Česká škola oslovila učitele a teoretiky v anketě k aktuálnímu tématu – odvolání ředitele Cermatu Jiřího Zíky a novém startu diskuse o proměně statní maturity. Ptáme se:
1) Očekáváte, že odvolání ředitele Cermatu bude impulsem k diskusi o změně podoby státní maturity? 2) Vítáte takovou diskusi? Budete ji případně i iniciovat? 3) Jak by podle Vás měla v budoucnu maturita vypadat?
Odpovídá prezident spolku Pedagogická komora Radek Sárközi.
Radek Sárközi (pedagogicka-komora.cz) |
1) Očekáváte, že odvolání ředitele Cermatu bude impulsem k diskusi o změně podoby státní maturity?
Diskuzi bude muset vyvolat přímo ministr školství Robert Plaga. Ten už v médiích avizoval, že chce znovu otevřít téma povinné matematiky. Bývalému řediteli Cermatu bych vytkl, že odmítal poskytovat anonymizovaná data k veřejné nezávislé analýze úloh. Také se velmi aktivisticky vyjadřoval k tomu, kdo má a nemá dělat maturitu, což mu jakožto státnímu úředníkovi nepřísluší. To by mělo být politické rozhodnutí učiněné na základě veřejné diskuze. Největší problém ale vidím v tom, že obtížnost jednotlivých testů byla naprosto nesrovnatelná, například němčina byla mnohem těžší než angličtina, matematika zase mnohem obtížnější než čeština. V médiích se diskutuje o jedné sporné úloze z češtiny, ale to, že z němčiny propadla více než třetina maturantů, kteří si ji vybrali, kupodivu zůstalo bez povšimnutí. Podle němčinářů bylo zadání dokonce v rozporu s maturitním katalogem Cermatu. Testy jsou tedy zcela špatně nastaveny.
2) Vítáte takovou diskusi? Budete ji případně i iniciovat?
Do diskuze se určitě osobně zapojím. Pedagogická komora připravuje na toto téma anketu mezi svými členy, jak je u nás zvykem. K přijímacím zkouškám již anketa proběhla. Zde jsou její výsledky…
3) Jak by podle Vás měla v budoucnu maturita vypadat?
Mohu nabídnout jen svůj osobní názor k diskuzi. Změnit by se mělo skoro vše. Didaktické testy bych přesunul ze společné části maturitní zkoušky do nové závěrečné středoškolské zkoušky, aby neúspěšní maturanti zbytečně nekončili jen se základním vzděláním. Maturitu by pak mohl konat jen její úspěšný absolvent této zkoušky a byla by zcela v kompetenci škol. Počet pokusů bych neomezoval. Zrušil bych jakožto češtinář centrální opravování slohů Cermatem a celostátně zadávaná témata i povinnou strukturu ústní zkoušky z češtiny. Matematika by se rozhodně neměla zavádět od roku 2021 povinně, jak to prosadila ministryně Valachová. Součástí maturity by navíc měla být prezentace absolventské práce – teoretické nebo praktické. Tím by absolventi prokázali, že si osvojili klíčové kompetence, které jsou hlavním cílem vzdělávání, ale současná maturita je příliš neověřuje. Téma by si volil maturant.
Zrušil bych i přijímací testy na střední školy, které organizuje Cermat, nebo alespoň zmírnil jejich váhu pro přijetí na SŠ s maturitou. Tím by Cermatu významně ubylo práce a mohl by se soustředit na kvalitu svých testů. Rozhodně by mělo být v testech méně otázek, aby měl žák alespoň 5 minut na jednu. Nevidím smysl v tom dávat na výběr z více cizích jazyků, stačila by povinná angličtina – jen pro příklad: Cermat připravil celostátní testy pro francouzštinu, z níž maturovalo pouze 122 žáků, ze španělštiny 143 žáků v celé ČR. Jiný cizí jazyk, nechť si případně vybere maturant ve školní části maturit.
1 komentářů:
Jak by mohly vypadat kvalitní maturity…
Moje návrhy z roku 2012 :-)
http://www.eduin.cz/titulka/jak-by-mohly-vypadat-kvalitni-maturity
Okomentovat