Robert Plaga se vyjádřil, že by chtěl znovu otevřít téma povinné maturity z matematiky... Můžeme se tady stokrát bavit o tom, kde brát pozitivní příklady ze zahraničí. Probírat jednotlivě, jak lépe provést inkluzi, pojmout maturity, přijímačky, testy, inspekci, volbu ředitelů, spolupráci škol, přípravu učitelů… Bude to ale stokrát znovu zbytečné, pokud se čeští politici, zejména ministři školství budou chovat jako smyslů zbavení. Pokud se budou zákony podstatně ovlivňující podobu školství měnit vždy během několika let. Pokud bude chybět to, co funguje tam, kde má smysl hledat inspiraci: Stabilní dlouhodobá vzdělávací politika, vize.
Michal Komárek (archiv autora) |
Inkluze
- velké spory o to, zda a jak se zavede probíhaly ještě v roce 2015 za ministra Marcela Chládka.
- rychlé prosazení zákona následovalo za jeho nástupkyně Kateřiny Valachové.
- následuje několik novel, které reagují na „technické potíže“. Především se ale jasně ukazuje, že inkluze neměla jasný rozpočet, že na její dobré provedení zoufale chybí peníze a odborníci.
Ve vzduchu se vznáší další „revize“ a především téměř všeobecná nespokojenost s tím, jak funguje...
Maturita
O zavedení státní maturity se diskutovalo cca dvacet let. Spuštěna byla v roce 2011 a od té doby se diskutuje minimálně o následujících tématech:
- jedna nebo dvě úrovně obtížnosti? V roce 2012 zrušil dvě úrovně ministr Petr Fiala.
- centrální hodnocení slohů ano nebo ne? V roce 2012 zrušil centrální hodnocení slohů ministr Fiala, v roce 2017 bylo znovu zavedeno
- povinná maturita z matematiky ano nebo ne? V roce 2017 schválena. V roce 2018 zpochybněna.
Výsledkem je široce sdílená nespokojenost s koncepcí a smyslem maturity. Neméně důležité je, že v učitelské i odborné veřejnosti přetrvávají někdy téměř nesmiřitelné názory na pojetí maturity, i jednotných přijímaček, které jsou dalším podstatným tématem současnosti…
Školka
Vzhledem k tématům jako maturita nebo inkluze se může jevit toto téma jako detail, nicméně koncepční práce je typická:
- povinnost přijímat dvouleté děti do školky v roce 2016 schválena. V roce 2018 pravděpodobně zrušena
Reforma financování škol
- reforma, která má vést ke spravedlivějšímu financování škol byla schválena v roce 2017.
- v roce 2018 se zjistilo, že na ni chybí cca 10 miliard a že mnoho učitelů si myslí, že spravedlivější financování nepřinese. Někteří navrhovali odložení o 10 let, ministr školství o rok. Nakonec ji i stávající vláda podpořila.
- s jejím startem ale souvisí odhad ministerstva, že bude zapotřebí o 10% učitelů víc. Během tří let.
Neboli: Je-li těch 10% učitelů navíc pro reformu nezbytných, je reforma dalším absurdním nepřipraveným opatřením. Pokud ti učitelé nezbytní nejsou, znamená to, že ministerstvo jen tak něco od stolu tvrdí a žádné relevantní informace nemá.
A nejenom informace.
Ani nápady.
A odpovědnost.
Natož koncepci.
3 komentářů:
Když Kateřina Valachová prosadila řadu nesystémových nesmyslů, je rozumný přístup zrušit je.
Učitelů bude v každém případě zapotřebí více, protože do škol nastupuje stále vyšší počet žáků. Zatímco v posledních několika minulých letech se učitelé kvůli podstatnému úbytku žáků ze škol propouštěli, teď přijde přesný opak.
Okomentovat