Tristan Harris je špičkovým americkým expertem na etiku sociálních sítí. Po studiu počítačové vědy a psychologie na Stanfordu se začal specializovat na vztah člověka k technologiím. Jeho činnost vychází z přesvědčení, že „další neregulovaný rozvoj technologií znamená existenční riziko pro lidstvo“ . „Dosud jsme nikdy neměli k dispozici takový mediální nástroj, který by dokázal podobným způsobem naprogramovat miliardu lidí a který dává obrovský vliv hrstce návrhářů technologií.“ Hlavním problémem je to, že se společnosti stojící za provozem největších sociálních platforem snaží v maximální míře upoutat pozornost uživatelů. To zároveň bohužel znamená odpoutat jejich pozornost od seriózních činností – třeba právě od vlastního vzdělávání.
Tristan Harris (twitter.com) |
Jak se zdá, v těchto podmínkách není vůbec možné doporučit používání sociálních sítí (Facebooku ad.) pro výukové účely, nechceme-li zvyšovat riziko odvádění pozornosti od učení. Tristan Harris má lví podíl na tom, že tato problematika začíná být veřejností vnímána, což je základním předpokladem pro získání finančních zdrojů na realizaci programů, které současný stav mění k lepšímu.
Hlavní základnou pro jeho aktivity je organizace Common Sense Media, která se pokouší ovlivnit rodiče i děti a má zvláštní sekci věnující se školství. Nedávno rozjela kampaň „Pravda o technologiích“ (Truth about Tech), která spadá do programu Digital Well-Being (digitální pohoda).
V jejím rámci chce do škol dostat novou verzi vzdělávacího programu na rozvoj digitálního občanství (Digital Citizenship curriculum). Má 3 nově koncipované složky:
• budování zdravé rovnováhy mezi využíváním digitálních technologií a vlastní pohodou;
• odhalování souvislostí spojených se zvyšováním nenávistných projevů ve školách, které jdou nad rámec kyberšikany;
• dezinformace, mediální gramotnost a kurátorství obsahu.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
Kdo by to řek.
Okomentovat