Česká škola oslovila učitele a teoretiky v anketě k aktuálnímu tématu – odvolání ředitele Cermatu Jiřího Zíky a novému startu diskuse o proměně statní maturity. Ptáme se:
1) Očekáváte, že odvolání ředitele Cermatu bude impulsem k diskusi o změně podoby státní maturity? 2) Vítáte takovou diskusi? Budete ji případně i iniciovat? 3) Jak by podle Vás měla v budoucnu maturita vypadat?
Jako první odpovídá Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin.
1) Očekáváte, že odvolání ředitele Cermatu bude impulsem k diskusi o změně podoby státní maturity?
Nerad bych to přecenil, ale zdá se, že ano. Samozřejmě ale záleží na tom, kdo nakonec bude reálně ministrem školství. Takže jisté to není. Stejně tak není jisté, jestli ta debata v tuhle chvíli k něčemu praktickému může být. Nemám z té její neoficiální verze na pedagogicky zaměřených serverech pocit, že existuje nějaká sdílená představa, k čemu má ta zkouška přesně sloužit. V tom se myslím jednotliví aktéři hodně liší. Někdo chce síto na hloupé, někdo stejný metr na všechny školy, někdo nástroj, který přinutí učitele to či ono učit... Ta dosavadní podoba maturit kulhá hlavně proto, že jsme si v tom roce 2011 neřekli, co přesně od státní maturity chceme, respektive jsme měli příliš mnoho vnitřně rozporných požadavků. Například, aby sloužily jako přijímačky na vysokou. Což byl první cíl, který se ukázal jako nerealistický. Takže začněme opět znova s těmi cíli, smyslem zkoušky. Mohli bychom diskutovat poučeněji, s tou osmiletou zkušeností.
2) Vítáte takovou diskusi? Budete ji případně i iniciovat?
Jednoznačně ano. Ostatně celá ta letitá snaha o zveřejňování testů a anonymizovaných maturitních dat není nic jiného než pokus podložit takovou debatu věcnými argumenty.
3) Jak by podle Vás měla v budoucnu maturita vypadat?
Berte tu odpověď jako start do diskuse, rozhodně to není hotový model, z něhož bychom, ať už já osobně nebo EDUin, nechtěli uhnout. Možná se totiž ukáže jako málo ambiciózní. Navrhujeme čtyři kroky. První krok - zlepšit informovanost veřejnosti. To zahrnuje hlavně publikování anonymizovaných maturitních dat, pro veřejnost srozumitelných závěrečných zpráv, ale třeba i podrobnějšího popisu jednotlivých úloh - co testují a proč je nějaká položka odpovědi dobře nebo špatně. Druhý krok - proměnit didaktické testy, aby ověřovaly opravdu potřebné věci. A udělat z nich přístupovou zkoušku ke školní části maturity. Třetí krok - více pravomocí a odpovědnosti školám v profilové části maturity. Ať zkouší matiku, češtinu, cizí jazyk (a další předměty) náročněji a zacíleněji ke směřování školy. Písemné práce a jejich hodnocení také převést zpátky do pravomoci škol. Čtvrtý krok - přidejme obhajobu maturitní práce nebo jinou formu, která zvýší náročnost a vypovídací hodnotu maturity. Už leckde to tak dělají a je to způsob jak neověřovat jednotlivé znalosti, ale schopnost maturantů využít to, co se na škole i mimo ni naučili. Kdo to chce podrobněji, ať si to přečte na blogu Respektu ZDE.
0 komentářů:
Okomentovat