Pak se něco pokazilo, pak se to zlepšilo (tzv. pamlskovou vyhláškou) a teď zase utočí Kazisvět VI., z úřední vůle král. Chce si nacpat své měšce tím, že lobbuje za zrušení zákona, který naše ratolesti chrání před zlým marketingem obřích firem, kterým není nic svaté – ani zdraví malých dětí… Tak zní pracovní verze skutečného dění. Příběh se neodehrává v pohádce, ale právě teď pod taktovkou našich ministrů bez důvěry. Ministerstvo zemědělství štve, že kvůli pamlskové vyhlášce už nemůže do škol ve velkém dodávat své přeslazené mléčné dezerty. Proto chce, aby program Mléko do škol nepodléhal omezení pamlskové vyhlášky.
Margit Slimáková (repro ČT) |
Co tajná aktualizace navrhuje?
Výpisky z tajné analýzy nezávislých expertů říkají, že jde o příšerné čtení: spousta věcí se mnohokrát opakuje, jako třeba že vyhláška neohrožuje bezpečnost státu. Je tam také plno demagogických tvrzení jako: „Zpětné zhodnocení dopadů stávající právní regulace ukazuje, že v důsledku ne zcela vhodně nastavených požadavků upravených vyhláškou č. 282/2016 Sb., které se ukázaly být příliš přísné, lze ve školách nabízet a prodávat velmi limitovaný sortiment potravin uváděných na trh a dostupných v běžné maloobchodní síti. Nelze tak prostřednictvím prodeje ve školách adekvátně doplnit případné výživové potřeby zejména těch žáků, kteří nesnídají nebo nejsou z domova vybaveni svačinou. Nelze plně dosáhnout cíle formovat správné výživové návyky žáků.“
1. Kde je zmiňované zpětné hodnocení? Nějaká analýza? Kde je k dispozici? Nebo zpětné hodnocení dodali dodavatelé potravin, kterým klesly zisky?
2. Limitovaný sortiment má být nějakým argumentem? Automaty a bufety mají plnit výživové potřeby žáků? Má to malý háček. Školy nejsou povinny je zřizovat. Všechny školy, kde žádné automaty ani bufety nemají (a není jich vůbec málo), tedy neplní výživové potřeby žáků a neformují správné výživové návyky? Školy je tedy mají mít a ještě jako správné hokynářství v nich poskytovat široký sortiment potravinářských výrobků?
Z upravených věcí jsou dobře zdůvodněny ty, které dávají smysl a které byly kritizované už od začátku, jako:
- nesmyslná samostatná položka tuky, které vedla mnohé k nesprávné interpretaci, že na pečivo nelze namazat máslo,
- limity na tuky u pečiva, které znevýhodňovaly semínka,
- limity na sůl (šunku nelze dělat bez nějakého minima soli).
Velmi mizerně je ale zdůvodněné uvolnění limitů na cukry. Chybí snad jen argument, že to pak bude dětem lépe myslet. Zvýšení limitu v nápojích je zdůvodněno tím, že současný limit „paradoxně“ vylučuje nízkoenergetické nápoje, které jsou přitom doporučeny. Nejlepší nízkoenergetický nápoj je ale voda a současný limit lžička cukru (4 g) ve 100 ml je až až.
Největším problémem je rozvolnění limitů u jemného pečiva. Limity byly nastaveny zcela adekvátně. Není pravda, že umožňují jen vánočku. Tvarohové či makové koláče kritéria také splňují. Z přijatelných potravin vypadla kobliha, což je dobře, po aktualizaci ale projde a s ní celá řada dalšího nevhodného jemného (tedy tučného a sladkého) bílého pečiva.
V aktualizaci se také navrhuje výjimka pro program Mléko do škol. Jeho produkty by tedy opět mohly procházet bez limitů. Další úpravy v bodech:
- Někde se trochu uvolňuje sůl, ale to není problém.
- Dobré je navýšení tuků v tvarohu (z 5 na 10), špatné je snížení tuků u sýrů (z 30 na 20), které vyhazuje nejen plnotučné sýry, ale dokonce i Lučinu.
- Navyšuje se tuk v chlebu (z 5 na 10), v běžném pečivu (z 5 na 8,2) a jemném pečivu (z 10 na 15). Cukry v běžném pečivu se snižují (z 8 na 5), ale v rohlíku a kaiserkách více než 5 % cukrů nebývá). Cukry v jemném pečivu se navyšují na 20 % (koblihy a buchty mohou projít).
- Nápoje uvolňují cukry ze 4 na 5.
- Nová položka balené i nebalené obložené pekařské výrobky (tuky 20, cukry 10) umožní svačinky s nutelou.
Co s tím?
Připravili jsme petici Zastavme útok potravinářských lobbistů na zdraví dětí v českých školách. Požadujeme:
1. Okamžité zastavení „tichých“ úprav tzv. pamlskové vyhlášky na ministerstvu zdravotnictví. Příprava pravidel pro výživu ve školách musí probíhat transparentně s přístupem veřejnosti.
2. Usnadnění přípravy čerstvých svačin ze skutečných potravin namísto podpory prodeje hotových potravinářských produktů, zejména těch s cukry.
3. Systematické řešení celého stravování ve školách a školkách, včetně tzv. spotřebního koše či programů jako Mléko do škol apod.
Se svolení autorky převzato z jejího blogu, kde je také možno připojit se k petici
0 komentářů:
Okomentovat