výběr byly možnosti „objevili“, „zabručel“, „rozběhla“ a „nevydržela“. Nápovědu ale žádnou nedostali. Tato úloha se navíc později ukázala jako chybná a Cermat kvůli ní požádal ředitele, aby nevyhlašovali výsledky.
„Pozdvihuji nad tím obočí. Nechci tepat do Cermatu, který dělá, co může, ale není to správné. Některé úlohy jsou pěkné, ale spočítat hlásky není úkol hodný maturanta, je to příliš triviální. Navíc tam maturanti měli nápovědu a chudáci páťáci ne, ti v tom zadání měli navíc jedině chybu,“ sdělil iDNES.cz Růžička.
Portál iDNES.cz požádal Cermat o komentář, do uzávěrky článku však na dotazy neodpověděl.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
Cermat opět 2 v 1 - kromě rozlišení pojmu hláska a slovo zkoušel v jedné úloze také mediální gramotnost maturantů. :) Kdo nesledoval cvrkot kolem přijímaček, byl na tom o poznání hůře.
Pan Feřtek by ho měl naopak pochválit. Pěkný den a nebudu mít dnes čas na diskusi. :)
Okomentovat