Škola Sudbury Valley School byla založena v roce 1968 ve městě Framingham ve státě Massachuttes v USA. Škola byla založena jako reakce na nespokojenost s tehdejším vzdělávacím systémem a s realizací výukového procesu v klasických školách. S touto myšlenkou vznikají demokratické školy i dnes.
1. Děti, které dosáhly školního věku, již jsou schopné zodpovědného chování, jsou schopné být zodpovědné samy za sebe, dokážou o sobě a své budoucnosti reálně a soudně rozhodovat. Možnost užívat a rozvíjet tuto schopnost jim pomáhá k tomu, že se z nich stanou zodpovědní dospělí, kteří jsou zodpovědnými občany demokratické společnosti.
2. Děti jsou zvídané a přemýšlivé, proto se chtějí učit a není potřeba je k tomu nutit, ale je potřeba počkat, až samy dospějí k přesvědčení, že se chtějí určitou dovednost naučit, že chtějí získat určité informace.
3. Nejlepší a nejefektivnější učení je takové, ke kterému má učící se jedinec silnou vnitřní motivaci, sám se rozhodl, že se danému tématu chce věnovat, chce si osvojit danou dovednost, chce získat dané znalosti.
4. Děti jsou tvořivé, mají výborně rozvinutou představivost, což je třeba ve výuce využívat a dále rozvíjet. Všichni lidé jsou kreativní, pokud je jim dopřáno rozvíjet svou kreativitu.
5. Přiznat dětem demokratická práva je nejlepší přípravou na život v demokracii.
6. Poskytovat svobodu dětem je důležité k tomu, aby jedinec vyrostl v zodpovědného člověka.
Škola Sudbury Valley School stejně jako jiné demokratické školy funguje na několika základních principech:
1. Studenti nesou plnou zodpovědnost za své chování.
2. Studenti nesou plnou zodpovědnost za své vzdělání.
3. Přímá demokracie, která se projevuje v organizaci a řízení školy. Škola funguje na principech samosprávné demokracie. Je řízena a organizována demokratickým školním shromážděním, v rámci něhož rozhodují studenti společně s pracovníky, přičemž jejich hlasy jsou si rovny.
4. Studenti a pracovníci školy jsou si rovni a mají stejný hlas při rozhodování.
5. Studenti si svobodně organizují svůj čas, není zde dán rozvrh hodin, kterým by se museli řídit.
6. Studenti se neučí jen v organizované výuce, ale také, a to především formou běžných zážitku, v rámci každodenního života.
7. Neexistuje zde žádný školní vzdělávací plán, výuka se neřídí kurikulem, ale zájmy a potřebami jednotlivých žáků, kteří si sami volí, co, kdy a v jakém rozsahu se budou učit.
Pracovníci Sudbury School
Pracovníci, kteří mají v těchto školách mnohostrannou funkci od učitelů po vychovatele, administrativní pracovníky až po údržbáře v jedné osobě, jsou vybíráni demokraticky. Vybírají je stávající pracovníci i studenti školy.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat