Iniciativa Maturitní data – odtajněno stejně jako vloni na svých stránkách zveřejnila jednotné přijímací testy na střední školy. Doprovází to slovy: „Testy rozdané desítkám tisíc uchazečů se nedají utajit. V Cermatu to zřejmě stále nechápou.“ Testy jsou ke stažení zde:
Český jazyk
pro čtyřleté obory
Matematika pro čtyřleté obory
Český jazyk pro osmileté obory
Matematika pro osmileté obory
Zveřejňujeme jednotné přijímací testy na střední školy – duben 2018
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Třináctého pátek nešťastný je den, jasně. Ale mnohem horší byla středa 11.4., kdy nebozí žáci tenhle test měli skládat. Kdyby ZŠ měla připravovat pro život rovné občany, a ne zpucované poddané, a kdyby se na gymnázium vybírali mladí, z nichž vyroste vzdělaná vrstva národa, jak by se u přijímaček měli zachovat, když narazí na následující výplod CZZV? Kdo to tam proboha vlastně lepí dohromady?
Výchozí text k úloze 9
Minulý víkend mě rodiče vzali do muzea, abychom prozkoumali nejtajemnější zákoutí vědy.
Nevěřil jsem svým očím, když jsem viděl, jak rozličné směsy s obsahem síry obarvily
oheň těmi nejjasnějšími barvami. Jako u vytržení jsme pozorovali dým, který se valil ze
skleněných nádob s kapalným dusíkem. Obklopovaly nás všelijaké zkumavky, z nichž
některé byly cítit jako syrové hovězí maso. Ve fyzikálním oddělení výstavy přístroje
vysílaly elektrické výboje, které nejednomu návštěvníkovy zježily vlasy, a blesky hrály
do rytmu hity nejznámnějších českých zpěváků.
Nemohli jsme si na nic ztěžovat, kromě zábavy jsme si totiž odnesli i ponaučení. Nyní
jsme si plně vědomi toho, že mocné přírodní síly se mohou snadno vymknout kontrole.
(CZVV)
(Kdo si test pro 4leté G neprohlédl, má vědět, že žák má najít 4 slova s pravopisnou chybou a napsat je správně.)
Test jsem si zatím jen prolistoval, když jsem ho skenoval. Ale zaujala mě „skvělá“ křížovkářská úloha č. 4.
4.1 Napište spisovné tříslabičné podstatné jméno, které je příbuzné se slovem PATA a zároveň se skloňuje podle vzoru HRAD.
4.2. Napište spisovné dvouslabičné podstatné jméno, které je příbuzné se slovem DŘEVĚNÝ a zároveň se skloňuje podle vzoru STAVENÍ.
Ještě že po dětech nechtěli třeba „malý patník na osm“ nebo „zhoršování kvality kedluben na deset“!
VELMI se těším na klíč správných odpovědí.
Tipl bych si, že tuhle úlohu psal někdo, kdo spolupracuje s olympiádou českého jazyka. A nevsadím ani vindru, že u příjímaček na obor čeština na naši fakultu to někdo vyřeší. Ostatně na ten klíč se tu taky moc těším, právě tady. Víc jim nenapovím.
Předesílám, že z hlediska češtiny jsem jen laický uživatel, takže mé poznámky jsou neodborné. Smyslu takových úloh však naprosto nerozumím. Ve výuce matematiky padají námitky, že mnohé úlohy "z reality" jsou ve skutečnosti umělé a zcela nereálné, většinou si však dovedu představit situaci, ve které je matematická podstata dané úlohy skutečně matematizací reálného problému, byť třeba ne na kognitivní úrovni žáků, kteří se danou úlohu učí. Uvedené úlohy z češtiny však vnímám jako naprosto samoúčelné a nepodobné čemukoli, co bude uživatel češtiny za svůj život řešit. A na úrovni osobního prožívání, i když uvedené úlohy jsem schopen vyřešit, nepřináší mi to žádné uspokojení, spíše jen rozpaky z neurčitého dojmu "špatné" úlohy.
Poučen matematikou se trochu zdráhám napsat, že ta úloha je k ničemu. Třeba Erastothenés těžko mohl tušit, že prvočísla budou jednou využívána v kryptografii.
Kdybych měl získat data o tom, který z učitelů češtiny je spíš svobodomyslný inspirátor žáků než autoritativní vůdce dávající závazné návody, mohl bych třeba porovnávat rozmanitost řešení podobné úlohy, ale ZA CELOU TŘÍDU:
Napište pro každý mluvnický rod dvě podstatná jména skloňovaná podle různých vzorů, která jsou příbuzná se slovem DŘEVĚNÝ.
Výsledek by mohl vyjadřovat něco jako „míru divergentního myšlení“ žáků ZA CELOU TŘÍDU. To ale samozřejmě nemá s přijímačkami mnoho společného.
Cermat by měl být schopen vysvětlit, co přesně jeho úloha zjišťuje a jako to souvisí s požadavky stanovenými v rámcovém vzdělávacím programu. Jenomže Cermat tohle zásadně nedělá ani u testů přijímacích, ani u testů maturitních. Mě už unavuje po tom pátrat – pohodlnější je uzavřít tuhle záležitost s tím, že úloha je tak hloupá, jak se na první pohled jeví.
Pojem „vzor skloňování podstatných jmen“ RVP ZV vůbec neobsahuje – mezi očekávanými výstupy uvádí pouze „(žák) tvoří spisovné tvary slov“, což se schopností používat vzory souvisí jen u malé části žáků. Pojem „vzor“ ovšem nejspíš všichni znají (vzory samotné určitě ne), takže použití pojmu asi nikomu nebránilo v řešení. Autor(ka) úlohy se nejspíš prostřednictvím požadavku na vzor snažil(a) zúžit okruh možných řešení, aby usnadnil(a) práci hodnotitelům.
"Jana si nahrála na několik CD všechny lekce angličtiny"!!!
(a zbytek odpoledne strávila děrováním štítků?)
Jana byla možná sestrou toho teenagera, který loni vystupoval v testu z češtiny a nevěděl si rady s tím, jaká má napsat i/y ve větě
Chtěl jsem dát spolužákov* přečíst dvě bratrov* básně, které opěvují krásu sousedov* dcery.
A) y – i – i
B) i – i – y
C) i – y – y
D) y – y – i.
Úloha 6 o nahrávání na CD v testu pro páťáky je ale podle mého názoru jinak opravdu pěkná. Nejspíš úplně vykolejila žáky, kteří nejsou zvyklí samostatně řešit úlohy, u nichž není zřejmé, jaký/který postup mají/mohou použít.
Což není z mé strany výtka, ale konstatování.
Úloha 6 (páťáci, 1. kolo)
Jana si nahrála na několik CD všechny lekce angličtiny, a to postupně od první lekce do poslední. Jednotlivá CD zaplňovala rovněž v pořadí od prvního do posledního CD.
Na každém CD je stejný počet lekcí.
Lekce číslo 49 je v pořadí na pátém CD.
Určete, kolik lekcí může být na jednom CD. Uveďte všechna možná řešení.
Našel jsem konečně čas udělat si tu úlohu pořádně – tedy tak, jako bych měl připravit vzorové řešení, jež by dokazovalo, že žádná jiná čísla než 10, 11 a 12 zadání nevyhovují. Tak důkladně by ale měli postupovat všichni žáci, protože v matematice se dokazuje.
Jsem přesvědčen, že kdyby se taková úloha ocitla v maturitním testu, vykolejila by i významnou část maturantů. Základním problémem její přítomnosti v přijímacím testu ale není její obtížnost jako taková – test jen žáky seřadí podle úspěšnosti, není ovšem stanoven žádný práh, který musí úspěšnost žáka překročit.
Problémem jsou zpětné dopady takového testu na výuku. Jestliže za úlohy vyžadující důkladné zkoumání (což NENÍ třeba „traktor“ u deváťáků) nedostávají žáci dostatečný počet bodů, začnou se jim vyhýbat. Zkoumání je totiž často (a zcela přirozeně) zavádí do slepé uličky, což ovšem vždycky znamená časovou ztrátu. A ta může být ve vymezeném a velmi krátkém čase osudná.
U žáků (a také u mnoha učitelů) tudíž vyhraje bezmyšlenkovitý nácvik rutinních výpočtů, které už dnes umějí aplikace pro smartphony (řešení rovnic, úpravy výrazů). A protože žáci takto „zvládaným“ postupům nerozumějí, stejně si je neosvojí trvale.
Ti schopnější si ještě navíc zapamatují nějaké fígly, jak vyřešit úlohy, které jsou „objevitelské“ jen zdánlivě, protože už jsou „profláknuté“. Při jejich řešení v testu možná uspějí, ale ve skutečnosti to bude úspěch podobný tomu, co zažívají lidé, kteří ve společnosti prozrazují pointu vtipů či řešení hádanek dřív, než by se líbilo ostatním.
To je ale v souhrnu vývoj, který ještě negativněji poznamená už tak neuspokojivou výuku matematiky.
Okomentovat