„Cílem revize je jednoduše řečeno nově, jednoznačně a závazně vymezit rozsah a obsah vzdělávání společného pro všechny. Cílem je tedy revidovat stávající obsah RVP a stanovit tzv. jádro všeobecného vzdělání společného pro všechny školy a upravit, redukovat a také nahradit, změnit, případně doplnit vše, co se ukáže jako nezbytné. Jádro by pak mělo být základem pro individuální rozvoj každého žáka,“ píše Olga Kofroňová z Národního ústavu pro vzdělávání v časopise Řízení školy.
Olga Kofroňová (repro ČT) |
Zamýšlené změny v obsahu a rozsahu mají přispět k tomu, aby děti a žáci dosahovali požadovaných tzv. výsledků učení (z anglického learning outcomes - nahrazuje v současných RVP užívané pojmy očekávané výstupy / výsledky vzdělávání) a měli dostatek času na získání a upevnění potřebných znalostí a dovedností, stejně jako na rozvoj tvořivosti.
V jaké je revize RVP fázi?
Prvním krokem v revidování kurikula je „vyčištění“ obsahu dané vzdělávací oblasti, a to v celé vertikále od předškolního vzdělávání do ukončení středního vzdělávání. Odstraňují se překryvy, zaplňují případná chybějící témata a především se formulují výsledky učení pro jednotlivé uzlové body (konec předškolního vzdělávání, 3., 5., 7. a 9. ročník ZŠ; úroveň vzdělávání E, H; M, L0, K). Tato fáze revize je poměrně dlouhá, neboť vzdělávací obory/předměty jsou rozděleny do obsahových částí a postupně projednávány. Do opakovaného připomínkování jsou přitom kromě členů odborných skupin zapojeni odborníci na jednotlivé stupně vzdělávání. Za realizaci popsaného procesu je odpovědný garant NÚV.
V současné době NÚV - co se týče revize kurikula všeobecného vzdělávání - koordinuje práci dvou odborných skupin při vymezování výsledků učení: matematika a ICT. Členové odborných skupin pro ostatní vzdělávací oblasti rozebírají výsledky analytických podkladových diskusí nebo je teprve připravují. V další fázi revize předpokládáme vznik oponentních skupin z řad učitelů ze škol, zástupců učitelských asociací apod., které se budou k návrhům vyjadřovat. Výsledky práce oponentních skupin budou vyhodnoceny a zapracovány. Takto vytvořená konečná verze příslušného RVP bude předána MŠMT.
Příprava podkladových studií, diskuse a připomínky v odborných skupinách začaly v roce 2017. Nyní následuje ono „čištění“ obsahu vzdělávací oblasti, které bude s projednáváním v oponentních skupinách pokračovat až do roku 2020.
Jak je to s průřezovými tématy?
Z podkladových studií vyplývá, že průřezová témata je třeba, co se týče obsahu, přepracovat, neboť obsah ve většině rychle stárne (s výjimkou osobnostní a sociální výchovy). Je třeba analyzovat i možné duplicity a především zapracovat do RVP konkrétní výsledky učení. Z našeho pohledu se průřezová složka rozhodně neztratí, ale naopak bude posílena.
Klíčové kompetence a výsledky učení v uzlových bodech
Klíčové kompetence, s nimiž RVP pracují, pramení z Evropského rámce klíčových kompetencí, které jsou určeny pro celoživotní učení. Evropský rámec klíčových kompetencí nyní rozpracováváme do konkrétních výsledků učení v určitých uzlových bodech, tj. co se očekává od žáka na konci předškolního vzdělávání, ve 3., 5., 7., 9. ročníku a na konci středního vzdělávání.
Výsledky učení mohou mít podobu vědomostí, dovedností, kompetencí, postojů atd. Předpokládáme, že značná část výsledků učení bude mít podobu kompetencí, tedy že nejen „vím“, ale „jsem schopen podle toho jednat a příslušně se chovat“.
Do jaké míry by se všechny uzlové body využívaly pro všechny vzdělávací oblasti, je nyní věcí diskuse. Je možné uvažovat i o tom, že by některé byly jen doporučené, případně chápat uzlové body jen jako referenční úrovně pro průměrného žáka.
Celý text naleznete v květnovém čísle časopisu Řízení školy (nakladatelství Wolters Kluwer)
4 komentářů:
okresní školské úřady a závazné osnova pro státní školy
Končí revizí RVP přehnaně konstruktivisticky a kompetenčně užvaněná "normalizace" českého školství?
Klíčové kompetence, s nimiž RVP pracují, pramení z Evropského rámce klíčových kompetencí, které jsou určeny pro celoživotní učení. Evropský rámec klíčových kompetencí nyní rozpracováváme do konkrétních výsledků učení v určitých uzlových bodech, tj. co se očekává od žáka na konci předškolního vzdělávání, ve 3., 5., 7., 9. ročníku...
Výsledky učení mohou mít podobu vědomostí, dovedností, kompetencí, postojů atd. Předpokládáme, že značná část výsledků učení bude mít podobu kompetencí, tedy že nejen „vím“, ale „jsem schopen podle toho jednat a příslušně se chovat.
píše O. Kofroňová z NÚV v časopisu Řízení školy.
V roce 1968 začala tzv. normalizace, při níž např. mnohým dětem rodičů vyloučených z KSČ byly kladeny překážky při vzdělávání. Trvalo deset čtrnáct let, než ideologičtí tajemníci učitelům sdělili, že na VŠ zejména technického směru, už tyto děti mohou jít.
V roce 2004 začala normalizace počátečního vzdělávání v Česku podle Evropského rámce klíčových kompetencí, které jsou určeny pro celoživotní učení. Výsledkem práce na novém kurikulu je dodnes přehnaně konstruktivisticky pojatý a kompetenčně užvaněný systém RVP/ŠVP v základních a středních školách. Nyní, po čtrnácti létech, se dovídáme, že (už zase) "Výsledky učení mohou mít (i) podobu vědomostí, dovedností, kompetencí, postojů atd. Předpokládáme (však), že značná část výsledků učení bude mít podobu kompetencí, tedy že nejen „vím“, ale „jsem schopen podle toho jednat a příslušně se chovat."
Myslíte, vážení přátelé české školy, že tou tzv. Revizí RVP už končí ta v některých ohledech nelidská přehnaně konstruktivisticky a kompetenčně užvaněná normalizace? Osobně se domnívám, například podle agresivního dogmatismu* některých zastánců tzv. Hejného metody výuky matematiky, která ve svém výchozím principu nadřazuje výchovné cíle cìlúm vzdělávacím, že jisté to není.
Uvidíme, jakou práci NÚV na té "revizi" provede.
"Viz např.
http://www.ceskaskola.cz/2018/05/milan-hejny-ti-co-rikaji-ze-nase-metoda.html
Viz i
http://www.ceskaskola.cz/2015/08/jiri-tyr-velka-kurikularni-revoluce-v.html
J.Týř
Pokud nám jde o to, aby se každé dítě co nejlépe ve škole učilo a aby se vzdělalo, pak myslím je přínosné žádat dost důsledné vyjasnění, co autoři revize myslí výrazy jako "nově, jednoznačně a závazně vymezit rozsah a obsah vzdělávání společného pro všechny", nebo "aby měli dostatek času na získání a upevnění potřebných znalostí a dovedností, stejně jako na rozvoj tvořivosti". Obecné řeči nic neukážou, ale když ten záměr na pár příkladech dotáhnete až do výukové situace ve třídě a v ní až do toho, jak tedy bude probíhat žákovo učení, budete myslím docela překvapeni a doufám, že zapochybujete o prospěšnosti takového záměru. Než na to odpovíte, zkuste si to sami a všímejte si pak, kolik dalších jednoznačných a závazných položek budete v letech výuky povinni přeskakovat nebo odbývat, abyste povinně splnili ty, které jste nezvolili podle své odborné učitelské kompetence a podle potřeby své třídy žáků, ale které padly na vás shůry jako závazné... Po tom někdo touží?
Okomentovat