Výsledky maturit - nejenom – z matematiky byly jemně řečeno varovné. Cermat – organizátor zkoušek – vydal tiskovou zprávu, která obsahovala několik chyb a v některých důležitých ohledech je zamlžující. Ministerstvo školství se nevyjádřilo v oficiální tiskové zprávě vůbec. Chybná zpráva Cermatu na oficiálním webu visela mnoho hodin a změněna byla bez jakékoli omluvy či upozornění. Nejde ale o pronásledování úředníků odpovědných za komunikaci o maturitách. Jde o smysl té komunikace. A o smysl těch institucí. A o smysl těch maturit.
Michal Komárek (archiv autora) |
Ředitel gymnázia a senátor Jiří Růžička odhadoval, že u maturity z matematiky neuspělo 27% studentů a dalších 23% dostalo čtyřku. Ředitel Cermatu Jiří Zíka oponoval, že je to chybná úvaha, a že u letošních maturit nedošlo k žádným extrémům, že jsou srovnatelné s minulými roky.
Ano, ve skutečnosti neuspělo jen 22,3% studentů a čtyřku dostalo 24,5 % studentů.
Neboli: Když Růžička říká, že polovina studentů buď maturitu vůbec neudělala nebo dostala čtyřku, mýlí se o cca 3%. Z pohledu šéfa Cermatu nebo statistických puristů to jistě může být velká chyba. Z pohledu nastavení maturity z matematiky to je ale jedno:
Opravdu víme, čeho tou zkouškou chceme dosáhnout a co chceme ověřit a změřit?
Odpověď se po několika letech diskusí zdá být jasná: Nevíme.
2) Opravdu víme, proč máme mít Cermat?
Cermat se v komunikaci s veřejností – a to i tou odbornou – chová jako arogantní mocipán, který nepřipouští diskusi o předpokladech své expertízy. To je základní problém.
To že vydává chybné, špatné nebo žádné tiskové zprávy je sice trapné, ale není to ještě nijak děsivé. Zásadní problém začíná tam, kde se Cermat stává klasickou „věží ze slonoviny“, do níž mají vstup jen skuteční zasvěcení odborníci. Znalci „testologie“. Což mimo jiných nejsou ani ministři školství.
V té věži se odehrává cosi, co významně ovlivňuje životy žáků a studentů, ale bohužel tomu skoro nikdo nerozumí. Testologové se prostě nerodí na stromech… A jak to Cermat veřejnosti, učitelům, rodičům, žákům, ministrům… ulehčuje svoji komunikací?
Nijak!
3) Má MŠMT nějakou smysluplnou koncepci vzdělávání a maturit?
Ale budiž, tak tu nějak vznikl temný Cermat, moderní společnost taková je, specializace je nezbytností, nevracíme se na stromy… Máme tu ale přece ještě ministerstvo školství, které Cermat zřizuje a může odvolat jeho ředitele/ředitelku a hlavně má odpovědnost za koncepci školství a vzdělanosti v této zemi…
Takže? Takže nic.
Ministerstvo se zjevně Cermatu bojí, protože mu nerozumí. Přihlíží. Komentuje. Glosuje. Možná je maturita z matematiky dobrý nápad, možná ne. Možná je dobré centrální hodnocení slohů z češtiny, možná ne. Možná bychom se k těm výsledkům měli nějak vyjádřit, možná ne. Možná máme tu odpovědnost, ale možná ne…
My totiž přesně nevíme, co vlastně ty maturity jsou a co způsobí. Nejsme totiž testologové.
A možná máme nějakou koncepci.
Ale spíš ne.
3 komentářů:
Pěkné, děkuji :)
Je nepochopitelné, že si Cermat, ačkoli si je vědom, jak ostře jsou jeho výstupy po předchozích medializovaných chybách sledovány, dovolí takový šlendrián.
Okomentovat