Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga odvolal ředitele Cermatu Jiřího Zíku. Důvodem byly chyby při jednotných přijímacích zkouškách na střední školy a v maturitním testu z českého jazyka, které Cermat organizoval. Od 1. června bude do funkce ředitelky Cermatu jmenována dosavadní ředitelka sekce analýz a vnějších vztahů Cermatu Michaela Kleňhová.
Jiří Zíka (repro DVTV) |
„Od nové paní ředitelky Kleňhové budu chtít návrh systémových změn, aby k podobným chybám už nedocházelo. Musí se změnit proces přípravy testů a zlepšit kontrolní mechanismy,“ dodal ministr Plaga. Je také potřeba začít širší debatu o podobě maturit a případných změnách. Ministr se chce zaměřit i na fungování samotného Cermatu.
Žákům, u nichž došlo po přehodnocení výsledků v maturitním testu ke změně hodnocení, Cermat v pondělí 28. května vystavil nové výpisy výsledků testů a vygeneroval nová maturitní vysvědčení. Nová vysvědčení si tak dotčení žáci mohou ode dneška převzít na svých školách.
RNDr. Michaela Kleňhová vyhrála v loňském roce výběrové řízení na pozici ředitele Cermatu, kvůli zachování kontinuity při přípravě maturit a přijímacích zkoušek na letošní rok ale měla dosavadního ředitele Zíku vystřídat ve funkci až od prosince 2018. Michaela Kleňhová působila jako ředitelka divize statistických informací a analýz Ústavu pro informace ve vzdělávání, na MŠMT pak jako vrchní ředitelka sekce koordinace politik a mezinárodních záležitostí a pověřená náměstkyně ministra pro legislativu a strategie, od roku 2014 pak pracovala v Českém statistickém úřadu na postu ředitelky sekce demografie a sociálních statistik.
Zdroj: Tisková zpráva MŠMT
15 komentářů:
Pardon my ignorance, ale na všech validačních protokolech, které jsou na Cermatu volně ke stažení, vidím podpis M. Kleňhová. Pokud je to jen shoda jmen, tak se omlouvám; pokud se ale jedná o stejnou osobu, pak prosím nějakého insidera o vysvětlení následujícího schematu:
1) M. Kleňhová, členka validační komise, svým podpisem stvrdí bezchybnost testů
2) V testech se najdou chyby, což je přičítáno validační komisi, která chyby nedoodhalila
3) Za tyto chyby je odvolán ředitel Cermatu J. Zíka
4) Vedením Cermatu je pověřena M. Kleňhová a jejím úkolem je cit.: návrh systémových změn, aby k podobným chybám už nedocházelo. Musí se změnit proces přípravy testů a zlepšit kontrolní mechanismy
Napadají mě v této souvislosti hned dvě maturitní otázky z českého jazyka:
1) Na základě analogie s výchozím textem doplňte číslovku v názvu slavného válečného románu Josepha Hellera Hlava ****
2) Doplňte čtyřnohé zvíře v ustáleném spojení ***** zahradníkem
Už jsem dnes na toto a na další kuriozity spojené s odvoláváním - a teď už odvoláním - ing. Zíky upozorňoval. Systémové změny musí ovšem začít v přístupu MŠMT ke koncepčnímu a ekonomicko-organizačnímu zabezpečení maturit.
Pane kolego Brebero, IMHO cílem celé akce především bylo 1) odstranit pana ředitele Zíku, 2) ukázat laskavou tvář pana ministra v demisi a 3) předhodit médiím oběť a krev. Vaše otázky, které jdou na dřeň problému, jsou v rámci mediálního diskurzu bohužel jen drobnou kuriozitkou, na kterou se do večera zapomene...
Jedna věc jsou chyby v testech - mrzuté, ale stává se. Druhá věc je komunikace - a tu pan Zíka opravdu nezvládal dlouhodobě. Státní instituce, která má tak ohromnou moc, prostě nemůže komunikovat tímhle stylem a její ředitel se prostě nemůže pouštět v médiích do úvah o tom, že máme moc maturantů. Sorry, to je prostě absolutně za hranou a totálně to podkopává poslední zbytky důvěry ve státem dirigované školství.
Naopak. Jiří Zíka právě komunikaci zvládal skvěle a s nadhledem. Tak doufejme, že ten další bude švihák a že se nezakecá.
Panu Zíkovi patří veliký dík a uznání. Což ale zase mohou docenit jen ti, kteří v životě už něco dokázali a něčím prošli. Chyby nedělá jen ten, kdo nedělá nic. Samozvaných kritiků máme všude tři řitě. A jak se przní ten vzdělávací systém více a více, tak nám, kluci, nějak přibývají.
Soudruzi, jako svoboda projevu jo, vo tom žádná, ale jako vocamcaď, pocamcaď. Názory smí veřejně sdělovat národu jenom ústřední výbor strany.
Maturantů máme moc za předpokladu, že pojem "maturant" má význam, který byl tomuto pojmu běžně přiřazován. Pokud je maturantem po novu každý, kdo si umí utřít zadek, pak jich mnoho nemáme a určitě by stálo za to jejich počet za každou cenu maximalizovat. Nevím, jak kdo, ale já to pořád přebalovat nebudu.
Sorry, soudruhu, CERMAT nemá mandát dělat svou vlastní školskou politiku. CERMAT je organizace přímo řízená ministerstvem a má dělat, co jí zákon a ministerstvo uloží. Se svobodou projevu to nemá co dělat. Jako občan ať se klidně kdokoli projevuje jakkoli, vystupuje-li ale ředitel CERMATU jako ředitel CERMATU, tak to je poněkud něco jiného. Chápu, že pan Zíka lehce zblbnul, když ho lecjaký renegát za ty jeho kecy ještě chválil.
Pánové, zanechte těch "soudruhů", prosím. Takové prvoplánové znevažování oponenta sem nepatří. Děkuji! Hezký večer!
A kdo má právo dělat školskou politiku? MŠMT v čele s ministrem v demisi? Bez mandátu PS PČR? Valachová nominovaná za stranu s volebním potenciálem na hranici uzavírací klauzule? ČOSIV s dvěma samozvanými aktivistkami? EDUIn? Vám nějak to vládnutí vlezlo na mozek. O to horší pro vás musí být ty volební výsledky a předvolební průzkumy. Je mi zle z vámi propagovaného stranického přístupu. Když někomu svěřuji řídící funkci ve státní správě - lhostejno, zda jde o ministra, nebo ředitele přímo řízené organizace, nebo nakonec třeba i prezidenta (i když ten je volen přímo), musím holt unést nějakou jejich autonomii. Ve školách mnozí volají po větší autonomii ředitelů, ale v přímo řízené organizaci se vyžaduje zřejmě loutkohra. Když vám nějaký ředitel jde do televize, a tam se ho na něco zeptají, budete muset na ÚV ČSSD asi prostě unést, že občas si někdo dovolí říci nějaký vlastní názor, aniž by si před tím přišel pro dovolení a posvěcení od soudruha tajemníka a všech dalších soudruhů. Stokrát raději tam budu mít osobnost, s níž nesouhlasím, než nějakého nastrčeného blábolila, který se bude bát říci holou větu, aby si nerozhněval božstvo na ÚV.
Tak o stranický přístup mi fakt jde ma posledním místě, ostatně sám ani nemám žádnou stranickou afiliaci a tohle mě opravdu netrápí. Ale existují snad nějaké státními orgány vytvořené a politickou reprezentací schválené politiky, které vymezují priority a cíle. Ve vzdělávání třeba Dlouhodobý záměr, připravený ministerstvem. O tom, že by mělo být méně maturantů, se v něm opravdu nepíše. Chápu, že priority se mohou měnit, nejlépe na základě nějakého vyhodnocení. Úplně si ale nemyslím, že jedna státní organizace má bez nejmenší debaty veřejně hlásat něco zcela jiného než jiná státní organizace, nota bene, když je jí organizačně podřízena a takové úvahy nemá v popisu práce. Nevím, proč bych měl jako občan v přímém přenosu sledovat, jak se dvě státní organizace neumějí dohodnout ani na základním směřování svého resortu. Ale jo, chápu, že inženýrům lidských duší se Zíkovy divoké statistické fantazie líbily.
A ano, ať se Vám to líbí, nebo ne, školskou politiku dělá primárně vláda, i ta bez důvěry. Žijeme naštěstí stále ještě v liberální zastupitelské demokracii. Je to zjevně nedokonalá forma správy věcí veřejných, ale pořád výrazně lepší než vláda nikým nevolených fachidiotů nebo tyranie referend.
Jak by doleželové řvali, kdyby byl Zíka bez autorizace mšmt SNIŽOVAL meziročně obtížnost a kdyby byl tvrdil, že maturantů máme, ve srovnání s evropskými státy tak akorát, nebo méně.
K odvolání a maturitě trochu jinak:
https://www.ascestinaru.cz/josef-soukal-k-odvolani-reditele-cermatu-a-k-maturite/
Okomentovat