Nastupující ředitelka Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) Michaela Kleňhová chce vypracovat podrobnou analýzu tvorby testů přijímacích i maturitních zkoušek, aby zjistila, proč se v nich letos vyskytly chyby a zabránila jejich opakování. Přiklání se k tomu, aby se maturitní zkoušky z jazyků nadále skládaly z testu, písemné práce a ústní zkoušky. Připouští ale diskuzi o změnách v jejich organizaci. Maturita z matematiky by podle ní měla být povinná. Řekla to na dotaz ČTK.
Michaela Kleňhová (statistikaamy.cz) |
Nová ředitelka Cermatu se domnívá, že by maturita z češtiny i cizích jazyků měla nadále vedle testu obsahovat také sloh a ústní zkoušku.
Matematika by se podle Kleňhové rozhodně měla stát povinnou součástí maturity. "Hlavním problémem podle mě není samotná maturita z matematiky, ta je až výstupem, ale spíše nedostatečné schopnosti žáků matematiku aplikovat a řešit příklady, které nejsou přímo těmi modelovými. Základy těchto schopností by si měli žáci odnášet už ze základních škol, nicméně výsledky u přijímacích zkoušek na střední školy o tom nesvědčí," myslí si.
V diskuzích o úrovni společné části maturitní zkoušky by si Kleňhová chtěla nejdřív ujasnit, co se od maturity očekává - zda garance základní úrovně znalostí, kterou získá absolvent maturitního oboru, nebo dostatečné množství znalostí pro úspěšné studium na vysoké škole. "Obě tato očekávání jedna úroveň maturity opravdu splnit nemůže," domnívá se.
Celý text naleznete zde
10 komentářů:
Ředitelka nemá co chtít. Má vykonávat zadání mšmt.
Ředitelka nemá co chtít. Má vykonávat zadání mšmt.
Zdá se, že paní ředitelka nepochopila skutečné příčiny odchodu J. Zíky z funkce. Dvě chyby v testech byly jen poslední kapkou -- on si především dělal, co chtěl. A zadání MŠMT, například dodržet meziročně stejnou náročnost maturitních testů, prokazatelně neplnil. Letos zase jen tak, mírnix týrnix, udělal přijímací testy z matiky pro páťáky výrazně obtížnější než loni, protože ho o to požádal ředitel jednoho brněnského gymnázia.
Cermat je státní servisní organizace s přesně vymezenými úkoly, které taxativně vyjmenovává školský zákon. Vyjadřovat se k tomu, zda matematika má, nebo naopak nemá být součástí povinné maturity, mezi nimi rozhodně není. Obdobně mezi nimi není posuzování, zda máme maturantů moc, nebo nemáme. Tak ať si paní Kleňhová laskavě nechá své názory pro sebe -- a to i v případě, kdy se jí novináři zeptají. Na podobné otázky existuje jasná a srozumitelná odpověď: Bez komentáře.
Stíháte taky učit, vy dva? TU + OB
Cermat je státní servisní organizace s přesně vymezenými úkoly, které taxativně vyjmenovává školský zákon. Vyjadřovat se k tomu, zda matematika má, nebo naopak nemá být součástí povinné maturity, mezi nimi rozhodně není. Obdobně mezi nimi není posuzování, zda máme maturantů moc, nebo nemáme. Tak ať si paní Kleňhová laskavě nechá své názory pro sebe -- a to i v případě, kdy se jí novináři zeptají.
To je demagogie. Paní ředitelka Cermatu má právo se veřejně vyjadřovat a vysvětlovat svůj i cermatí souhlas se záměry MŠMT. Podobně jako další pracovníci školského resortu, pokud jim to organizační řád umožňuje. Mnohokrát jsme tu hořekovali, že to někdy nedělají. A teď, když to někdo udělá, by to mělo být špatně?
Jinou otázkou je, zda má smysl, aby Cermat fungoval jako samostatná organizace. Osobně jsem názoru, že o průběžné i závěrečné testování ve VŠECH výukových předmětech na VŠECH typech škol by se měl víc starat NÚV jako tvůrce a správce kurikula. Kdyby řádně fungovala zpětná vazba ve VŠECH předmětech, byli by žáci méně stresovaní z přijímaček, maturit atd.
J.Týř
Určitě "ostatní přímo řízená organizace MŠMT" zvaná CZVV bude vykonávat zadání určené v prvé řadě zákonem, následně vyhláškou a konečně ministerstvem. Ale jistě nebude, při vší úctě, plnit zadání sugerované Botlíkem nebo jeho souvěrci.
S.Carcy, tak nechť to czvv dělá, ale ať přitom svévolně nešteluje obtížnosti na indivindi zadání Kostečků a pár ředitelů gymnázií. Pořád se nikdo nevyjádřil k paradoxu, že osoba přímo odpovědná za chybu v testu nahradila ředitele, který chybu odhalit nemohl, poněvadž nebyl češtinářem. To je nám stejně může být jedno, cokoli spojeného s cermatem a mšmt už dávno přestalo dávat smysl.
A jestlipak té paní někdo řekl, že se stala ředitelkou zcela zbytečné a vyčpělé firmy, která byla založena hlavně jako stroj na státní peníze pro vyvolené vlezdokonečníky a kterou je nejprve potřeba hlavně zrušit. Za co berou peníze úředníci na ministerstvu na to, aby vymysleli pár témat? A musejí na to mít nějaký hloupý Cermááát.
Vraťte maturity na školy, nebo zaveďte jednotné osnovy. To druhé je pitomost, proto je to první nutnost. Studenti, ať si vyberou sami školu, které je hlavně připraví na další studia nebo vstup do zaměstnání.
Jen ti, kteří jsou součástí celého toho současného blázince vědí, jaká pitomost státní maturita je. Nejsou to jenom zbytečně vyhozené peníze, například na dopravu těch modrých zapečetěných beden a podobně. Navíc zblblí studenti a běsem unavení kantoři, kteří v době, kdy výuka v ostatních ročnících finišuje, skáčou jako panáci kolem maturantů.... Dokažte někdo, že státní maturita zvýšila úroveň vzdělanosti a já sklapnu.
česká maturitní tragédie pokračujemjak dlouho ještě?
Maturitní tragédie pokračuje proto, že:
- Dobře nefunguje zpětná vazba ve VŠECH předmětech na všech ZŠ a SŠ. Kdyby fungovala, nebyli by žáci tak stresovaní z různých přijímaček a závěrečných zkoušek. Mohou za to především pedagogičtí populisté, kteří hlásají různé pochybné koncepce a metody a kteří se současně s tím té zpětné vazbě dogmaticky brání. Včetně některých zastánců tzv. Hejného metody výuky matematiky. Může za to i MŠMT ČR, které si zpětnou vazbu zjednodušilo na ověřování jen několika přijímačkových a závěrečno zkouškových předmětů. Vede to mj. i ke stresu učitelů přijímačkových a závěrečno zkouškových předmětů. Vede to mnohdy i k jakémusi "lážo plážo" režimu učitelů zbývajících předmětů. Vše dohromady to vede celkově horší úrovni výuky ve všech předmětech.
- Jednotná maturita pro všechny typy SŠ je z pohledu žáků, učitelů i z pohledu veřejného zájmu na kvalitním školním vzdělávání zjevný metodologický a metrologický nesmysl. Bohužel to neplatí pro MŠMT a Cermat, tedy pro státní odpovědné státní instituce, které si jí zjednodušily svou výše popsanou odpovědnost. Než trápit žáky i učitele takovým nesmyslem, souhlasil bych radši do doby, než bude MŠMT ochotno a schopno zajistit ji diferencovaně pro různé typy SŠ, s jejím alespoň částečným návratem do režie jednotlivých SŠ.
J.Týř
TU a OB toho asi moc nenaučí. Jsou v penzi. A modernizace školství jim svědčí.
Co se týká státní maturity. Je nutná. V tomto stavu školství není cesty zpět. Školní maturity vrátit nelze. I školství je někde jinde. Nechci psát kde, smazali by příspěvek. Jen by se MŠMT mělo rozhoupat a rozhodnout, co to ty maturity vlastně jsou. A podle toho je organizovat a připravit testy.
JSou dvě možnosti.
1) Maturita jako ověření výsledků výstupů učení OVU - jen to co je v RVP a nic víc. Pak ti, co nějaké minimum nesplní mohou být propadnuti.
2) Maturita jako měření schopností žáků - tedy rozsáhlý soubor otázek určité struktury a různých obtížností, kde výstupem bude bodové či procentuální skóre, které určí jak dobrý je žák. Výsledek nebude mít vliv na absolutorium, ale dá vazbu státu a VŠ o kvalitách žáka či školy.
Okomentovat