MŠMT odpovídá na otázky České školy: S nárůstem počtu učitelů o 10% nikdo nepočítá

sobota 12. května 2018 ·

„Školám se podaří sehnat nové učitele tehdy, pokud se jim podaří sehnat nové učitele“. Jen s mírnou nadsázkou je tato teze jádrem ministerského plánu na zvýšení počtu učitelů. Vyplývá to z odpovědi, které ministerstvo poslalo České škole. Připomeňme, oč jde: Ministerstvo školství nedávno vyhlásilo v souvislosti s reformou financování škol plán na zvýšení počtu učitelů o 10% během tří let. Česká škola na toto téma uspořádala anketu, v níž respondenti ve vzácné shodě označují ministerský plán jemně řečeno za „nerealistický“. Česká škola se obrátila s otázkami také na ministerstvo školství. A po osmi dnech jsme dostali (ne)odpovědi. Jasně z nich ale vyplývá jedno: Také ministerstvo svůj „plán“ považuje za nerealistický. Dokonce by se dalo říci, že ho vůbec nebere vážně. Že zase jednou prostě jen tak vyhlašuje něco, o čem ví, že to nemá žádnou oporu v realitě.

Česká škola adresovala ministerstvu tyto otázky:

1) Může ministerstvo přiblížit, jak si představuje, že se plán podaří naplnit? Nějaké postupné kroky? Analýzu?
2) Z čeho při odhadu vycházelo? Kritici tvrdí, že odhad je nerealistický a že jde spíš o konstatování toho, co by mělo provázet reformu financování škol...
3) Kritici tvrdí, že už nyní je nedostatek učitelů, zejména některých aprobací, že navíc sbory stárnou a mnoho učitelů odejde do důchodu, že z pedagogických fakult neodchází do školství ani tolik zájemců, kteří by nahradili aktuální nedostatek... Tak odkud se vezme těch cca 10 000 nových učitelů?
4) Je-li ovšem odhad nerealistický, neohrožuje to realizaci samotné reformy financování škol?

Po osmi dnech jsme dostali (ne)odpověď: Audio s krátkým výkladem náměstka ministra Václava Pícla, který byl sice původně adresován někomu jinému, a byly to tedy odpovědi na trochu jiné otázky, nicméně je podle tiskového oddělení MŠMT dost dobrý i pro Českou školu. OK, po více než týdnu je to na ministerské úředníky solidní výkon. Odpovědi samotné jsou nicméně ještě mnohem bizarnější. Smutnější.

Náměstek Pícl říká, (parafrázuji):

1) K růstu počtu učitelů o 10%

Údaj o desetiprocentním růstu počtu učitelů vznikl na podporu možnosti maximálního počtu odučených hodin. Kdyby školy tuto možnost využily, vedlo by to k potřebě růstu počtu učitelů o 10%.

Ale: Všichni víme, jak je těžké sehnat učitele. Takže k nějakému pozvolnému růstu počtu učitelů dojde jen tam, kde budou naplněny dvě podmínky:

a) Školám se podaří sehnat učitele
b) Školy kapacitně zvládnou dělení hodin

Takže ten údaj o 10% bereme spíš jako upozornění pro vládu, že počet učitelů by mohl růst a tedy by mohly být zapotřebí náklady navíc.

2) K pedagogickým fakultám

Ministerstvo má informace o tom, kolik studentů dokončí studium, nikoli o tom, kolik jich poté nastoupí do škol. To zjišťuje šetřením, které se naposledy odehrálo v roce 2013, další bude letos. Podle toho posledního nastoupilo v průběhu 1-5 let po skončení studia do škol 51% absolventů.

3) Jak tedy počet učitelů zvýšit?

Ministerstvo chce podporovat pedagogické fakulty, aby byly schopny zajistit větší počet absolventů. (Nic konkrétního k tomu náměstek nedodává.)

Ministerstvo připravilo projekt systémové podpory učitelů a ředitelů, který se má zaměřit na práci s nimi přímo ve školách tak, aby z nich neodcházeli (Nic konkrétního k tomu náměstek nedodává.)

- mik

2 komentářů:

Radek Sárközi řekl(a)...
12. května 2018 v 13:27  

Minimálně v mateřských školách ale k nárůstu počtu učitelek musí dojít, protože se zavádí překrývání učitelek na 2,5 hodiny denně.

Kvaternion řekl(a)...
13. května 2018 v 12:34  

Ministerstvo chce podporovat pedagogické fakulty, aby byly schopny zajistit větší počet absolventů.

A to jak? O obory, v nichž učitelé chybí nejvíc, je velmi malý zájem, proto jsou na ně přijímáni prakticky všichni uchazeči a bakalářské studium absolvuje třeba jen 10 % těch, kteří nastoupí do prvního ročníku (přičemž dobrá polovina přijatých o absolvování vůbec nemá zájem, berou studium na peďáku jako přestupní stanici, než se dostanou na školu, na kterou chtějí). Takže mají pedagogické fakulty na učitelství třeba fyziky nebo chemie zrušit všechny zkoušky a zápočty, aby absolvoval každý a měli jsme "aprobované" učitele, nebo jak si to ministerstvo představuje?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.