„Přijímací test 2. kola pro páťáky obsahoval úlohu 12: Které z následujících slov obsahuje kořen skládající se ze čtyř hlásek? A) objevili, B) zabručel, C) rozběhla, D) nevydržela. Cermat, tedy organizátor testování, označil za správnou odpověď možnost B (bruč) a rozeslal výsledky testu školám. Potom jim jeho ředitel Jiří Zíka napsal, že úspěšnost žáků se bude ještě přepočítávat, neboť správná je rovněž položka C(bjeh). Světlou stránkou průšvihu je, že kvůli němu snad konečně dojde i k řešení dalších nedostatků jednotných přijímacích zkoušek a státní maturity, možná závažnějších. Ministr školství už oznámil, že bude „důrazně požadovat nejen prošetření, jak mohlo k takové systémové chybě dojít, ale i nápravu celé situace“,“ píše Oldřich Botlík v Lidových novinách.
Oldřich Botlík (eduin.cz) |
Takzvaná validační komise Cermatu ani nezávislá odborná komise ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy chybu neodhalily. Ke mně se zpráva o ní donesla záhy po testování od jedenáctiletých uchazeček Aničky a Marjánky, které našly chybu společně. Už od třetí třídy vědí, že zatímco písmena jsou to, co vidíme a čteme, hlásky slyšíme a říkáme. Rozdíl se učily právě na slovu „běh“. Když Marjánka test psala, přečetla si na jeho první straně, že všechny úlohy mají jedinou správnou odpověď, kterou musí zakřížkovat. Zakřížkuje-li dvě, neuznají ani jednu. Vybrala tedy to, co chtěl podle jejího názoru Cermat slyšet. Vlastně číst. Podobně jako ona už zasalutovaly této omylné autoritě desetitisíce žáků před ní, a pokud se situace zásadně nezmění, budou jí nové desetitisíce salutovat dál a dál…
Jenže pravda existuje nezávisle na tom, co si myslí autorita. Vzdělávání má žáky k tomuto poznání přivést. Ministr by měl zasáhnout dřív, než Cermat rozvrátí důvěru ve vzdělávání i na těch školách, kde ještě žáky učí, jak se pravda hledá.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat